Kontakt Form...
Fra : Ulrik Christensen

Dato : 27-07-04 12:21

Hej

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men kan man lave en
kontakt form i javascript? (Har læst artiklen omkring Form Mail,
men det er jeg ikke så gald for) Jeg har at man kan validere de
forskellige felter man skaber med Javascript... Men hvordan får
jeg den til at sende en mail, med de indtastede data, til en
given E-mail adresse??

MVH
Ulrik Christensen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Julius Madsen

Dato : 27-07-04 12:33

Ulrik Christensen wrote:
> [...]
> forskellige felter man skaber med Javascript... Men hvordan får
> jeg den til at sende en mail, med de indtastede data, til en

Hej.

det kan du ikke med javascript, hertil skal du bruge PHP, ASP, Perl
eller andre serverside-sprog... Check efter hvad din udbyder
understøtter af de 3 ovenstående, og spørg så i den tilhørende
nyhedsgruppe (dk.edb.internet.webdesign.serverside og
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php)

mvh. Julius

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-07-04 14:19

Ulrik Christensen skrev:

> Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men kan man lave en
> kontakt form i javascript?

Nej (du kan lave validering af din kontaktform med javascript, men
selve formen skal enten være en mailto-form eller også bruge et
serverscript der kan sende en mail).

> (Har læst artiklen omkring Form Mail,

Hvilken artikel? (link tak)

> men det er jeg ikke så gald for)

Hvorfor ikke?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ulrik Christensen

Dato : 28-07-04 15:59

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

Linket- http://www.html.dk/artikler/00011/

> Hvorfor ikke?

Fordi det kræver at server side understøtter det... Håbede der var
noget man kunne gøre unden at skulle ændre noget på servier side..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-07-04 09:21

Ulrik Christensen skrev:

> Linket- http://www.html.dk/artikler/00011/

Hm - den artikel handler om forms generelt. Mener du måske
<http://www.html.dk/artikler/00012/>?

> Fordi det kræver at server side understøtter det...

Korrekt - men det kan man til gengæld tjekke når man laver siden.
Problemet ved ikke at anvende en serversideløsning er at browseren
skal være sat op til at håndtere en mailto-formular - det er ikke
alle der er det, og her har man ingen mulighed for at tjekke det.

Samtidig giver en mailto-formular meget ringe muligheder for at
tilpasse formatet - det kan være o.k. til at sende en besked, men
hvis formularen indeholder flere felter bliver resultatet meget
rodet med mailto.

Har man ikke mulighed for at sende mail via et serversidescript
(FormMail.pl eller et asp/php-script), kan man lige så godt bare
lave et normalt mail-link - det vil virke bedre end en mailto-form.

> Håbede der var noget man kunne gøre unden at skulle ændre noget
> på servier side..

Man skal ikke nødvendigvis ændre noget på serversiden. Hvis der er
adgang til FormMail-scriptet, skal man bare lave formen så den
peger på dette script. Bruger man asp/php skriver man ofte selv den
side der sender mailen - men mange gange kan man nøjes med at
tilpasse et eksisterende eksempel.

NB: Du må gerne klippe lidt i dine citater. Se evt. siden her:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen