Spiser slsorte jord?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 26-07-04 09:32

Selvom sommeren går lidt på hæld og jeg nok ikke får problemet foreløbig,
vil jeg alligevel godt stille spørgsmålet nu. Da der endnu var flere dage
før
sommeren rigtig begyndte, vandede jeg de krukker jeg lige havde plantet i.
Vandede dem så snart jorden begyndte at tørre ud.

Hvis jeg så skulle i byen bagefter, kunne jeg være sikker på at komme hjem
til et værre svineri, for solsortene fløj rundt til alle krukkerne og
hakkede og
flåede i den nyvandede jord - en masse af jorden lå nede på fliserne og i
visse tilfælde blev de små nye planter ødelagt.

Bruger de jord til at tætne deres reder med, eller spiser de det simpelthen?

Hilsen Ruth

Fra : Claus

Dato : 27-07-04 11:36

"Ruth Nielsen" <cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> visse tilfælde blev de små nye planter ødelagt.
>
> Bruger de jord til at tætne deres reder med, eller spiser de det

De roder sikkert bare efter noget spiseligt - regnorme, biller, edderkopper
og andre insekter. De spiser ikke jord.

mvh
Claus

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 27-07-04 12:44

"Claus" skrev i en meddelelse

> simpelthen?

> De roder sikkert bare efter noget spiseligt - regnorme, biller,
edderkopper
> og andre insekter. De spiser ikke jord.

Tak skal du have. I virkeligheden har jeg heller aldrig før troet at de
kunne
finde på at spise jord, men efterhånden så jeg dem flyve væk med næbbet
fuldt af jord - sådan så det ud for mig - når jeg havde ordnet og vandet
krukkerne. Og når jeg ikke var hjemme, kunne de næsten splitte det hele
ad. Hive små nye panter op o.s.v. Det har været ret irriterende. At det ikke
forekommer nu, må skyldes at planterne nu fylder krukkerne, så man ikke
kan se jorden.

Hilsen Ruth

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-07-04 21:21

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
> forekommer nu, må skyldes at planterne nu fylder krukkerne, så man ikke

Solsorter kan være meget irriterende - især i bede, hvori man lige har
udpriklet små sarte planter.
Men det tilgir vi dem næsten, når de navnlig en stille aften aften
underholder os med deres smukke, melodiske sang. Lyt godt efter og
bemærk, hvor kunstfærdig og kraftig den er. Jeg har lejlighedsvis
obduceret døde solsorte. Jeg har endnu ikke forstået, hvor i luftvejene
sangen dannes.
Aksel

Fra : Harry Lund

Dato : 28-07-04 08:53

Forslag: hvis man sammenligner næbbet og tungen med f.eks. en klarinet kan
man godt tro at det er der lyden dannes. Og Han s. har et lidt kraftigere
næb end hunnen, så der kan dannes et resonanskammer.
Venlig hilsen
Harry

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 28-07-04 14:30

Harry Lund wrote:

> [...]
> man godt tro at det er der lyden dannes. Og Han s. har et lidt kraftigere
> næb end hunnen, så der kan dannes et resonanskammer.

Det kan ikke udelukkes.
Personlig tror jeg, at "arnestedet" ligger lidt mere tilbage - sådan
lige foran strubehovedet. Der er der plads til at muskulatur og
slimhindefolder kan danne en slags stemmerids. Det er dette område -
bagved næbbet, som udspiles og bevæger sig, når der synges - eller
skvadres. Dette er meget tydeligt hos stæren.
Der er ikke mange fugle, der ligesom andrikken i brysthulen har en stor
bulladannelse på luftrøret, som formentlig fungerer som et resonanskammer.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-07-04 22:54

"Claus" <claus@tarstrup.com.nospam> skrev > > Bruger de jord til at tætne
deres reder med, eller spiser de det
> simpelthen?

De bruger jord i redens bund.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-07-04 14:46

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse

> "Claus" < skrev

> deres reder med, eller spiser de det
>
> De bruger jord i redens bund.

Nåe jamen tak for oplysningen. Jeg menete altså også ganske
bestemt at jeg så nogen af dem flyve afsted med jord og andet
i næbbet, når de lettede fra blomsterkrukkerne.

Og var de store regnmængder blevet fordelt over april og maj
i stedet for i børnenes ferie, så havde jeg slet ikke bemærket,
hvis solsortene i stedet havde hentet lidt jord under buskene.
Min solbærbusk var jo ved at dø af tørke på et vist tidspunkt.

Jamen sidste år så det også ud til at solsortene havde brugt en
lille plasticpose sammen med det øvrige byggemateriale. Reden,
bygget under de store blade på en tobakspibeplante, kom først
frem, da bladene faldt af. Der er åbenbart meget, de kan bruge
deres "klarinetnæb" til.

Hilsen Ruth

Fra : kattemor

Dato : 02-08-04 16:18

"Ruth Nielsen" skrev d. 26-07-04 09:32 dette indlæg :

> [...]
> visse tilfælde blev de små nye planter ødelagt.
>
> Bruger de jord til at tætne deres reder med, eller spiser de det

MIg bekendt, spiser solsorte ikke jord. De bader bare i det for at
holde deres hud og fjerdragt ved lige. Vi har flere fuglebade rundt
omkring i haven, med vand, sand og jord og de bliver flittigt brugt af
alle havens fugle.

M.v.h Lotte.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 06-08-04 11:21

"kattemor" skrev i en meddelelse
> "Ruth Nielsen" skrev d. 26-07-04 09:32 dette indlæg :

Hej Lotte
> [...]

> holde deres hud og fjerdragt ved lige. Vi har flere fuglebade rundt
> omkring i haven, med vand, sand og jord og de bliver flittigt brugt af

Nåe ja, det har jeg især set med store flokke af gråspurve, især de meget
unge, de virker jublende glade, når de sidder og basker med vingerne i
tør og støvet jord.

Hos mig var det bare, når jeg vandede krukkerne, at solsortene så gik ned
og svinede med den våde jord.

Men med hensyn til gråspurvene, så vi noget meget sjovt henne hos
min far. Han havde en kraftig Skt.Hansurt som han kunne se lige over på,
når han drak morgenkaffe. En dag opdagede han noget morsomt. Gråspurvene
var begyndt at hoppe ind i den ene side af blomsten, borede sig ind bagtil
og
mod venstre og så kom du hoppende ud af planten i venstre side, mens de
også her paskede med vingerne eller gned sig op og ned ad plantestængler
og blade.

Da min far efterhånden så dem gøre det hver morgen, blev vi enige om at
de simpelthen tog bad i al den dug, der sad inde på de kraftige blade.
En skæg iagttagelse at gøre.

Hilsen Ruth