Brugt .50 BMG riffel købes
Fra : R.B.P.

Dato : 25-07-04 19:38

Jeg har interesse i at købe en brugt .50 BMG Riffel.

Rifler som Ferret 50 og BFG-50 er på min ønskeliste.

Og jo jeg har selvfølgelig jagttegn m.m.

Mvh

R.B.P.

Fra : Claudio Adam

Dato : 27-07-04 06:33

R.B.P. <nospam@thanks.com> skrev:
>Jeg har interesse i at købe en brugt .50 BMG Riffel.
>
>Rifler som Ferret 50 og BFG-50 er på min ønskeliste.
>
>Og jo jeg har selvfølgelig jagttegn m.m.
>

>Mvh
>
>R.B.P.

Godav,

hvad er det for et instrument han taler om: er blot nysgerrig

hilsen, Adam

--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Brian

Dato : 27-07-04 10:08

http://ferret50.com/

--
Brian"Nitrox"Larsen
The Deeper I Go The Happier I Get

Fra : Claus Espeholt

Dato : 27-07-04 16:53

Prøv at kontakte sai@sai.dk
De har haft noget til salg.
MvH
Claus

Fra : R.B.P.

Dato : 27-07-04 21:01

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> wrote in news:ce5toc$s2l$1
@news.cybercity.dk:

> Prøv at kontakte sai@sai.dk
> De har haft noget til salg.
> MvH
> Claus

Hej Claus

Det vil jeg prøve.

Jeg ved der er et par stykker her i Danmark, der har en .50 BMG riffel,
blandt andet en her i Århus hvor jeg kommer fra.
Det fik jeg af vide af den lokale 'våben cherif' hos Århus Politi.

mvh

R.B.P.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 28-07-04 07:13

> [...]
> blandt andet en her i Århus hvor jeg kommer fra.
> Det fik jeg af vide af den lokale 'våben cherif' hos Århus Politi.

Ja der er også en længere nordpå. Jeg skød 20 skud med den sidste forår. Det
gav nogle hule drøn.
MvH
Claus

Fra : H.S.

Dato : 28-07-04 08:00

"Claus Espeholt" <espeholt@grenaa-kommune.dk> skrev i en meddelelse
> Ja der er også en længere nordpå. Jeg skød 20 skud med den sidste forår.
Det
> gav nogle hule drøn.

Et lille spørgsmål til denne riffel.
Kaliberen .50 hvilken kaliber er dette ? og hvad bruger man den til (det er
jo ikke en helt lille én)

Jeg sidder og tænker på kaliber 50 - men det er jo nok ikke den, for det er
jo næsten en 'kanon' ?

Fra : Claus Espeholt

Dato : 28-07-04 09:08

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> jo ikke en helt lille én)
>
> Jeg sidder og tænker på kaliber 50 - men det er jo nok ikke den, for det

Kaliberen bruges også af forsvaret i tungt maskingevær og til skarpskydnings
rifler. Hylstret er så vidt jeg husker 127 mm langt og projektilvægten 5
gange 7,62 Nato patronen. Sikkerhedsafstanden vist 8 km. Bruges til
elefanter og det der er større.
MvH
Claus

Fra : M@X

Dato : 28-07-04 10:50

> gange 7,62 Nato patronen.

Hylsteret er 99mm langt og kuglen vejer fra 620-770grains gange med 0,0648
for at omregne til gram.
Hedder osse 12,7 X 99 eller 50BMG

mvh M@X

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-04 13:35

50 svare til 0,5 * 25,4 ( en tomme ) = 12,7 mm
samme er det ved kaliber 30.06 0,3 *25,4 = 7,62 mm og hvor 06 står for
det år hvor kaliberen blev indført i det amerikanske militær

kab

Fra : H.S.

Dato : 28-07-04 13:59

"Pastoren" <pa(2)postdk> skrev i en meddelelse
> 50 svare til 0,5 * 25,4 ( en tomme ) = 12,7 mm
> samme er det ved kaliber 30.06 0,3 *25,4 = 7,62 mm og hvor 06 står for
> det år hvor kaliberen blev indført i det amerikanske militær

Jammen så er det jo en 12,7

Det var sat'me lidt af en kanon og skyde med... ?
- hvordan kan man skyde med sådan en når forsvarets 12,7 kræver en trefod ?

Fra : M@X

Dato : 28-07-04 17:09

> Det var sat'me lidt af en kanon og skyde med... ?
> - hvordan kan man skyde med sådan en når forsvarets 12,7 kræver en trefod
?

Høj vægt (våbnets) og en seriøs rekylbremse på mundingen.

Det hjælper osse hvis man i forvejen er lidt til spanking

M@X

Fra : R.B.P.

Dato : 28-07-04 23:08

Her lidt info om .50 BMG kaliberen.

BMG står for Browning Machine Gun

..50 BMG blev udviklet i 1918 efter forespørgsel fra General John Pershing

Ønsket var en patron med en effektiv rækkevidde på 6000 meter og som skulle
kunne bruges både som maskingevær og som antitank våben.

I dag er der blevet en trend i USA med at skyde med denne kaliber,
og rifler kan fås til under $ 2.000

Den bruges i dag i mange lande af militæret som 'sniper' riffel.

Den officielle effektive rækkevidde er 1800 meter
Den maksimale rækkevidde er 7400 meter.

Projektilerne kan veje op til 850 grains

Med en god mundingsbremse, så kan rekylen dæmpes til det der svarer til et
alm. 12/70 haglgevær.

Man kan finde en masse materiale om .50 BMG på disse links:

http://www.fiftycal.org/
http://www.50cal.co.uk/
http://www.biggerhammer.net/
http://www.fcsa.org/

Mvh

R.B.P.

Fra : Claus Espeholt

Dato : 29-07-04 08:45

> Høj vægt (våbnets) og en seriøs rekylbremse på mundingen.
>
> Det hjælper osse hvis man i forvejen er lidt til spanking

Ja det er rigtigt at hylstret er 99 mm og ikke 127 mm. Kaliberen er 12,7 mm.
7,62 Nato projektilet vejer 146 grains og hvis et .50" projektil vejer 850
grains, er det jo 5,8 gange mere. Rekylen er vel i princippet ca. også 5,8
gange større, idet udgangshastigheden på en M/75 og .50 BMG vel nærmest er
det samme. (Regnestykket forudsætter at .50 BMG så også vejer 5.8 gange mere
og det gør den ikke - kun 14 kg.)
Jeg har nok skudt 20 skud med såden en, og det var ikke så slemt pga
mundingsbremse og hydraulik i kolben. Men det giver et hult drøn hvis man
står lige ved siden af den.
Det siges at Jægerkorpset har dem udleveret, men de er næsten ikke brugt,
når de kommer tilbage fra øvelse.
Claus

Fra : R.B.P.

Dato : 29-07-04 20:58

> Det siges at Jægerkorpset har dem udleveret, men de er næsten ikke
> brugt, når de kommer tilbage fra øvelse.
> Claus

Jægerkorpset arbejder en del med .338 Lapua Magnum kaliberen i stedet for.
Jeg mener at de er skiftet fra Accurasy til Sako's TRG-42, da de
havde problemer med at låsen satte sig urokkeligt fast i Accurasy's
model, ved kraftige ladninger.

En .338 Lapua Magnum skulle kunne gennembryde panseret på en kampvogn når
kuglen havde en wolfram kappe og kom over 900 m/s.

Mvh

R.B.P.

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 03-08-04 18:36

Jeg læste et sted på nettet for noget tid siden, at et Canadisk "Anti sniper
Team" havde bekræftet "Kill" på afstande på ca 2300 meter og 2600 meter,
nede i Jogoslavien med denne caliber.
Mvh. BAa

Fra : Claus Espeholt

Dato : 04-08-04 10:50

Ja og hvis de kunne se en sniper gemme sig bag en mur ved et vindue, så skød
de bare gennem muren.