Børneeksem
Fra : Michael-7500

Dato : 25-07-04 12:02

For kort tiden siden var der en debat herinde omkring børneeksem. Nu står
jeg lige og skal læse de forskellige svar igen da vores søn på 4 mdr har
børneeksem - men jeg kan ikke finde debatten, så den er nok fjernet. Vores
søn er ekstremt hårdt plaget i disse dage. Begge kinder er så hårdt medtaget
af han klør med en stofklud så hans kind væsker og der sætter sig "fnuller"
fast fra stofkluden (stofkluden er hans bedste eje når det er sovetid så
foreslå ikke at tage den fra ham!). Desuden har det bredt sig til ørekanten,
bag ørerne, lidt i nakken og små steder hist og pist. Jeg ved godt at varme
forstærker eksemen. Han er blevet smurt med Mildison Lipid 1% - i over 1
måned 1-2 gange om dagen, men når jeg stopper med det og går over til
Archiv, kommer det igen.
Jeg har været i helsebutikken og købe Sulfur D6 til opløsning i vand, men
det var han ikke meget for at drikke og da jeg endelig fik lokket noget i
ham, kastede han nærmest op (dvs. lidt mere end "bare" at gylpe). Jeg ved
dog ikke om det skyldtes dråberne, men .... hvad ved jeg.

Hvad var det nu for nogle creme I anbefalede, I der havde erfaring med
børneeksem. Kom ENDELIG med nogle gode råd som jeg kan prøve af, for det er
da ekstremt synd som han ser ud ligenu og er generet at kløen i stort set
hele ansigtet.

--
Anne-Lise

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Lars Raaby

Dato : 25-07-04 13:56

Michael-7500 skrev bl.a.:

> [...]
> jeg kan prøve af, for det er da ekstremt synd som han ser ud
> ligenu og er generet at kløen i stort set hele ansigtet.
Her er nogle af svarende. De er klippet lidt sammen

Jeg blev behandlet med noget der hedder Salicylvaselin, jeg kan
ikke
huske om det var på recept, men du kan da prøve at spørge din
læge.

Vi bruger Decubalcreme, den røde til hverdag, og når det bryder
frem bruger
vi, to gange dagligt, et meget tyndt lag Hydrokortison Galderma
1%, som vi
har fået på recept hos lægen.

Hos lægen fik vi en ny salve der hedder Elidel og den virker.
Prisen er dog lidt pebret. 200-210 kr for en lille 15 grams tube.

Min niece er også hårdt ramt af eksem. Calendula børneolie fra
Weleda ser
ud til at hjælpe ganske godt.

vi smører de angrebne steder, kinder og arme, med en aloe vera
creme med
propolis, den er bare god,

har hørt om en strudse-creme fra matas

Mon det er den creme, der hedder PS0 du tænker på (Mener jeg, den
hedder)
Den fås i forskellige varianter fx. 10, 12 osv. Har også hørt,
den skulle
væreret effektiv mod eksem!

Prøv at se hvilken af disse svar du kan bruge

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Padmé Amidala

Dato : 25-07-04 21:47

Jeg vil foreslå, at I smører ham med jeres Mildison på de angrebne steder:

Først 2 gange daglig i 1 uge.
Derefter 1 gang daglig i 1 uge.
til sidst 1 gang hver 2 dag i 1 uge.

Da Mildison er en hormoncreme, er det nødvendigt at smøre det på drengen i
form af en kur, som ovenstående. Det er vigtigt, at I ikke stopper, når det
forhåblig forsvinder efter en uges brug, men fortsat smører de steder der
har været angrebet, indtil kuren (dvs. de 3 uger) er over.
Hvis eksemet blusser op igen, når nedtrapningen er begyndt, er det
nødvendigt at starte forfra igen med 2 gange daglig.
Det er denne fremgangsmåde de fleste hudlæger anbefaler.

Det kan være nødvendigt at smøre med en kraftigere hormoncreme, men gør
aldrig dette uden at konsultere jeres læge eller hudlæge først.
Hormonfrie salver (Elidel og Protopic) kan måske også anvendes, men jeg er
ikke helt sikker på om de er for skrappe for en 4 mdr gammel baby.
(Jeg har selv brugt Protopic, men gik bort fra den igen, da jeg oplevede
flere gener ved den end fordele. Bl.a. kløede den mere end selve eksemet.)

Derudover er det en rigtig god idé, at smøre med en parfumefri lotion, både
når eksemet blusser og når det er i dvale. Her kan jeg varmt anbefale
A-Derma fra Apoteket. Den er ikke tilsat parfume, farvestoffer og
konserveringsmidler.

VH
Padmé (der har haft børneeksem i snart 30 år.)

Fra : Michael-7500

Dato : 26-07-04 11:07

"Padmé Amidala" <espressopigenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil foreslå, at I smører ham med jeres Mildison på de angrebne steder:
>
> Først 2 gange daglig i 1 uge.
> Derefter 1 gang daglig i 1 uge.
> til sidst 1 gang hver 2 dag i 1 uge.

Vi fik også Mildison til ham - først skulle jeg smøre to gange om dagen i en
uge og VUPTI hvor blev han pæn. Men det kom igen - så skulle jeg smøre med
det igen to gange om dagen i en uge og derefter 1 gang om dagen i tre uger
og så skulle det være væk - det var det også. Derefter skulle jeg bruge
Archiv, men det hjælper sgu' nul og en skid.

Og så vil jeg lige sige at da han fik en eksem-plet lige bag øret - lidt ind
i håret, smurte jeg et tyndt lag, og VUPTI - så forsvandt hans hår altså, så
..... man skal da vist passe på med det Mildison, selvom det er et mildt
præperat - vores søn kan åbenbart ikke tåle det for godt. Og jeg tror
bestemt ikke det kan være sundt hele tiden at starte forfra med hormoncreme
hver gang det blusser op ?? Siden hans hår forsvandt på den lille røde plet,
tror jeg at creme måske er for skrap til ham (1% kun). (PS! Lægen siger at
håret nok skal komme igen ..... pletten var på størrelse med en 1-krone)

Nå, vi må se.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 26-07-04 12:16

"Michael-7500" <michael-7500FJERN@mail.dk> wrote in message

> [...]
> og så skulle det være væk - det var det også. Derefter skulle jeg bruge
> Archiv, men det hjælper sgu' nul og en skid.

Efter min mening er det den forkerte fremgangsmåde I har fået af vide.
Uanset hvor svagt et hormonpræperat er, er det nødvendigt at trappe langsomt
ud af det. Det er ihvertfald min erfaring.
Jeg kan kun give dig ret i at Archiv cremen ikke virker.

> [...]

> præperat - vores søn kan åbenbart ikke tåle det for godt. Og jeg tror
> bestemt ikke det kan være sundt hele tiden at starte forfra med

Men det er bestemt heller ikke sundt at lade huden være "utæt". Eksem klør
som en i helvede, og hvis man klør igen (hvilket de fleste ikke kan lade
være med-uanset alder) går der hul på huden og der går betændelse i den med
væskende sår. Dette kan give nogle grimme grimme ar, så derfor vil jeg
anbefale jer at starte forfra med kuren og dermed lade huden hele op. Som
tidligere nævnt, er det en rigtig god idé at smøre med en parfumefri
fugtighedscreme minimum 2 gange daglig.
Jeg kan da fortælle, at jeg har smurt mig i ansigtet i snart et år med
Mildison (naturligvis i samråd med min læge og hudlæge) og det er først nu,
at eksemet er på retur. Jeg har haft få eksemfrie perioder i løbet af året,
men hver gang kom eksemet igen og derfor startede jeg op med endnu en kur
Mildison og A-Derma eller Urtekrams bodylotion med Aloe Vera som
fugtighedscreme.

>Siden hans hår forsvandt på den lille røde plet,
> tror jeg at creme måske er for skrap til ham (1% kun). (PS! Lægen siger at
> håret nok skal komme igen ..... pletten var på størrelse med en 1-krone)

Jep, håret skal nok komme igen. Og der er ingen tvivl om, at hormoncreme er
noget skrapt stads, men hellere det end eksem/betændelse og grimme ar pga
kradsning. Min erfaring er, at det er det eneste der virker, og tro mig, jeg
har prøvet utrolig mange forskellige typer af alternative behandlere og
alternativ medicin.

> Nå, vi må se.

Pøj pøj.

> --
> Anne-Lise

VH
Padmé

Fra : Nette

Dato : 25-07-04 22:17

"Michael-7500" skrev

> For kort tiden siden var der en debat herinde omkring børneeksem. Nu står
> jeg lige og skal læse de forskellige svar igen da vores søn på 4 mdr har
> børneeksem - men jeg kan ikke finde debatten, så den er nok fjernet.

Nej, den er lige her:

http://makeashorterlink.com/?L58B213E8

For en anden gangs skyld, kan du gå ind på google, under grupper og søge i
nyhedgrupperne, ligesom når du søger på alt andet på nettet.

> forstærker eksemen. Han er blevet smurt med Mildison Lipid 1% - i over 1
> måned 1-2 gange om dagen, men når jeg stopper med det og går over til
> Archiv, kommer det igen.

Vi fik Hydrokortison Galderma 1% af lægen. Vi fik at vide, det ikke skadede,
når vi kun smurte to gange dagligt i to dage, når det brød frem. Til hverdag
bruger vi Decubal på de røde og udsatte steder, og det holder det fint nede.
Til dagligt smører vi med Decubal 4-5 gange.
Jeg tror, du skal passe på med det alternative. Børneeksem kan blive en
farlig plage, hvis det ikke bliver grebet rigtigt an, så jeg synes i skulle
gå via lægen.

Hos lægen kan man også få en folder omkring børneeksem.

Nette

Fra : karsten klaaby

Dato : 26-07-04 06:28

Hej

Min datter startede med eksem 7 uger gammel, og er nu 5 mdr, og ser fin ud,
hun var også specielt angrebet i ansigetet, prøvede en del der ikke virkede
og da jeg så selv holder eksem i arve med en fugtighedscreme (eksem bunder i
tør hud), prøvede jeg den på hende og den virkede allerede efter en uge så
hun fin ud, den creme jeg bruger er en aloe vera creme med propolis. Jeg har
også hørt om en strudse-fedt-creme som kan købes i matas, der skulle være
særdeles effektiv, men har endnu ikke prøvet den. Jeg ved fra mig selv at
mange fede cremer for det til at klø mere, så uanset hvilken fugtighedscreme
du vælger så sørg for det ikke er en alt for fed creme der hurtigt trænger
ind og selvfølgelig uden parfume. Ellers er det også godt at undgå
overdreven brug af sæbe, også bare min erfaring.

MVH Pia