Slet Checkbox access database haster idag ~
Fra : søren

Dato : 24-07-04 15:47

Hvordan sletter jeg indlæg med checkbox.
Jeg har en side med paging side skift og her skal jeg kunne
få alle indlæg i databasen vist med en Checkbox ud for hver post
med dato.

Det som jeg skal kunne med dette her er enten at markere alle
checkboxe eller udvalgte som jeg selv vælger.
Herefter skal jeg kunne sende en <Form til en side som sletter
det hele som jeg har markeret i checkboxe.

Håber på hurtig hjælp tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : *XxX*

Dato : 25-07-04 10:09

"søren" <dsl52640@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Herefter skal jeg kunne sende en <Form til en side som sletter
> det hele som jeg har markeret i checkboxe.

Det er nok lidt for sent men jeg lavede nogelt lignene til en ven igår,
koden viser hvordan du kan lave den, du skal bare sætte en "delete form
tabel where id = x" ind i løkken

<head>
<title></title>
</head>

<%
for each x in Request.querystring
If instr(x, "id") > 0 Then
response.write x & "=" & Request.querystring(x)
End if
next
%>

<form action="test.asp" method="get">
<input type="checkbox" name="id1" value="1"><br>
<input type="checkbox" name="id2" value="2"><br>
<input type="checkbox" name="id3" value="3"><br>
<input type="checkbox" name="id4" value="4"><br>
<input name="tekstfelt" type="text" value="">

<input type="submit"><br>

</form>

Et forsøg på at vise det jeg beskrev

<head>
<title></title>
</head>

<%
for each x in Request.querystring
If instr(x, "id") > 0 Then
Conn.Execute("delete from tabel where id = "&Request.Querystring(x))
End if
next
%>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-04 12:45

*XxX* skrev:

> for each x in Request.querystring
> If instr(x, "id") > 0 Then

En lidt besværlig måde at få fat i id-værdierne på.

Request.querstring("id") vil give en kommasepareret liste af id-
værdierne. Den kan enten sendes direkte til en sql-kommando (brug
IN (værdiliste)), eller splittes til et array
(med split(liste, ",")).

Metoden med IN er klart hurtigst, men der kan være
sikkerhedsproblemer med sql-injection - specielt hvis man tager
data fra querystring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : *XxX*

Dato : 25-07-04 14:02

> En lidt besværlig måde at få fat i id-værdierne på.

Så har man også lært noget nyt idag.

> Request.querstring("id") vil give en kommasepareret liste af id-
> værdierne. Den kan enten sendes direkte til en sql-kommando (brug
> IN (værdiliste)), eller splittes til et array
> (med split(liste, ",")).

Kan du ikke lige give et eksempel på hvor dan du ville bruge den?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-07-04 17:27

*XxX* skrev:

> Kan du ikke lige give et eksempel på hvor dan du ville bruge
> den?

Jo:

Dim idArr, sql
idArr = Request.Querystring("id")
If idArr <> "" Then
   ' Tjek for injection
      If instr(idArr, ")") = 0 Then
         sql = "DELETE * FROM Nyheder WHERE id IN (" &
request.querystring("id") & ")"
      Else
         ' Udskriv fejlmeddelelse
      End If

Det er vigtigt at lave injektions-tjekket her - ellers kan man
risikere at få slettet alt med en querystring som denne:

   id=4)%20OR%20(1=1

Injektionstjekket er ret simpelt, det tjekker alene om der er en
slutparantes i udtrykket. Hvis der ikke er en slutparantes, vil
hele sql-udtrykket være ugyldigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen