Dyrlægestuderende bliver undervist af fode~
Fra : Jytte

Dato : 24-07-04 11:58

I Politiken i dag står der og det blev også sagt i radioavisen kl.12 at
dyrlægestuderende på KVL bliver undervist i fodring af hunde og katte af
ansatte hos Hill's. Så er det jo ikke så underligt at dyrlægerne anbefaler
tørfoder og helst det, de selv sælger.

Og mange hundeejere tror jo på dem. Selvom det ikke er spor svært selv at
lave hundemad.

Hilsen
Jytte

Fra : Eifelvuf

Dato : 24-07-04 12:43

"Jytte" skrev d. 24-07-04 11:58 dette indlæg :
> [...]
anbefaler
> tørfoder og helst det, de selv sælger.
>
> Og mange hundeejere tror jo på dem. Selvom det ikke er spor svært selv

Samme problem her.......

Har altid stolet på (og stoler stadig en del) på dyrlægen, men
anbefalingen af Hills (megedyrt), fik os til at overveje ændringer, - i
den store stil, og overvejer alternativer.

Når nu dyrlægen siger, at hunden er allergisk overfor en del mider,
eksempelvis lagermider (hvad der er i alt tørfoder), og så beder os om
at "helbrede" det med Hills, ja så studser man jo en del.

Fortsatte en rum tid med Hills, - men hunden var stradig ultraallergisk
(d.v.s. allergisk overfor alle former for mider)

Har for ca. 3 uger siden påbegyndte vi BARF fodring (råt kød, tilsat
grøntsager, - således om en Vuf ville leve i naturen. (stort arbejde i
forhold til bare et øse 2 bægre hundepiller op i skålen).

Efter indledningen af naturligig kost (råt kød med lidt gronsæger i)
samt en tilvænningsperiode på små 3 uger, ser det ud som om, alle
problemer med "hotspots", kløen o.s.v. er forsvundet.

For at dokomentere effekten (eller ej) har vi besluttet, at køre med
BARF fodring året ud, så der INTET er at være i tvivl om, for vores
vedkommende.

Har vufferne det uovertruffent efter jul, så forsætter,,,,,,,,,,,,,,
ellers går vi tilbage til et-eller-andet pille foder.

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : KennelKipler

Dato : 24-07-04 17:38

Hej Eifel

Min blanding blev rask da vi begyndte at fodre med BARF, hun var ellers
meget syg af furunkulose, vi overvejede faktisk at aflive hende.

Nu har vi fodret med råt i 6 måneder og der er bare ingen tilbagefald
når vi holder os til det rå. Giver vi brød er den gal, men det er væk
igen efter få dage.
Vi giver så slet ikke brød mere, for det er selvfølgelig ikke rart for
hunden når den får hotspots.

Pøj pøj med det.

MVH Marie
www.kiplers.dk min side hvor der står om BARF og Bambis sygdom.
www.raw4dogs.dk her kan I læse om Bambi og hendes sygdomshistorie, og en
masse om BARF

http://www.kandu.dk/

Fra : ninja ninjasen

Dato : 25-07-04 19:57

> [...]
>Har vufferne det uovertruffent efter jul, så forsætter,,,,,,,,,,,,,,
>ellers går vi tilbage til et-eller-andet pille foder.

ok husk at skrive hvordan det er gået til den tid så det kunne være
meget interesant ! og ja det er noget med autoritetstro kunder når det
drejer sig om en dyrlæge der siger at hills er supergodt, for efter
hvad jeg har undersøgt så er hills præcis lige så godt/dårligt som det
billigste fodder fra netto ! biprodukter, farvestoffer osv !

med min forige hund var jeg også hos en dyrlæge da han havde et lille
hudproblem hun sagde at det sikkert var mit fodder, men da jeg så
havde varedeklarationen med på Nutro og hun skulle til at sammenligne
og prøve at finde fejl ved mit fodder, så havde hun pludselig travlt,
da hun jo i virkligheden ikke fatter en skid af hvad der er i fodderet
men bare vil tjene penge på at sælge mig noget hills ! mit eget fodder
er langt bedre end hills er, men det kunne hun skam ikke have tid til
at komentere ! hmm det drejer sig sku kun om penge for dem ! og ja
selv på landbohøjskolen ævler de også løs om hills, det skuffer mig en
del da jeg ellers har ret meget respekt for dem derinde, men hvad
fodder angår så fatter de sku ikke en skid !

men klart at barf er bedre end tørfodder det er der ingen tvivl om,
man skal bare have plads til en kummefryser og det har vi jo ikke alle
sammen desværre !

men de mider du snakker om hvad gør de ? er de ikke i råt kød ?

Punish.....

Fra : KennelKipler

Dato : 26-07-04 20:21

Hej Punish

Jeg vil bare lige sige at man behøver ikke have en kummefryser for at
BARFe.
Vi har en helt almindelig skabsfryser, såden en med delt køl og frys.
Èn skuffe er til os mennesker, og resten bruger jeg til hundene, og vi
har faktisk 3 hunde, hvoraf den ene er hvalp, og spiser det samme som de
2 voksne gør tilsammen om bare 14 dage.

Det kræver bare at man køber ind uden at gå amok.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : qfha

Dato : 24-07-04 18:44

> [...]
anbefaler
> tørfoder og helst det, de selv sælger.
>
> Og mange hundeejere tror jo på dem. Selvom det ikke er spor svært selv

-------------

Det er bestemt problematisk, at dyrlægsestuderende ikke får en seriøs
objektiv undervisning, men området udgør en uendelig lille del af
studiet, og er ikke særligt opprioriteret.
Firmaet producerer et produkt som er nemt for dyrlæger, idet de kan
levere et bredt spekter af de produkter, som kan være anvendelige i en
dyrlægepraksis. Det er derfor nemt kun at skulle bestille produkter et
sted, og dyrlægen sparer tid. Det er selvfølgelig forståeligt, men ikke
det bedste for deres patienter, altså vore dyr, idet en del af disse
produktet ikke hører til toppen af fodermarkedet.

Det næste problem ligger i, at dyrlægens kunder endnu besidder en naiv
autoritetstro, som gør at de blindt følger dyrlægens råd, uden selv at
sætte sig ind i foderprodukternes indholdsfortegnelser. Det er
uforståeligt.

Når det er sagt skal vi heller ikke glemme, at dyrlæger er almindelige
erhvervsdrivende, som skal have en forretning til at køre. De fleste
dyrlægeklinikker har efterhånden udviklet sig til "dyrekøbmænd" i
konkurrence med dyrehandlerne.

Det er i sig selv ikke et problem for dyreejerne, hvis det ikke lige var
den vinkel, at man som dyrlæge påpberåbte sig en specialviden på
området, som man ikke har, og dermed giver en illusion af konsultation
og seriøs vejledning. Som vi også skal betale for.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-07-04 13:50

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tørfoder og helst det, de selv sælger.
>
> Og mange hundeejere tror jo på dem. Selvom det ikke er spor svært selv at

Hej Jytte

Nu syntes jeg lige, at man skal slå lidt koldt vand i blodet. Der har i
meget lang tid, ja siden jeg kan ikke huske hvornår, eksisteret et ret tæt
forhold mellem Hill's og dyrlægerne. Så hvis en dyrefoder fabrikant skulle
undervise dem i fodringen af hunde, var det vel næsten naturligt, at det
måtte være Hill's.. Af den simple årsag, at det ville ikke ændre på
nævneværdigt på samarbejdet. Bare lige for at bemærke det, inden at
samarbejdet nærmest bliver kriminaliseret. I øvrigt har jeg aldrig været
udsat for noget forsøg, fra nogen dyrlæge, på at få mig til at skifte til
Hill's. Så hvor skulle problemet være i, at det er ansatte fra Hill's
underviser dyrlæge aspiranter.

M.V.H.....Benny..

Fra : qfha

Dato : 25-07-04 21:40

"Benny Mortensen" skrev d. 25-07-04 13:50 dette indlæg :

> [...]
til
> Hill's. Så hvor skulle problemet være i, at det er ansatte fra Hill's

-----------

At det har stået på i flere år legaliserer ikke problemet. Tværtimod.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-07-04 12:22

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Benny Mortensen" skrev d. 25-07-04 13:50 dette indlæg :
> >

> At det har stået på i flere år legaliserer ikke problemet. Tværtimod.

Hej qfha

Først skal vi da have fundet et problem at kriminalisere, inden vi kan
legalisere noget. Så er du bedre vidende end os andre, så må du jo øse ud
af din viden. Indtil videre kan jeg ikke se, hvor problemet ligger.
Det kan være Holm kan fortælle lidt om, hvad den eventuelle aftale med
Hill's betyder for den enkelte dyrlæge. Efter hvad jeg har kunnet se, så er
dyrlægerne da ikke ligefrem bundet på hænder og fødder, og er da åbenbart
også frit stillet til at forhandle andres produkter. Så med mindre du er
bedre orienteret, og deler din viden med os andre, så ser jeg ikke noget
problem i det.

M.V.H.....Benny..

Fra : x Vuf x

Dato : 26-07-04 21:43

Mon, 26 Jul 2004 13:22:16 +0200, Benny Mortensen wrote:

> [...]
>også frit stillet til at forhandle andres produkter. Så med mindre du er
>bedre orienteret, og deler din viden med os andre, så ser jeg ikke noget

F.eks. Ringe Dyrhospital sælger mange forskellige fodermærker.

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Jytte

Dato : 25-07-04 22:19

Benny Mortensen wrote:
> [...]
> dyrlæge, på at få mig til at skifte til Hill's. Så hvor skulle
> problemet være i, at det er ansatte fra Hill's underviser dyrlæge

Hej Benny.

Jeg mener ikke at det er betænkeligt fordi det er Hill,s der underviser de
dyrlægestuderende. Det ville være lige så betænkeligt hvis det var en anden
foderproducent.
Efter min mening er det meget betænkeligt at dyrlæger kun lærer at hunde
skal have tørfoder. De burde lære at hunde også kan fodres med naturligt
foder. Det ville være til gavn for hundene.

Hilsen
Jytte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-07-04 12:09

> [...]
> skal have tørfoder. De burde lære at hunde også kan fodres med naturligt
> foder. Det ville være til gavn for hundene.

Hej Jytte

Nu forekommer det mig ikke, at jeg har hørt om, at de kun undervises i at
fodre hunde med tørfoder. Jeg mener ikke, at der overhovedet har været
oplyst om nogen bestemt fodertype, men kun " Fodring af hunde "
så lige hvor problemet skulle være, kan jeg ikke se. Det indebærer jo både
tørfoder, vådfoder, barf metoden, medicinsk og diæt fodring.

Jeg kan se et problem i at Bilka ikke måtte bruge EDET toilet papir som
tilbudsvare. Det skulle koste prisen. Til gengæld kunne man for kort tid
siden, se samme toilet papir på tilbud, til næsten en trediedel af prisen, i
en tv reklame for Rema 1000.

Nu er det så vidt jeg umiddelbart husker, ikke den enkelte dyrlæge, som har
aftalen med hill's, men dyrlægeforeningen, så alle foreningens medlemmer
automatisk er med i denne, hvad det så måtte give af fordele og eventuelle
ulemper.

M.V.H.....Benny..