dropdown menu med automatik virker ikke
Fra : Martin

Dato : 23-07-04 22:33

Jeg har lavet en dropdown menu, som trækker sine data fra en
database.

Når jeg har valgt et objekt i dropdownmenuen og aktiverer
"submit", så gemmes dette valg i en database med aspfilen
gemdata.

Denne rutine ville jeg gerne have automatiseret, så når jeg har
valgt objektet i dropdownmenuen, så gemmes dette valg automatisk
i databasen via aspfilen gemdata.

script hvor man manuelt skal aktivere "submit" knappen og som
virker.

<title>Bilvalg</title>
<head>
</head>

<%
'Open connection
   set ani = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

   ani.Open "bilfabrikat", "DBQ=" &
Server.Mappath("/data/parts.mdb") & ";Driver={Microsoft Access
Driver (*.mdb)};"

%>

<a> Bilfabrikat:</a>
<form method="post" action="gemdata.asp">
<Select name="fabrikat">

<% do until ani.eof %>

<option> <%=ani("fabrikat")%> </option>

<% ani.movenext
loop

ani.close
set ani=nothing %>

<input type="submit" value="Vælg Fabrikat">
</Select></form>

Her kommer scriptet, hvor man ikke skulle behøve at trykke på
knappen "submit" , og som ikke virker.
Ser jeg i kildekoden for aspfilen, så syntes jeg at det ser
rigtigt ud, men den trækker ikke det valgte objekt med over i
aspfilen gemdata.

Er der nogen, som kan hjælpe mig med dette lille problem?

[...]

<Select name=menu onChange="location.href =
this.options[this.selectedIndex].value">

<% do until ani.eof %>

<option value=gemdata.asp> <%=ani("fabrikat")%> </option>

<%    ani.movenext
       loop

ani.close
       set ani=nothing %>

</Select></form>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : finn elmgaard

Dato : 24-07-04 10:03

"Martin" <martin@husgeraad.dk> wrote in message

> [...]
> this.options[this.selectedIndex].value">
>
> <% do until ani.eof %>
>
> <option value=gemdata.asp> <%=ani("fabrikat")%> </option>

Jeg antager, at du bruger en Request.Form til at få fat i det valgte objekt.
Det kan jeg heller ikke få til at virke (hvilket naturligvis ikke bøhøver at
betyde, at det ikke kan lade sig gøre).
Men derimod kan jeg få det til at virke med en Request.Querystring:

Fabrikat=ani("fabrikat")
<option value="gemdata.asp?fabrikat=<%=Fabrikat%>" <%=Fabrikat%>
</option><%=Fabrikat%>

Jeg har ført min record over i en variabel, som jeg bruger i det følgende.
Det giver en bedre oversigt og giver samtidig mulighed for at anvende "
omkring det, der sættes ind som value, altså filnavn med querystring. Hvis
det ikke gøres, vil der opstå problemer, hvis der anvendes flere ikke
sammenhængende ord i select-boksen (f.eks. Obel Kadet).

mvh
Finn

Fra : Martin

Dato : 25-07-04 09:05

finn elmgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "Martin" <martin@husgeraad.dk> wrote in message
> >
> Ser jeg i kildekoden for aspfilen, så syntes jeg at det ser
> rigtigt ud, men den trækker ikke det valgte objekt med over i
> aspfilen gemdata.

&gt; > loop
&gt; >
&gt; > ani.close
&gt; > set ani=nothing %>

> [...]
> det ikke gøres, vil der opstå problemer, hvis der anvendes flere ikke
> sammenhængende ord i select-boksen (f.eks. Obel Kadet).

Jeg siger tak for hjælpen. Det er det helt rigtige at bruge en querystring. Det
driller dog lidt med at få den til at henta dataene fra databasen, men det skal
jeg nok få til at virke.

mvh

Martin