Tegning af rektangel, der er gennemsigtig
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 23-07-04 18:35

Hej NG.

Jeg har et program med nogle kurver på en TImage.
Nu vil jeg gerne med musen udvælge et område for at zoome ind.
Hvordan tegner man et gennemsigtigt rektangel med musen samtidig med, at
man, når man flytter musen, sletter den gamle rektangel?
Jeg kan godt tegne rektangelen, men den er ikke gennemsigtig.
Bruger jeg at tegne de fire sider selv med MoveTo er det gennemsigtigt, men
hvordan sletter jeg de gamle linier?

Det er en funktion, man ofte ser i grafikprogrammer, så må der være nogen,
der har prøvet det!

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 23-07-04 18:47

"Kurt Guldbæk" <k@g.s> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan sletter jeg de gamle linier?
>
> Det er en funktion, man ofte ser i grafikprogrammer, så må der være nogen,

I stedet for tegne/ændre på TImage så brug en TShape oven på din TImage. En
TShape kan sættes til at være gennemsigtig.

Mvh
HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 23-07-04 19:00

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
En
> TShape kan sættes til at være gennemsigtig.

Det lyder som en god løsning på gennemsigtighedsproblemet, men hvordan med
at slette det gamle rektangel ved flytning af musen? Skal man bare
resette/clear TShape hver gang?
Mvh Kurt

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 23-07-04 19:02

> [...]
En
> TShape kan sættes til at være gennemsigtig.

Det lyder som en god løning på problemet med gennemsigitghed, men hvad med
sletning af den gamle rektangel ved flytning af cursor? Skal man bare
resette TShape hver gang?

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 24-07-04 10:39

> [...]
>
> Det lyder som en god løning på problemet med gennemsigitghed, men hvad med
> sletning af den gamle rektangel ved flytning af cursor? Skal man bare

Hvis rektangelen ikke skal kunne ses så sæt Visible=false, hvis den skal
flyttes så er det bare at ændre på Top og Left.

/HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 24-07-04 10:57

> [...]
>
> Hvis rektangelen ikke skal kunne ses så sæt Visible=false, hvis den skal
> flyttes så er det bare at ændre på Top og Left.

Jeg vil gerne, at der begyndes at tegnes et rektangel når jeg trykker musen
ned.
Rektangelen skal have startpunkt der, hvor man trykker musen ned og så længe
museknappen er nedtrykket og flyttes, skal der tegnes et rektangel til det
sted hvor musen i øjeblikket er.
Hver gang man flytter musen tegnes der jo et nyt rektangel og den gamle skal
så slettes for stadig at kunne se billedet bag TShapes.
Endepunkt for zoonområdet er der, hvor musen slippes.

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 24-07-04 11:09

> [...]
skal
> så slettes for stadig at kunne se billedet bag TShapes.
> Endepunkt for zoonområdet er der, hvor musen slippes.

Når musen trykkes ned så gør fælgende med TShape:
Visible:=true;
Left:=x musse pos
Top:=y musse pos
Width:=0;
Height:=0;

Når musen så flyttes mens museknappen er nedtrykket gør du følgende med
TShape:
Width:=(x musse pos) - Left;
Height:=(y musse pos) - Top;

/HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 23-07-04 20:16

"Harald" <news10@-REMOVE-THIS-kroning.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
En
> TShape kan sættes til at være gennemsigtig.

Øh, det er ikke lykkedes mig at finde en egenskab ved TShape, der gør den
gennemsigtig!
Hvor finder jeg den?

Mvh Kurt

Fra : Mathias

Dato : 23-07-04 20:28

"Kurt Guldbæk" <k@g.s> wrote in news:410163e9$0$66470$14726298
@news.sunsite.dk:

> Øh, det er ikke lykkedes mig at finde en egenskab ved TShape, der gør den
> gennemsigtig!
> Hvor finder jeg den?

Hvis du sætter TShape.Brush.Style til bsClear, så er "brushen" (fyldet)
gennemsigtig.
TShape.Style.psClear := psClear, så er kanten gennemsigtig.

Jeg håber at det var det du søgte :)

--
Mvh. Mathias
You Have Just Been Helped By A Newbie, hehe

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 23-07-04 20:55

"Mathias" <mathias@xyz.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennemsigtig.
> TShape.Style.psClear := psClear, så er kanten gennemsigtig.

Det var det.
Bortset fra, at det var
TShape.Pen.Style := psClear; der gav gennemsigtig kant (tror jeg, jeg har
ikke prøvet endnu, men kompileren aksepterede det).
Tak!
Kurt

> You Have Just Been Helped By A Newbie, hehe
You too! hehe

Fra : Mathias

Dato : 23-07-04 21:13

"Kurt Guldbæk" <k@g.s> wrote in news:41016d1a$0$66465$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]

> TShape.Pen.Style := psClear; der gav gennemsigtig kant (tror jeg, jeg har
> ikke prøvet endnu, men kompileren aksepterede det).

Jaah, jeg var vidst lidt hurtig til at skrive :) (Style.psClear :=
psClear... Hmm... ;))

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 24-07-04 10:39

klip

> Det var det.
Men jeg kan nu ikke få tegnet de rektangler.
Et eksempel, pse!

Mvh Kurt

Fra : Harald

Dato : 24-07-04 10:50

> klip

> Men jeg kan nu ikke få tegnet de rektangler.
> Et eksempel, pse!

Hvad er problemet? Opretter du TImage og TShape at runtime eller designtime?
Hvis det er at designtime så er det jo bare at smide en TShape ind på formen
og så har du en rektangel.

/HK

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 24-07-04 11:06

> [...]
designtime?
> Hvis det er at designtime så er det jo bare at smide en TShape ind på

Designtime.
Problemet var, at jeg havde gjort TShape usynlig fra begyndelsen af, den
skal jo først bruges når der skal zoomes.
Jeg tror, at jeg nu har hul igennem!
Tak for hjælpen.
/Kurt