Startsæt råd?
Fra : S. Thomsen

Dato : 23-07-04 09:26

Hej gruppe!
Sammen med min bror skal jeg i svensk hytte i Skåne, hvor der er en pæn stor
sø ved siden af. Der er en mindre robåd med til hytten.
Der skulle være aborre og gedde, så vi søger lidt startudstyr.
Jeg kan se på www.lystfisk.dk at de har følgende startersæt:

http://www.lystfisk.dk/default.asp?pageload=seriesetlist&gruppeid=91

Nogen der har kommentarer til disse sæt?
Eller er der andre forretninger der har lignende tilbud?

Hvad er bedst at fange aborre/gedde med?
Nogle hurtige tips?
Eller links til sider hvor jeg lige kan få ridset hukommelsen op omkring
søfiske i Sverige?

Hvis nu vi skulle være heldige og fange lidt, hvad kan man lave mad af dem?

Stefan, Aalborg

Fra : Jens Jensen

Dato : 23-07-04 10:31

"S. Thomsen" <chemnitz*VÆKLØVEN*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen der har kommentarer til disse sæt?
> Eller er der andre forretninger der har lignende tilbud?

Hmm... Jeg har svært ved at se, hvordan sådan et sæt til lige under 250,-
kan være "top kvalitet"? Så må et sæt til 1000,- være super over the top
kvalitet Jeg tror dog godt at de kan bruges, og der er 3 års garanti på
hjulet. Jeg ville dog ikke bruge én stang til begge typer fisk, så all round
synes jeg ikke de er - man kan jo risikere at få en meget stor gedde på

> Hvad er bedst at fange aborre/gedde med?

To vidt forskellige fisk Skal i fiske fra båd eller fra land?

Jeg plejer at bruge spinnere og jigs til aborre. Typisk en 8 fods stang, der
kan kaste fra 5 gr. og op.

Til gedde plejer jeg at bruge blink og woblere. Det kunne f.eks. være Atom
blink og Hi-Lo wobler fra ABU. Typisk en 9-10 fods stang med lidt mere
rygrad, men den skal stadigvæk kunne kaste med en "relativ let" wobler. Til
det lidt tungere agnfiske bruger jeg en desideret 12 fods gedde/karpestang.

Der er mange andre medtoder, men disse er mine mest benyttede, og de
fungerer godt nok. Du kan f.eks. også fange aborrer med orm og flåd, og det
kan også være ganske hyggeligt

> Nogle hurtige tips?

Husk forfang til geddefiskeri.

Hvis du kan se mange små fisk, der nærmest springer ud af vandet, så er det
nok pga. en eller flere rovfisk der jager dem, så hvis du fisker i den
stime, så er der chance for aborre. De samme gælder for mågesjov. Rovfisk
presser stimen op til overfladen, og mågerne kan se dem, og dykker ned efter
dem - der vil du også fiske (kræver båd).

Gedden står for det meste på lur, så den gemmer sig i nærheden af siv, på
skrænter, under udhæng osv. så forsøg at kaste langs sådan noget. Jeg har
før fanget gedde på åbent vand, da jeg blev træt af at kaste det samme sted
igen og igen, men jeg ved ikke, om jeg har fisket i nærheden af noget, hvor
gedden kunne gemme sig - jeg kan jo ikke se under vandet, så det kan være
held.

> Hvis nu vi skulle være heldige og fange lidt, hvad kan man lave mad af
dem?

Gedde og aborre steger jeg på en pande. Skindet sidder meget godt fast på en
aborre, så hvis jeg ikke fileterer dem, så steger jeg dem med skind på, og
det er lige til at tage af bagefter

Fra : S. Thomsen

Dato : 23-07-04 10:54

Hej Jens!
Tusind tak for dine råd.

Vi skal primært fiske fra båd, men også lidt fra land.

Ang. mad:
Hvad gør du med fisken? Af med hovedet, halen og indvoldene? Og så bare på
med dyret på panden m. smør?
For mange, mange år siden var vi sammen sted hvor vi skal igen, og jeg kan
huske vi spiste gedde/aborre frikadeller...smagte kongeligt!

Stefan

Fra : ">

Dato : 23-07-04 12:05

> [...]
> For mange, mange år siden var vi sammen sted hvor vi skal igen, og jeg kan
> huske vi spiste gedde/aborre frikadeller...smagte kongeligt!

Jeg renser bare fisken for slim, skærer den op fra gattet til
gællesamlingen, fjerner involdene og blodåren der sidder langs rygsøjlen.
Ved ikke hvorfor nogen fjerner hoved og hale. Det gør jeg aldrig personligt,
men måske er jeg ikke så "sart" som nogle andre er

Hvis du kan få fingrene i noget frisk timian, så prøv det. Bare lidt citron
og noget timian, pak fisken ind i alufolie, og så en tur i ovnen. Det smager
himmelsk!

Ellers er fiskebøffer (tværskårende stykker) på panden virkelig guf. Især
med nye kartofler og lift groft salt

mvh
Thomas

p.s. sættet du spørger om er ganske fint til at starte med, og hvis du kun
fisker få gange om året, er det perfekt