Katte og "hestepiller"
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-07-04 08:02

Tirsdag formiddag skete der "et eller andet" så Benjamin
fik en "kajeryster" han savlede og havde tydeligvis ondt,
jeg kunne få en dyrlæge til at kigge på ham om eftermiddagen, jeg var bange
for at han havde brækket kæben, når han bevægede munden "knasede" det.

Brækkede kæber er "besværlige" at få velfungerende igen og Benjamin er 8 år
gammel, og den type kat der slet ikke bryder sig det mindste om ændringer i
dagligdagen og reagere dårligt på det, så jeg nærmede mig noget der ligner
"hysteri" ved tanken om en brækket kæbe.

Endelig blev kl. 16, heldigvis var kæben ikke brækket,
det var en tand der var knækket, dyrlægen kunne konstantere at den i
forvejen ikke var i for god stand, så slaget havde ikke behøvet at være
hårdt, vi aftalte at jeg ned med ham næste morgen og da han alligevel skulle
i narkose skulle hun checke alle tænderne og fjerne dem der så ud til at
kunne give problemer senere. Der blev fjernet 4 kindtænder. Efter sådan en
tur skal katten selvfølgelig have antibiotika, i Benjamins tilfælde Antirobe
ca 1 cm. lange kapsler, normalt har jeg ikke problemer
med at give mine katte piller, jeg tager fat og de ved at jeg bestemmer, men
det er altså afskyeligt at skulle "tage fat"
i Benjamins meget ømme mund, for at få den "hestepille"
i ham og det ender med at vi begge to "tuder" det
kan jeg "se frem" til at skulle gøre 13 gange endnu.

_Hvorfor_ f***** kan producenterne ikke lave det
så det bliver lidt nemmere både med hensyn til størrelse og smag, jeg ved
godt at der skal tages hensyn til selve
præparaterne, nogle kan ikke laves på den ene eller
anden måde, men det kan altså, selv med div. hensyn, gøres bedre, og jeg er
helt sikker på at det ikke er
"småpenge" kæledyrs-ejere putter i deres lommer.

Hmm det var bare lidt "brok" fra mig, jeg er ved at blive
desperat ved tanken om de resterende 13 piller, jeg spurgte dyrlægen om jeg
måtte åbne kapslen, det kunne jeg godt, men smagen/lugten er så grim at
Benjamin ikke
skulle nyde noget selvom jeg puttede det i tun.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-07-04 08:18

Har du prøvet Pillease http://anivet.dk/shop/default.asp?ProductID=171

50% af mine katte er vilde med det. Resten finder sig i at få pillen i
munden og sluger den, selv om den er røget lidt ved siden af og måske sidder
i mundvigen.
Ingen direkte hader det.
Bare et tyndt lag omkring pillen, og det bliver ekstra glat hvis man lige
tager det ind undet vandhanen i et splitsekund.

Du kunne jo være heldig at han var en pillease-freak ... de spiser nemlig
pillerne i et hug

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 23-07-04 08:35

Hej Nina

Nu jeg så siden kan jeg godt huske at det har været oppe
og vende før, det må prøves. Jeg kan se at der er 3
dages leveringstid, er der nogle af jer der kender en dyrlæge/dyrehandel der
ligger inde med det ?

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-07-04 09:01

"Marianne Hellemose" <hellemose.som3@mail.dk> wrote in message
> [...]
> og vende før, det må prøves. Jeg kan se at der er 3
> dages leveringstid, er der nogle af jer der kender en dyrlæge/dyrehandel

Ring til dem her http://www.dyrlaegevagten.dk/ De har været flinke til at
sende med det samme, så jeg har fået det med posten dagen efter.

Det er oprindelig til hunde. De dyrlæger jeg har spurgt er holdt op med at
forhandle det, for hundene gider efter sigende ikke at æde det. Måske det
smager af kattemad *G*

Hilsen Nina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-07-04 14:00

On 2004-07-23 09:35:29 +0200, "Marianne Hellemose"
<hellemose.som3@mail.dk> said:

> Jeg kan se at der er 3
> dages leveringstid, er der nogle af jer der kender en dyrlæge/dyrehandel der
> ligger inde med det ?

Ja, Dyrehospitalet i Valby (Poppelstykket nr. et-eller-andet) De har
PillEase i skranken til ca 12 kr pr pakke. Held og lykke - ih, hvor jeg
forstår dig! Jeg husker tydeligt de KÆMPEpiller jeg skulle proppe i
Donnas ømme hals da hun havde halsbetændelse. Hun havde så ondt ved
at synke, at hun endda opgav at spise nogle dage)
Rigtig god bedring til Benjamin!
--
Knus fra Ann R

Fra : Denise

Dato : 23-07-04 08:56

> [...]
er
> helt sikker på at det ikke er
> "småpenge" kæledyrs-ejere putter i deres lommer.

Nåå, stakkels Benjamin. Jeg synes kapsler er nemmere end piller, med mindre
de kan spise pillerne selv. Men som Nina skriver prøv med vand. Hold kapslen
mellem pege og tommel og ind under den _varme_ hane et øjeblik, så bliver
den helt glat og så hurtigt ind i munden på katten, inden den bliver
klistret, så er chancen at den glider ned ret god. Du kan måske prøve at
give den i siden af munden i stedet for bag tungen. Molly får Synoquin
kapsler hver dag og har fået det i et par år. De kapsler er ca. 3 gange
større og jeg bruger ovennævnte fremgangsmåde. Jeg giver den i siden af
munden, i een side mangler hun en kindtand og der er så et "mellemrum" jeg
stopper den ind igennem. De fleste gange får hun ikke chancen for at bruge
tungen, når jeg samtidig, når hun åbner munden, drejer pillen lidt under
tungen, eller skubber den videre ned i siden, hvis du forstår hvad jeg
mener. Men jeg skal være hurtig med fingrene inden hun tygger sammen Og
så behøver jeg ikke tage hårdt fat i kæben, men kan nøjes med munden. Husk
endelig at give noget bagefter, så den ikke sidder i halsen, Blonde har
prøvet at få Antirope Vet siddende i halsen og så fik den stakkels kat
kvalme og fik det ret dårligt og sad og rystede. Jeg skulle til at brokke
mig over, at han ikke kunne tåle kapslen, indtil jeg blev klar over, at det
var fordi de sad fast i halsen, stakkels kat. Siden har jeg altid på den ene
eller anden måde sørget for at de fik noget mad bagefter piller, og har
aldrig siden haft problemer med Antirope
Ja, og glem det med at skilde dem ad
Men alt det med pillerne ved du jo nok, men det kan være andre ikke ved det
og kan bruge det til noget .
Held og lykke og god bedring, og det var da alligevel positivt at det ikke
var kæben det var galt med.

--
Hilsen Denise

Fra : lisbeth steen

Dato : 23-07-04 15:05

et andet godt og nemt husråd er :
rør indholdet af kapslen ud i en lille teskefuld smør
form den til en lille kugle og sæt det på køl lidt
de fleste katte kan for det første lide smør
for det andet smelter det så hurtigt i hans mund - at han dårligt kan nå
at få det spyttet ud igen
og du behøver på den måde "kun" at holde blidt om hans mund, til det er
væk
hvem ved, måske spiser han smør-pillen ganske frivilligt?

pøj med det!

Med venlig hilsen
lisbeth steen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 23-07-04 15:20

> et andet godt og nemt husråd er :
> rør indholdet af kapslen ud i en lille teskefuld smør

Mja, det kan være et ok råd i nogle tilfælde, men langt fra alle.
Piller er i kapsler, har belægning af en grund. Det er nemlig forskelligt
hvor i systemet at pillen skal begynde sin optagelse. Nogle piller skal
virke så snart de kommer i mave ... andre skal først optages i tarmsystemet,
og er derfor indkapslet.
Så man skal helst give pillerne i den oprindelige form. Der er nemlig en
grund til at de er som de er

Hilsen Nina

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-07-04 16:37

On 2004-07-23 16:20:10 +0200, "Nina, Tender Tribes"
<mail@NOSPAMtendertribes.dk> said:

> [...]
> virke så snart de kommer i mave ... andre skal først optages i tarmsystemet,

Og noget medicin er indkapslet fordi det bliver ødelagt af mavesyren,
eller fordi pillen indeholder en ret stor dosis, der skal frigøres
langsomt over mange timer.
Jeg har prøvet nogle piller engang, hvor kattene fik voldsom fråde om
munden, hvis der kom bare den mindste skramme i pillens "glasur"
Det bedste er nok at chekke med dyrlægen / apoteket før man deler
piller og kapsler, der ikke er beregnet til det Men - det er jeg nu
sikker på at Marianne ved
--
Knus fra Ann R

Fra : Allan

Dato : 23-07-04 22:46

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det bedste er nok at chekke med dyrlægen / apoteket før man deler
> piller og kapsler, der ikke er beregnet til det Men - det er jeg nu

Jeg fik engang sådan nogle piller.
Og de skulde deles i fire. For at virke i den rigtige dosering.

Ved førte pille skummede min kat rigtigt meget

Men jeg smurte stumperne ind i plantemargarine som er det jeg har, Og det
virkede.

Nu har jeg ikke den dyrlæge mere, Heldigvis for ved en vaxination skød han
kanylen igennem katten, Så det sprøjtede ud på bordet. Og sagde hovsa jeg
tar lige en ny.

Nu har jeg heldigvis en dyrlæge jeg kan tale med. Og som finder sig i mine
spørgsmål

He He . For der er mange.

Mvh Allan

Fra : Pia Nave

Dato : 23-07-04 23:09

Allan wrote:

> Nu har jeg heldigvis en dyrlæge jeg kan tale med. Og som finder sig i mine
> spørgsmål
>
> He He . For der er mange.
>
> Mvh Allan

*LOL* Sådan har jeg det også

En gang imellem kan jeg godt i mit stille sind tænke, at det nogle gange
må være en mindre pestilens for dyrlægerne med alle disse, mere eller
mindre, 'dumme' spørgsmål man som kæledyrsejer kan stille Men på den
anden side, det er jo dét de er der for, og man skulle jo mene, at de
nyder at øøøse ud af deres viden og erfaringer.....min dyrlæge gør i al
fald!! Nogle gange kommer der meeeget laaange
forklaringer....hmmfrr.....for så kan jeg nemlig lære det, kan jeg,
tænker han sikkert!

Men god og dygtig, dét er han! Og man kan mærke at han elsker sit
arbejde.....dejligt og meget betryggende

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Allan

Dato : 23-07-04 23:41

"Pia Nave" <pia_mig@nave.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejde.....dejligt og meget betryggende
>

> --
> *~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Jeg er bange for at jeg kom til at svare pia privat .
Det var ikke meningen. Nu tror jeg jeg har trykket på den rigtige knap.
Ja sådan vælger man dyrlæge

Hun har nu selv en masse katte så jeg føler mig tryg her.
Mvh Allan

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-07-04 00:59

Ann R skrev
<Det bedste er nok at chekke med dyrlægen / apoteket før man deler piller og
kapsler, der ikke er beregnet til det Men - det er jeg nu sikker på at
Marianne ved >

Ja jeg havde checket med dyrlægen om jeg måtte skille dem, og det var ok,
det hjalp bare ikke, på trods af at Benjamin ikke er den skarpeste kniv i
skuffen, så lurede han det hurtigt, så jeg vil tage til Poppelstykket
imorgen.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : maz

Dato : 24-07-04 08:06

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> ok, det hjalp bare ikke, på trods af at Benjamin ikke er den
> skarpeste kniv i skuffen, så lurede han det hurtigt, så jeg vil tage
Marianne, spurgte du dyrlægen om medicinen fandtes i anden form -
flydende/pulver (dte har du jo nok ;) )? Hvad med en pilletang (mener jeg
det hedder) - har du prøvet det?
Har selv voldsomme problemer med Zeus, hvis han skal have piller, så føler
virkelig med dig!

Maria, Zeke, Zero og Zeus

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 23-07-04 12:40

Hej Marianne.
Ja det kender jeg godt. En' af mine katte, tror helvede er løs blot for
en lille-bitte P-pille. MEN SÅ:Jeg bruger Gimpet's Vital-Pasta Plus.
Smører pillen godt ind, og så er det meget lækkert at spise fra hånden.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 23-07-04 22:10

Stakkels Benjamin
Håber han hurtigt bliver frisk igen.
Har ikke nogle gode råd til pille-givning udover dem som allerede er
foreslået.
Brugte du Marianne på Husum Torv?

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-07-04 01:04

Kate skrev
<Brugte du Marianne på Husum Torv?>

Ja, det var ikke Marianne selv, men Mette Schærff,
men hold da k*** jeg sendte en venlig tanke til min
dyrlæge i Maribo, hun har sørme "forkælet" mig, så det
var en hård opvågning da regningen skulle betales

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 25-07-04 11:00

> [...]
> så grim at Benjamin ikke
> skulle nyde noget selvom jeg puttede det i tun.

Hej Marianne
Hvordan går det med stakkels Benjamin og din pillegivning. Fik du fat i
noget til at smøre på eller har du prøvet med at holde dem under den varme
hane.

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-07-04 17:58

Denise skrev
<Hvordan går det med stakkels Benjamin og din pillegivning >

Ja jeg huskede jo ikke lige på at "i morgen" var weekend
så jeg har ikke fået PillEase, men jeg prøvede at skylle
den under den varme hane *GG* det resulterede i at gelantinen blev blød og
da jeg endelig fik åbnet munden
på Benjamin og fik proppet pillen ind, fulgte den med ud igen fordi den hang
godt fast i fingeren. Antiroben har
slået hans mave fuldstændigt i stykker, så han har en "giftiggrøn" diarre,
så for at føje spot til skade skal jeg nu
også have "fat i ham" for at give zoolac, så det stakkels kræ bliver nervøs
hver gang han ser mig og jeg har
måtte klippe hans "bukser" helt ned, så han ligner jeg ved
ikke hvad.
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Denise

Dato : 25-07-04 19:01

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> nervøs hver gang han ser mig og jeg har
> måtte klippe hans "bukser" helt ned, så han ligner jeg ved

Nej, altså, det er dog også uheldigt. Ja, skyller man, skal man være hurtig
og kun holde foroven og forneden på kapslen, ind under hanen og ind i munden
på katten. Så kan man godt nå det, er man forlænge om det eller gramser man
på kapslen, så klistrer den. Men det er jo så nemt at sige og skal man først
finde katten, så duer det jo slet ikke.
Kender godt det med at de flygter, og de har en 6. sans, selvom man går og
fløjter mens man fifler med deres medicin, så er de bare væk, men trøst dig,
når de først er raske,så glemmer de det hurtigt .
Når jeg tænker på Blonde og alt det jeg udsatte ham for, dengang han blev
øjenopereret, så er det et under at han stadig er mors dreng og helt tryg
ved mig
NB! Jeg har en hel tupe Zoolac, har du mulighed for at hente den her i
Brøndby nu.

--
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 25-07-04 19:14

> NB! Jeg har en hel tupe Zoolac, har du mulighed for at hente den her i
> Brøndby nu.

Hov, overså lige at du jo selv havde Zoolac. Men jeg kan så byde på frossen
torsk i poser, hvis det skulle være, haha, hvis du er interesseret. Og ærter
haves også

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 25-07-04 20:47

Denise skrev

<Hov, overså lige at du jo selv havde Zoolac. Men jeg kan så byde på frossen
torsk i poser, >

*GG* Det er sødt af dig, men jeg har forsyninger, min
datter blev sendt på apoteket i formiddags efter zoolac'en
og torsk har jeg altid i fryseren, man ved jo aldrig hvornår det bliver
nødvendigt, så jeg køber altid 3-4 pk når det er på tilbud.

Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi