Små tråde i brusken
Fra : kvaerulant

Dato : 21-07-04 22:40

Hvad er navenet på de små tråde som gør brusken i brystkassen stiv?

Fra : Padmé Amidala

Dato : 21-07-04 23:45

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hvad er navenet på de små tråde som gør brusken i brystkassen stiv?

Tænker du på, når brusken ved sternum udvikles til benhinden? Eller når
brusken forkalker med årerne, der også medfører stivhed?
Selve brusken ved alle ribbenene består jo af hyalinbrusk, der er omgivet af
en tyk bruskhinde - og i hyalinbrusk er der kollagene fibre - er det disse
fibre du mener?

Anyway, jeg håber jeg har givet dig svar på dit spørgsmål, ellers må du sige
til..

VH
Padmé

Fra : kvaerulant

Dato : 22-07-04 22:00

Padmé Amidala wrote:

> [...]
>fibre du mener?
>
>Anyway, jeg håber jeg har givet dig svar på dit spørgsmål, ellers må du sige

Det var kollagene fibre jeg tænkte på.

Men hvad er det latinsk og engelske navn for fibrne?

Jeg har en terrori om at de kollagene fibre i
brystkassen brækker hos kvinder som bruger
stift korset. Er det en rimelige ide?

Fra : kvaerulant

Dato : 22-07-04 22:34

Padmé Amidala wrote:

> [...]
>fibre du mener?
>
>Anyway, jeg håber jeg har givet dig svar på dit spørgsmål, ellers må du sige

tak Padmé

Det var kollagene fibre jeg tænkte på.

Men hvad er det latinsk og engelske navn for fibrne?

Jeg har en teori om at de kollagene fibre i
brystkassen brækker hos kvinder som bruger
stift korset. Er det en rimelig ide?

http://www.spook.dk/
http://www.staylace.com/pinups/index.html

Fra : kvaerulant

Dato : 22-07-04 22:57

kvaerulant wrote:

> tak Padmé
>
> Det var kollagene fibre jeg tænkte på.
>
> Men hvad er det latinsk og engelske navn for fibrne?

Collagen Fibrils

Fra : Ulvir

Dato : 22-07-04 23:31

> Collagen Fibrils

Her en engelsk side der forklarer det hele..
http://www.ndif.org/Terms/collagen_fibrils.html

Fra : kvaerulant

Dato : 23-07-04 05:53

Ulvir wrote:

>Her en engelsk side der forklarer det hele..
>http://www.ndif.org/Terms/collagen_fibrils.html

Der står ikke noget om at de brækker.

Fra : Ulvir

Dato : 23-07-04 07:55

kvaerulant wrote:

> Der står ikke noget om at de brækker.

De har nok ikke hørt om din teori..

Fra : kvaerulant

Dato : 23-07-04 15:52

Ulvir wrote:

>De har nok ikke hørt om din teori..

Sportsfolk må have problemet. Der står at en defekt kan vokse.
http://www.ortkirkoege.suite.dk/Artikler-foredrag/tanker_om_bruskvav.htm

Fra : Ulvir

Dato : 22-07-04 00:15

kvaerulant wrote:
> Hvad er navenet på de små tråde som gør brusken i brystkassen stiv?

Ståltråd?