to seperate netværk på en internetforbinde~
Fra : J. Hansen

Dato : 21-07-04 12:59

Hejsa

Jeg vil gerne opsætte to komplet sperate netværk der sammen skal dele en
internet forbindelse ud af huset. Hvordan skal jeg gøre dette? og hvad skal
bruge af hardware?

På forhånd tak

jeppe

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-07-04 16:24

"J. Hansen" <jeppe@postkasse.com> crashed Echelon writing

> Jeg vil gerne opsætte to komplet sperate netværk der sammen skal dele
> en internet forbindelse ud af huset. Hvordan skal jeg gøre dette? og
> hvad skal bruge af hardware?

Min anbefaling en computer til at lege router med 3 netkort, 1 til internet
og 1 til hver seperat netværk. Du vil så i softwaren kunne sætte op at
netværkene kun må route ud på internet og ikke til hinanden.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 21-07-04 17:28

J. Hansen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg vil gerne opsætte to komplet sperate netværk der sammen skal dele
> en internet forbindelse ud af huset. Hvordan skal jeg gøre dette? og
> hvad skal bruge af hardware?

Næsten alle ZyXELs ADSL-routere/gateways har en feature som hedder IP-alias,
hvor lan-siden kan deles op i flere netværk.

Hans

Fra : J . Hansen

Dato : 22-07-04 18:43

> Næsten alle ZyXELs ADSL-routere/gateways har en feature som hedder IP-alias,
> hvor lan-siden kan deles op i flere netværk.
>
> Hans

Er der nogle Zyxels du kan anbefale specifikt?

Jeg har efterfølgende søgt lidt på nettet og fandt denne løsning:

/Router(NAT, DHCP, INTERN IP 192.168.2.1) -> Netværk 1
/
Internet - Router(DHCP, INTERN IP 192.168.1.1)
\
\Router(NAT, DHCP, INTERN IP 192.168.3.1) -> Netværk 2

Se en mere venlig illustration her:

http://www.tomsnetworking.com/Sections-article55-page1.php

Vil den løse problemet?

Fra : Madsen

Dato : 23-07-04 21:01

"J . Hansen" <spam@lyster-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Internet - Router(DHCP, INTERN IP 192.168.1.1)
> \
> \Router(NAT, DHCP, INTERN IP 192.168.3.1) -> Netværk 2

Ja
--
Hilsen Madsen

Fra : Hans

Dato : 23-07-04 21:21

J . Hansen wrote:

> Er der nogle Zyxels du kan anbefale specifikt?

Prestige 310, 314, 316, 324, 334, Zywall2, Zywall10. Nogle af dem er gamle
modeller der måske kan fås brugt til billige penge.

> [...]
> Internet - Router(DHCP, INTERN IP 192.168.1.1)
> \
> \Router(NAT, DHCP, INTERN IP 192.168.3.1) ->

Det kan udmærket bruges, og med 2 dynamiske IP-adresser spares en router:

/Router(NAT, DHCP, INTERN IP 192.168.1.1) ->
/Netværk 1
Internet - Switch
\Router(NAT, DHCP, INTERN IP 192.168.2.1) ->
\Netværk 2

Hans

Fra : J. Hansen

Dato : 24-07-04 00:35

Jeg taskker mange gange - netværkat skal sættet op proffesionelt, så ville
bare lige være helt sikker på at komplet seperationen i tomsnetworking
virkede.

Løsningen med to dyn ip virker også kool, men ved du hvormeget det koster at
få det fra ens internet udbyder?

Mange tak

jeppe

Fra : Hans

Dato : 24-07-04 00:51

J. Hansen wrote:
> [...]
> tomsnetworking virkede.
>
> Løsningen med to dyn ip virker også kool, men ved du hvormeget det
> koster at få det fra ens internet udbyder?

Såvidt jeg kan se, er det en TDC Netexpres opkobling du sender fra, og her
er ingen mulighed for flere offentlige ip-adresser, men hvis opkoblingen
bliver konverteret til almindelig TDC Bredbånd Privat er der 2 dyn.
ip-adresser som standard uden tillæg.

Hans

Fra : Mads Bahrt

Dato : 21-07-04 19:12

J. Hansen wrote:
> [...]
> internet forbindelse ud af huset. Hvordan skal jeg gøre dette? og hvad skal

Hvis du allerede har en router, kan du få dig en ip og en router mere og
sætte dem begge på forbindelsen via en switch.

MVH
Mads