Aflivning af rotte.
Fra : Kurt C

Dato : 21-07-04 09:33

Efter næsten 15 år på landet, har vi for første gang fået en rotte i laden.
Vi har fået lagt gift ud, men dyret gider åbenbart ikke æde det.

Derfor overvejer jeg at købe et billigt gevær og skyde den. Det er en fræk
lille djævel, så jeg kan sagtens lokke den frem selv om jeg kun står et par
meter væk.

Men hvad skal der til for at slå skidtet ihjel?
Vil et kraftigt luftgevær kunne klare den?
Eller kan man købe en lille salonriffel - jeg har ingen jagttegn,
våbentilladelse el. lign.

Eller skal jeg bare lade den være og håbe på at giften klarer den?

MVH Kurt.

Fra : Larsen

Dato : 21-07-04 10:52

Et luftgevær godkendt til jagt kan sagtens gøre det af med en rotte når du
kan komme så tæt på som du skriver.

Så se om ikke du kan låne et luftgevær i cal. 5,5mm og en udgangshastighed
på omkring 200m/s. Brug så et hagl, der er enten flad eller rund i spidsen
(de har den største virkning)

Knæk og bræk

/John

Fra : Henning Sørensen

Dato : 21-07-04 11:56

"Larsen" <larsen@jagtselskabet.dk> wrote in message
> [...]
> på omkring 200m/s. Brug så et hagl, der er enten flad eller rund i spidsen

Uanset at rotter er noget stads, så er det da vist alligevel værd at lige
kigge på jagtloven:

§ 2. Lovens regler om vildt gælder for pattedyr og fugle, herunder
trækfugle, som er naturligt forekommende i den danske natur. Reglerne gælder
også for pattedyr og fugle, som er udsat eller er undsluppet menneskelig
varetægt, og som har etableret vildtlevende, reproducerende bestande i
naturen, medmindre de traditionelt betragtes som husdyr.

Stk. 2. Lovens regler om jagt gælder for alle handlinger, der med egnet
middel har til formål at efterstræbe vildt, uanset om der i forbindelse med
jagten fanges eller nedlægges vildt.

§ 39. Vildt må kun beskydes af personer, der har jagttegn. Jagttegn udstedes
af miljø- og energiministeren.

Så vidt jeg kan se er det lovligt nok at købe et luftgevær og bruge det til
at skyde efter tomme øldåser. Men at skyde efter rotten hører under
jagtloven, som kræver jagttegn. Det har du ikke, og du vil være hjemfalden
til bødestraf.

Det er muligt at jeg har overset noget et eller andet sted, men du kan selv
læse reglerne på www.jaegerforbundet.dk/499. Der står alle de relevante
regler samlet.

Så overvej om det ikke er smartere at tale med en af naboerne, som
garanteret har jagttegn. Han kan klare det uden problemer. Eller prøv at
tale med kommunens rottefænger igen. Det kunne være at der fandtes andre
løsninger, som ikke bringer dig på kant med loven.

Mvh

Henning

Fra : jpo

Dato : 23-07-04 15:09

"Henning Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tale med kommunens rottefænger igen. Det kunne være at der fandtes andre
> løsninger, som ikke bringer dig på kant med loven.

Ja - der var noget du glemte - nemlig bekendtgørelsen om vildtskader.

§ 18. Regulering af muldvarpe, rotter, mosegrise og mus, bortset fra de
musearter, der er nævnt i stk. 2, kan foretages uden hensyn til
bestemmelserne i denne bekendtgørelse og i lov om jagt og vildtforvaltning.

mvh

jpo

Fra : Henning Sørensen

Dato : 23-07-04 17:03

"jpo" <spamfrijpo@adslhome.dk> wrote in message

> [...]
> musearter, der er nævnt i stk. 2, kan foretages uden hensyn til
> bestemmelserne i denne bekendtgørelse og i lov om jagt og

Hmm.. dejlig overraskelse, så er jeg blevet klogere. Tak for det!

Mvh

Henning

Fra : Torben F@rum

Dato : 21-07-04 15:54

"Kurt C" <kurt.h@carlsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Efter næsten 15 år på landet, har vi for første gang fået en rotte i
laden.
> Vi har fået lagt gift ud, men dyret gider åbenbart ikke æde det.
>
> MVH Kurt.

Nu skriver du ikke hvor i kongeriget du bor, men måske sidder der en læser
her i gruppen som kan ordne problemet for dig.
Alternativet er en god rotteklapfælde.

--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Hvis du handler på nettet, så tag dig i agt for:
ndesign.dk kurven.dk, Kristoffer Wolfgang Hansen & Jonas2900

Fra : Kurt C

Dato : 21-07-04 17:04

Tak for alle svarene.

Nej, jeg kender nogen jægere og har ikke lyst til at blande nogen
udenforstående ind i sagen.

Men jeg er ikke imponeret over at jagtloven ikke tager forbehold for den
slags skadedyr, som jeg mener bør kunne bekæmpes på alle måder, så længe
aflivningen sker hurtigt og forsvarligt.

Jeg prøver at kontakte kommunen igen så snart de kommer tilbage fra
sommerferie, og håber at skidtet ikke inden da når at formere sig alt for
meget.

MVH Kurt.

Fra : Claudio Adam

Dato : 22-07-04 04:42

Godag godag,

Prøv med en slangebøsse, tænker den skulle ordne problemet for dig,
hilsen,
Adam

--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Kurt C

Dato : 22-07-04 07:46

> Prøv med en slangebøsse, tænker den skulle ordne
> problemet for dig, hilsen,

God idé. Jeg har prøvet at kaste en sten, men kunne ikke ramme.

Fra : Ole_Kent_hansen

Dato : 24-07-04 20:02

"Kurt C" skrev d. 21-07-04 09:33 dette indlæg :
> [...]
> våbentilladelse el. lign.
>
> Eller skal jeg bare lade den være og håbe på at giften klarer den?

Hej Kurt

Du skriver at det skuffer dig at jagtloven ikke berører dette emne - det
gør den rent faktisk, da "bekendtgørelse om vildtskader", er en del af
jagtlovsområdet. Fra denne bekendtgørelse er det jo at JPO gør Henning
opmærksom på følgende paragraf : § 18. Regulering af muldvarpe, rotter,
mosegrise og mus, bortset fra de
musearter, der er nævnt i stk. 2, kan foretages uden hensyn til
bestemmelserne i denne bekendtgørelse og i lov om jagt og
vildtforvaltning.

Nok om lovstoffet - jeg bor også på landet, har høns, og dermed også
strejfende rotter. Mine erfaringer med gift er også at enten æder de det
ikke, eller også er de immume over for det. Jeg skyder dem med et helt
almindeligt 4,5 mm. luftgevær. Det er ligemeget om det er flade eller
runde hagl, de dør næsten omgående af det.
Du har formodentlig mere end 1, så du må ikke regne med at de alle bare
kan lokkes frem.

Mine råd er følgende:

1. Fortsæt med gift, da nogle af dem måske æder af det (brug giftkasser,
så andre dyr ikke æder af det).
2. begynd at skyde dem du kan. Efter mørkets frembrud er de mest aktive,
så du skal have en lommelygte med, som du holder på siden af
luftgeværet, så du kan skyde når lyset falder på rotterne.
3. Opsæt en kassefælde (decideret rottefælde eller mårfælde), og se om
du kan fange nogen på den måde. Sæt fælden langs en væg, eller et sted
du kan se at de færdes ofte. (lokkemad i fælde kan være: Fiskekød som
makrel, kippers, æg, pølse eller lign.). Fanger du een, kan du skyde den
med luftgeværet i fælden - med et skud midt mellem øjnene dør den
straks.
4. Lad evt. en kat færdes der hvor du observerer rotterne (dog ikke
"Sofa-katte", men rigtige "Landkatte").

Mvh. Ole

http://www.kandu.dk/

Fra : Tom Knudsen

Dato : 25-07-04 19:46

> [...]
> våbentilladelse el. lign.
>
> Eller skal jeg bare lade den være og håbe på at giften klarer den?

Hej Kurt

Det vigtigste er at du sørger for at rotten ikke kommer til at lide unødigt
ved din aflivning - eller forsøg derpå. Jeg har skudt nogle rotter med
luftgevær. Så længe du sætter haglet i hovedet eller hjerte/lunger er der
ingen problemer i det - de dør momentant - jeg har i hvert fald ikke haft
nogle anskydninger eller nogen der bevægede sig efter de var påskudt. Du
bør, før du begynder at beskyde rotten, sikre dig, at du kan sætte haglene
sådan nogenlunde indenfor en tokrone på 5-10 meters afstand - så kan du med
sikkerhed give rotten et dræbende skud.

Du kan dog nok noget nemmere nappe den med en fælde, enten indkøbt eller
hjemmelavet.
En høj rund beholder (f.eks. en kalkspand) med meget glatte (!) sider skulle
du kunne lokke rotten til at bevæge sig ned i f.eks. via et helt glat (!)
lakeret kosteskaft der går noget af vejen ned i spanden - således at den tør
springe ned men ikke kan nå op til det. Så sidder den der og venter på at du
kommer og henter den. Kan du ikke li' at gøre det af med den når du har
fanget den kan du jo altid køre den langt væk og slippe den ud..

Og en praktisk ting - for hver rotte du ser kan du gange med en faktor 5 til
10 stykker, hvis du vil vide hvor mange der er i alt ;) Det lyder dog som om
du kun har en enkelt - endnu!

Held og lykke
Tom

Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 07-08-04 03:32

Læg gift, brug hund eller kat............ Men som du selv efterlyser -
køb et godt luftgevær og nyd hvergang du sætter et velplaceret hagl i de
små sataner..........