Mere Cos...
Fra : lap[4800]

Dato : 20-07-04 12:19

Hej NG
Jeg skal lave en cosinustabel over alle vinkler (0..90 grader) i en
retvinklet trekant. Da jeg ikke er interesseret i radianerne, men kun
forholdet mellem modstående katede og hypotenusen ved hver given vinkel,
hvordan kan jeg så "veksle" en "delphisk" Cos() om til en "gammeldags
dansk".

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh. lap[4800]

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-04 13:56

Hvis du mener omregning mellem radianer og grader, så brug degtorad() or
radtodeg() funktionerne. De er i math unit.

Fra : lap[4800]

Dato : 21-07-04 03:18

>Hvis du mener omregning mellem radianer og grader, så brug degtorad() or
>radtodeg() funktionerne. De er i math unit.

Nej, jeg skal kun bruge det nøjagtige forhold mellem modstående katede og
hypotenusen, sådan at f.eks. Cos(60) skal give 0,5 (på "dansk").

Mvh. lap[4800]

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-04 08:39

cos ( degtorad( 60 ) ) = 0.5

Selv excel anvender også radianer i de trigonometriske funktioner, så
det må du hellere vænne dig til.

Fra : lap[4800]

Dato : 21-07-04 14:37

Hej Uffe

>cos ( degtorad( 60 ) ) = 0.5

TAK, det var præcis det jeg skulle bruge!

>Selv excel anvender også radianer i de trigonometriske funktioner, så
>det må du hellere vænne dig til.

Hmm, ja mon ikke jeg skulle finde matematikbogen frem igen til nærmere
gennemsyn .

Mvh. lap[4800]

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 22-07-04 16:52

"lap[4800]" <lap@falsters-minder-museum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> TAK, det var præcis det jeg skulle bruge!

> Hmm, ja mon ikke jeg skulle finde matematikbogen frem igen til nærmere

rad=PI*(deg/180)

Fra : Carsten

Dato : 09-08-04 09:23

lap[4800] wrote:

> [...]
> forholdet mellem modstående katede og hypotenusen ved hver given vinkel,
> hvordan kan jeg så "veksle" en "delphisk" Cos() om til en "gammeldags
Her er nogle rutiner som måske kan hjælpe. Det er nogle jeg har fundet
på nettet for nogle år siden. I den linie hvor der står "Invalid
floating point operation" kan du indsætte din egen fejl rapportering.
Med venlig hilsen

Carsten

(******************************************************************************
* Extended Pascal unit
*
*
*
*
*
*
*

******************************************************************************)

unit InvCoSin;

Interface

Function ArcSin(x:real):real;
Function ArcCos(x:real):real;
Function Tan(x:real):real;
Function Cos360(x:real):real;
Function Sin360(x:real):real;
Function Tan360(x:real):real;
Function ArcCos360(x:real):real;
Function ArcSin360(x:real):real;
Function ArcTan360(x:real):real;

implementation

Function ArcSin(x:real):real;
Begin
if (x < -1.0) then
if ArcTan(-10.0)=0 then;      {Invalid floating point operation}
if (x > 1.0) then
if ArcTan(-10.0)=0 then;      {Invalid floating point operation}
if x = 1.0 then
ArcSin := pi/2.0
else if x = -1.0 then
ArcSin := -(pi/2.0)
else ArcSin := ArcTan(x/Sqrt(1.0-Sqr(x)));
End{ArcSin};

Function ArcCos(x:real):real;
Begin
ArcCos := (pi/2.0) - ArcSin(x);
End{ArcCos};

Function Tan(x:real):real;
Begin
tan:=0;
if (x<pi/2.0) and (x>-pi/2.0) then
Tan:=Sin(x)/Cos(x)
else if ArcTan(-10.0)=0 then;      {Invalid floating point operation}
End;

Function Cos360(x:real):real;
Begin
Cos360:=Cos(x*pi/180.0);
End;

Function Sin360(x:real):real;
Begin
Sin360:=Sin(x*pi/180.0);
End;

Function Tan360(x:real):real;
Begin
Tan360:=Tan(x*pi/180.0);
End;

Function ArcCos360(x:real):real;
Begin
ArcCos360:=ArcCos(x)*180.0/pi;
End;

Function ArcSin360(x:real):real;
Begin
ArcSin360:=ArcSin(x)*180.0/pi;
End;

Function ArcTan360(x:real):real;
Begin
ArcTan360:=ArcTan(x)*180.0/pi;
End;

End.

Fra : lap[4800]

Dato : 09-08-04 15:20

Tusind tak Carsten, det er allesammen funktioner, som vil blive brugt en hel
del i fremtiden.

Med venlig hilsen
lap[4800]