Hastighed på hjemme ethernet routere.
Fra : Thomas Hedberg

Dato : 20-07-04 10:11

Hvor hurtige er de almindelige ethernet routere man ser til salg? Hvor meget
traffik kan presses igennem dem under ideelle forhold?

Årsagen er at jeg flytter til en ejendom med - lad os sige med en meget
hurtig forbindelse til internet - og det ville jo være ærgeligt at købe en
router som i praksis kun flytter 10Mbit imellem LAN og WAN interfacet, hvis
nu forbindelsen kan klare f.eks 30Mbit.

Da dette er til hjemmebrug er det naturligt interessant med de billigere
mærker.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 20-07-04 14:46

Det er typisk angivet i produkternes specifikationer - køb en
mellemklasse router af et velkendt mærke som fx 3com så bør du ikke få
problemer - men check lige produktets specs først

alternativt kan jeg VARMT anbefale en gammel PC med m0n0wall på (nemmere
at installere end Win9x). Så kan du flytte 100 Mbit mellem dine
interfaces

/Uffe

Fra : Brian S.

Dato : 20-07-04 16:35

min router er også med indbygget 100mbps switch, jeg vil tro du får
svært ved at finde en der kun understøtter 10 mbps i dag.

/brian

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-07-04 16:50

Brian S. wrote:
> min router er også med indbygget 100mbps switch, jeg vil tro du får
> svært ved at finde en der kun understøtter 10 mbps i dag.

Der er forskel på at route og switche.

--
Steen Suder

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-07-04 23:57

On Tue, 20 Jul 2004 17:34:57 +0200, "Brian S."
<virker_ikke@skriv_til_gruppe.istedet> wrote:

> min router er også med indbygget 100mbps switch, jeg vil tro du får
> svært ved at finde en der kun understøtter 10 mbps i dag.

Der er ret væsentlig forskel på, hvad routernes interfaces linker
med, og hvad de i praksis er i stand til at flytte af data. Og at
der er indbygget en 100 Mbps switch i routeren siger ikke noget
som helst om, hvad routeren kan flytte af data fra den switch til
routerens WAN-forbindelse.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 20-07-04 18:20

> Det er typisk angivet i produkternes specifikationer - køb en
> mellemklasse router af et velkendt mærke som fx 3com så bør du ikke få
> problemer - men check lige produktets specs først

Jeg syntes netop, at leverendørerne har svært ved at skrive noget konkret,
men nøjes med at skrive f.eks 100Mbit interface eller lign. Dette betyder
bare ikke at indmaden kan følge med når det går stærkt.

Derfor efterlyser jeg nok mere praktiske erfaringer.

> alternativt kan jeg VARMT anbefale en gammel PC med m0n0wall på (nemmere
> at installere end Win9x). Så kan du flytte 100 Mbit mellem dine
> interfaces

Har jeg kigget på. Ville dog helst have en lidt mindre
fysisk/støjende/strømslugende løsning.

Fra : Knud

Dato : 20-07-04 19:55

Thomas Hedberg wrote:

> [...]
>
> Derfor efterlyser jeg nok mere praktiske erfaringer.

> Har jeg kigget på. Ville dog helst have en lidt mindre

Jeg har en Northq 9100 til 249 kr i ALDI
http://www.northq.dk/products/network/nq9100.html
Er identisk med en EDIMAX

De lover 40 Mbps
Har testet det,fra WAN til LAN med en pc på både WAN og LAN side,
Det er ikke helt galt men er nok maximum, hvis man aktiverer alle
firewall features går den ned på ca. 12Mbps hvilket jo også er rigeligt
til xDSL.
Jeg er iøvrigt ikke overbevist om at "mellemklasse router" er
tilstrækkeligt...
Men hvad er din WAN speed og hvad kan internettet levere ?

Knud

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 20-07-04 21:48

> [...]
> tilstrækkeligt...
> Men hvad er din WAN speed og hvad kan internettet levere ?

WAN hastigheden er 100Mbit. Hvad det i praksis kan levere ved jeg ikke
endnu, da jeg ikke er flyttet ind.

Fra : Knud

Dato : 20-07-04 23:29

Thomas Hedberg wrote:

> WAN hastigheden er 100Mbit. Hvad det i praksis kan levere ved jeg ikke
> endnu, da jeg ikke er flyttet ind.

Jeg tror ikke du vil opleve nogen begrænsning fra internettet med en
"alm." router med mindre du har en meget "kort" afstand til et specifik
site eksempelvis en server som sidder direkte på jeres WAN net, så kunne
en speciel router være nødvendig.

Til dagligt har jeg adgang til noget der ligner 40-50 Mbps (sammen med
5-6000 andre) og kan aldrig opnå noget der bare ligner maximum, 2-4 Mbps
måske, eksempelvis tidligt om morgenen hvor ingen andre er på arbejde.

Knud

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 21-07-04 09:38

> [...]
> 5-6000 andre) og kan aldrig opnå noget der bare ligner maximum, 2-4 Mbps
> måske, eksempelvis tidligt om morgenen hvor ingen andre er på arbejde.

Jeg har tidligere downloaded fra en med en forbindelse derude og jeg fik tæt
på hvad et 10Mbit interface kan levere eller ca. 800Kbps. (På det tidspunkt
var det hvad der blev leveret til hver lejlighed).

Men det er selvf. et delt medium og man kan ikke forvente de hastigheder
hele tiden.

Jeg ønsker bare ikke at købe for billigt og f.eks sidde med en router som
kun leverer 200Kbps, imens linien kunne levere mere.

Fra : Anon

Dato : 21-07-04 13:20

Thomas Hedberg wrote:
> Har jeg kigget på. Ville dog helst have en lidt mindre
> fysisk/støjende/strømslugende løsning.

m0n0wall [1] + Soekris net4801 [2]. Jvf. m0n0wall [3] vil denne performe
over 50 Mbps.

/Anon

[1] http://m0n0.ch/wall/
[2] http://www.soekris.com/net4801.htm
[3] http://m0n0.ch/wall/facts.php

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 21-07-04 15:13

> m0n0wall [1] + Soekris net4801 [2]. Jvf. m0n0wall [3] vil denne performe
> [...]

Takker - Efter anbefaling fra andre kigger jeg i forvejen på m0n0wall. Hvis
jeg ender med at gå den vej, tror jeg dog, at jeg vælger et VIA board i stil
med dette stedet for

http://www.viaembedded.com/product/epia_PD_spec.jsp?motherboardId=241

Primært for at kunne bruge det til andre formål, hvis jeg en dag ikke har
brug for firewall'en eller for at kunne skifte softwaren ud - hvis m0n0 en
dag ikke eksisterer mere. Yderligere kan jeg købe den slags i Danmark med
dansk garanti mm.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 21-07-04 17:07

Thomas Hedberg wrote:

> [...]
> m0n0wall. Hvis jeg ender med at gå den vej, tror jeg dog, at jeg
> vælger et VIA board i stil med dette stedet for

Hvis du ender med at købe sådan en og smide m0n0 på den, må du meget
gerne fortælle om dine erfaringer her i gruppen. Jeg har nemlig
overvejet en lignende løsning, og det er der sikker også andre der har.

--
Niels Callesøe - dk pfy

På det digitale natbord: Applied Cryptography, Menezes et al. 1996-2001

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 22-07-04 02:59

> Hvis du ender med at købe sådan en og smide m0n0 på den, må du meget
> gerne fortælle om dine erfaringer her i gruppen. Jeg har nemlig
> overvejet en lignende løsning, og det er der sikker også andre der har.

Har i forvejen ledt efter en undskyldning for at lege med de små ITX boards.
Desværre lader der til at være en månedstid før ovenstående kunne kan
leveres, så jeg køber formodenligt et VIA Epia CL10000 istedet for - jeg kan
ikke finde nævneværdige forskelle på de 2 modeller.

Desværre lader det til, at FreeBSD ikke officielt understøtter den ene NIC
på bundkortet. Bundkortet kommer med et VIA VT6105 og et VT6103.

Ifølge http://www.freebsd.org/releases/4.9R/hardware-i386.html er VT6105
understøttet, men VT6103 er ikke nævnt.

http://www.vntek.com/en/products/rhine/vt6105.jsp
http://www.vntek.com/en/products/tahoe/vt6103.jsp

Ifølge et par indlæg kan jeg se, at andre kører med VT6103 i FreeBSD 4.x og
5.1 uden problemer, men at der muligvis er problemer med 5.2. Hvis det går
helt galt er der jo alligevel et PCI slot, jeg altid kan smide et kort i.

Mvh,

Thomas Hedberg.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 22-07-04 11:12

Thomas Hedberg wrote:

> [...]
> ovenstående kunne kan leveres, så jeg køber formodenligt et VIA
> Epia CL10000 istedet for - jeg kan ikke finde nævneværdige

Jamen, så går vi også fra "lignende løsning" til "nøjagtigt samme
løsning", så set herfra er det da en fornem ide.

> [...]
>
> Ifølge http://www.freebsd.org/releases/4.9R/hardware-i386.html er
> VT6105 understøttet, men VT6103 er ikke nævnt.

Det er lidt uheldigt. Ikke bare fordi m0n0 er baseret på FreeBSD, men
også fordi jeg nok ville ende med at smide FreeBSD på den hvis m0n0 af
den ene eller den anden grund ikke var brugbart mere.

I øvrigt synes jeg det er lidt fattigt at 2 er det højeste antal
onboard-NICs VIA tilbyder. Jeg ville meget heller have et kort med 3
eller 4 onboard. Godt nok er der et PCI-slot, som du også nævner, men
hvis det for eksempel skal bruges til et 802g-kort, så er man allerede
tør for udvidelsesmuligheder.

Jeg har så ladet mig fortælle at der skulle findes en type PCI-kort der
kan udvidde det ene slot til 2, men spørgsmålet er om der så er plads i
kabinettet.

> Ifølge et par indlæg kan jeg se, at andre kører med VT6103 i
> FreeBSD 4.x og 5.1 uden problemer, men at der muligvis er
> problemer med 5.2.

Indtil videre er det så ikke den store katastrofe, da 4.9 stadig er
ganske fremragende til de formål jeg kan komme i tanke om.

> Hvis det går helt galt er der jo alligevel et
> PCI slot, jeg altid kan smide et kort i.

Jo, men det ville desværre udelukke også at være wireless AP. Fordelen
ved at have sådan en boks skulle for mig helst være at jeg kunne samle
de ting under et tag.

--
Niels Callesøe - dk pfy
496620796F752063616E207265616420746869732C00

Fra : Thomas Hedberg

Dato : 22-07-04 13:19

> Jeg har så ladet mig fortælle at der skulle findes en type PCI-kort der
> kan udvidde det ene slot til 2, men spørgsmålet er om der så er plads i
> kabinettet.

Det er der ikke i det kabinet jeg har valgt. Men der findes riser kort, så
man kan få flere slots.

Morex Cubid 3688, Black
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=810355

> Jo, men det ville desværre udelukke også at være wireless AP. Fordelen
> ved at have sådan en boks skulle for mig helst være at jeg kunne samle
> de ting under et tag.

Nu har jeg ikke helt sat mig ind i hvordan m0n0wall vil håndtere sådan et
kort. Men normalt er jeg mest fortaler for at have et AP foran firewall'en
og så lave et VPN ind igennem firewall'en.

Da jeg har et AP alligevel er det også denne løsning jeg personligt
alligevel vælger.

Man kunne vel også i princippet også vælge at montere et wireless USB kort
(dog uden at vide om m0n0wall understøtter USB).

Fra : Niels Callesøe

Dato : 22-07-04 15:43

Thomas Hedberg wrote:

> Det er der ikke i det kabinet jeg har valgt. Men der findes riser
> kort, så man kan få flere slots.

Ok, så havde jeg forstået det korrekt. Begge dele, desværre.

> Morex Cubid 3688, Black
> http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=810355

En fræk lille sag, der også kunne friste mig.

> Nu har jeg ikke helt sat mig ind i hvordan m0n0wall vil håndtere
> sådan et kort.

Det har jeg heller ikke. Men hvis ikke m0n0 kan, så kan en "rigtig"
FreeBSD i hvert fald.

> Men normalt er jeg mest fortaler for at have et AP
> foran firewall'en og så lave et VPN ind igennem firewall'en.

Mumle. Det har vist sig med al ønskelig tydelighed at det ikke bare er
sådan lige at lave et VPN.

> Da jeg har et AP alligevel er det også denne løsning jeg
> personligt alligevel vælger.

Det har jeg også. Men det er et skrammel-AP, der ikke understøtter for
eksempel WPA. Og jeg kan se flere fordele i af have det hele samlet så
jeg kan administrere det på den samme boks. Så længe adskillensen er
fysiske interfaces, burde det også være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

> Man kunne vel også i princippet også vælge at montere et wireless
> USB kort (dog uden at vide om m0n0wall understøtter USB).

Jeg tror ikke på USB.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-07-04 23:55

On Tue, 20 Jul 2004 11:11:20 +0200, "Thomas Hedberg"
<thomas@my-email.dk> wrote:

> Hvor hurtige er de almindelige ethernet routere man ser til salg?
> Hvor meget traffik kan presses igennem dem under ideelle forhold?

Typisk blot et par Mbps.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 21-07-04 08:34

"Thomas Hedberg" <thomas@my-email.dk> skrev i en meddelelse

> Da dette er til hjemmebrug er det naturligt interessant med de billigere
> mærker.

En del hjemmerouterer kan køre 100Mbit på wan siden, feks level one, STlab,
og Linksys.
Find og læs manualen for den model du mener skal bruges, der står det.

Mvh Jens

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-07-04 08:58

On Wed, 21 Jul 2004 09:34:19 +0200, "Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote:

> En del hjemmerouterer kan køre 100Mbit på wan siden,

Ja, men det var ikke det, Thomas spurgte om.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-07-04 09:12

Jens wrote:
> En del hjemmerouterer kan køre 100Mbit på wan siden, feks level one, STlab,
> og Linksys.

At speedometeret i en bil går op til 280 km/h er ikke
det samme som at bilen rent faktisk kan køre 280 km/h.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jens

Dato : 21-07-04 11:33

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse
STlab,

> At speedometeret i en bil går op til 280 km/h er ikke
> det samme som at bilen rent faktisk kan køre 280 km/h.

Nejnej, men da der ikke er angivet hvilken model der ønskes oplysninger om,
er der jo en del mulighedder.
Desuden afhænger det jo en del af øvrigt udstyr hvilken hastighed man rent
faktisk opnår.
Netop de modeller jeg nævner har jeg også fået til at køre med den hastighed
de står til......., men det fremgik måske ikke tydeligt nok.

Mvh Jens

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-04 23:32

> [...]
meget
> traffik kan presses igennem dem under ideelle forhold?

Min billige Linksys kan jeg ikke få meget over 20 Mbps.

Rune
(Der gerne vil vide hvilken model Jens har fået til at køre 100 Mbps.)

Fra : Qbic [6400]

Dato : 22-07-04 00:28

Jeg har et Sitecom WL122

Den kører fint 54 Mbit hver vej, men jeg kan ikke få den højere op
selv om Routeren er 100 Mbit.

Altså data sent / modtaget fra WAN indgangen til udgangen på den indbyggede
switch eller til udgangen til trådløse netværk.

/ Qbic