hund og kat problemer
Fra : simon leth jensen

Dato : 20-07-04 07:33

Hej med jer

Jeg har lige fået hund nr. 2 der er 7 år gammel han og har en tæve på 3½
år.
Vi har en kat er vokset op med tæven og der er ingen problemer med dem.
Men hannen ved vi ikke hvordan vi skal få dem til at mødes.
Vi har prøvet at tage katten ind i stuen mens hunden var i snor, og senere
hvor katten gemte sig bag sofaen og hunden snuste der men han bliver vild og
gør så det er ikke så smart.
En dag mødtes de i haven hvor han løb efter katten og fik fat i den og vi
kan ikke blive klog på om han vil hilse på den eller æde den. Det er synd
for katten. Tæven begynder at gø af hannen når han gør af katten hun vil
ikke have det.
Er der nogle gode råd.
Hilsen Tina

Fra : Leyna

Dato : 20-07-04 10:41

On Tue, 20 Jul 2004 08:32:35 +0200, "simon leth jensen"
<simon.leth.jensen@mail.dk> wrote:

> [...]
>for katten. Tæven begynder at gø af hannen når han gør af katten hun vil

Tålmodighed, tåæmodighed og mere tålmodighed!
Nu er det jo en lidt ældre hund I har fået, men jeg tror stadig godt
det kan lade sig gøre. Jeg har selv fået hund nr. 2 som IKKE var
kattevant og det var noget af en kamp.

Jeg er ikke hverken hunde- eller katte ekspert, men det jeg har gjort
er, at sørge for at kattene havde et sted hvor de kunne være i fred og
har skældt dem ud når de jagtede eller gøede ad kattene, for når den
ene gøede så startede den anden også. *SUK*
Kattene bor i baggangen og soveværelset, men har adgang til resten af
huset via en "katte-dør". (Vi har simpelthen savet et hul i døren fra
baggang til køkken, så kattene kan smutte, hvis hundene bliver for
nærgående.)

Vi havde 2 katte, da vi fik hund nr. 2 og vi fik den tredie kat da vi
havde haft hunden i 5 mdr. De 2 gamle katte holdt sig til baggangen
efter at hunden var kommet til, men den nye kat skulle jo
"præsenteres", så den startede sin tilværelse her under en sofa, hvor
der også blevet gøet og snuset, og hvor alle stressede temmelig meget
op. Men hundene lærte den nye kat at kende, og fandt ud af at den nu
var en del af flokken. Katten fortrak efter et par dage ud i baggangen
til de andre katte, og det første halve år så vi ikke meget til nogle
af kattene, før vi skulle i seng.

I dag har vi haft hund nr. 2 i lidt over et år, og den ældste kat
kommer igen ind i resten af huset. De to sidst tilkomne katte kommer
som regel kun ind, når hundene er i gården eller ude at gå tur, men
når kattene er inde sammen med hundene, så går det fint. Udendørs er
det dog noget helt andet. Der må ALT jages (mener hundene). Det
arbejder vi stadig på!

Mit bedste råd er nok at du skal tage det stille og roligt, og lade
dyrene finde ud af det selv. Selvfølgelig skal dyrene helst ikke skade
hinanden, men den ene af mine hunde har da et lille ar på snuden efter
en katteklo. Så kan han lære det, kan han! Men lad være med at
forcere noget. De bliver ikke bedste venner, bare fordi du ønsker det
- desværre! Med tiden kan de dog lære at i hvert fald tåle hinanden,
men der kan altså godt gå rigtig lang tid.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : simon leth jensen

Dato : 20-07-04 17:13

Hej

Jeg ved godt at de ikke nødvendigvis skal kunne lide hinanden, men det er
træls at vi skal lukke hundene ind i stuen mens vi henter katten ind i
soveværelset og det samme retur.
Men vi må se hvodan det går der er kun gået 3 uger siden vi fik ham.
hilsen Tina

Fra : simon leth jensen

Dato : 01-08-04 20:14

Hej igen

Nu har vi prøvet at hund og kat mødtes i et værelse hvor katten kan søge
skjul under seng og diverse ting.
Vi medbragte en vandpistol til at sprøjte hunden med når den gøede af katten
og det holdt hurtig op, også når han var lidt voldsom imod den.
Nu tør han ikke nærme sig katten og den går rundt ude i gangen nu, så jeg
ser en mulighed i det.
Hilsen Tina