vildkatte i Rødby
Fra : marianne hellemose

Dato : 06-05-01 12:56

jeg har lige gennem Tina, også katteelsker fået
en mailadr. til Rødby Kom. rodby@rodby.dk
så send en mail til både avis og kom.

--
Marianne

Hellemose Somali
marianne@hellemose.dk

SOME PEOPLE HAVE LIVES - OTHERS HAVE CATS

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-05-01 13:52

Hej Marianne

Så har jeg skrevet til kommunen og Folketidende:

Det er med forfærdelse, jeg har set, at Rødby Kommune ikke vil leve op til
sit ansvar over for byens forvildede katte, det forfærder mig endnu mere at
se en kommune indirekte opfordre sine borgere til at bryde dyreværnsloven,
hvilket uden al tvivl i mange tilfælde bliver resultatet, hvis borgerne selv
skal løse problemet.

Mens jeg boede i København, havde Kattens Værn meget favorable priser for
kastration og genudsætning af forvildede katte. Fordelen ved genudsætning
er, at de kastrerede katte ikke lugter, ligesom de holder fremmede fertile
katte væk, og de formerer sig ikke. Bagdelen ved projektet er, at kattene
skal fodres, og at projektet skal gentages hver 6-7 år.

Dybest set er problemet jo ikke kattene, men alle de ansvarsløse mennesker,
der gennem tiderne har ladet deres katte formere sig uhæmmet, fordi man ikke
vil ofre en kastration.

Eftersom det er kommunens borgere, der har skabt problemet, må det også være
en selvfølge, at kommunen afhjælper problemet på en fornuftig og human måde.

Til sidst skal jeg opfordre kommunen og Folketidende til at gå ind på min
hjemmeside under "alment kattestof" - " neutralisering" og "kattens status"

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-05-01 14:39

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse
> Til sidst skal jeg opfordre kommunen og Folketidende til at gå ind på min
> hjemmeside under "alment kattestof" - " neutralisering" og "kattens
status"

Hej Nina,

Billederne på siden "Alment kattestof" mangler
Og det gør de iøvrigt også på siden "Kattens status"...

Men godt indlæg iøvrigt - jeg håber at Rødby Kommune ændrer deres syn på
sagen!

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : marianne hellemose

Dato : 06-05-01 15:52

Flot Nina, jeg håber virkelig at der kommer meget respons,
jeg har sendt kopi af artiklen til K.V. Inges kattehjem,
Dyrefondet, Huskatten og Dyrenes Beskyttelse, så der
kan komme nogle "officielle" responser også

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-05-01 16:50

Tak Marianne

Desværre tror jeg min mail ville have større effekt, hvis jeg havde boet i
kommunen, men man må jo gøre hvad man kan, og der er da altid håb om at
Folketidende offentliggører mit svar

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-05-01 17:24

Nina El Falaki wrote:

> Desværre tror jeg min mail ville have større effekt, hvis jeg havde boet i
> kommunen, men man må jo gøre hvad man kan, og der er da altid håb om at
> Folketidende offentliggører mit svar

Hm...det tænkte jeg også, da jeg sendte min.
På den anden side...hvis vi er mange, ligegyldigt om vi er bosiddende i
kommunen eller ej, som mailer dem, så har det nok en og anden effekt.
Min kæreste mente dog faktisk, at de (kommunen altså) ikke kan frasige sig
ansvar for at gøre noget ved problemet helt, og nævnte noget om bødestraffe
osv. ..... jeg vil lige høre ham igen, og se om han har ret (han læser en del
jura i sit studie...) eller måske misforstod situationen.
- Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 06-05-01 22:03

Æv, det med ansvar og bødestraffe kom kæresten med, fordi han havde opfattet det,
som om kommunen direkte havde opfordret folk til at aflive kattene selv (de må jo
ikke opfordre til lovstridige handlinger).
Man kan vel ikke sige at de direkte opfordrer til aflivning?....men man må jo til
gengæld sige, at deres udtalelse absolut heller ikke er så klar, at kattene ikke
risikerer den slags....folk kunne jo gå hen og opfatte udtalelsen som grønt lys
til næsten hvad som helst.
- Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-05-01 17:11

Hej

Jeg har i dag fået en mail fra Folketidende, som spørgen om jeg vil have mit
svar i som læserbrev. Det har jeg sagt ja til, nu er jeg spændt på om de
sætter det i efter de har fået min adresse, er der en der holder øje?

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : marianne hellemose

Dato : 07-05-01 19:41

Hej Nina
Ja jeg skal nok købe avisen, og underrette her på listen
om hvad der sker

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-05-01 20:33

Tak Marianne

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 09-05-01 13:55

> [...]
> svar i som læserbrev. Det har jeg sagt ja til, nu er jeg spændt på om de
> sætter det i efter de har fået min adresse, er der en der holder øje?

Læserbrevet blev bragt igår

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-05-01 19:44

Tak Søren, så må vi se om der kommer nogen reagtioner.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-05-01 15:36

Tak for dit svar.

Jeg er ikke inde i love, der gælder for kommuner, så jeg ved ikke om mit
forslag er lovligt/muligt.

Jeg vil dog alligevel foreslå, at kommunen rekvirerer indfangning og
genudsætning af et vist antal kastrerede katte, hvorefter pengene opkræves
hos dem, der har klaget. Måske vil Dyrenes Beskyttelse lægge pengene ud.

I Københavns Kommune betalte kommunen for genudsætningen på offentlige
steder fx. kirkegårde, mens det var ejendomsselskaber, private ejendomsejere
og gårdlaug, der betalte for genudsætningen på privale steder fx i gårde.

I kan vel også bruge § 13 i bekendtgørelse nr. 366 af 10. maj 1992 om ikke
erhvervsmæssig dyrehold m.v. til at pålægge klagerne at drage omsorg for
genudsætning subsidiært aflivning af kattene gennem Dyrenes beskyttelse.

Jeg håber virkelig, I får løst problemet til glæde for både borgere og
katte. For at få klagerne til at indse det fornuftige i genudsætning kræves
der måske lidt "undervisning", men det burde være en opgave Dyrenes
Beskyttelse med glæde påtog sig.

Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats
E-mail: feca@edb.dk
http://feca.homepage.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-05-01 16:46

Ja jeg har problemer med min hjemmeside jeg kan ikke opdatere den