Dosering af D-vitamin
Fra : Steen

Dato : 18-07-04 18:38

Hej

Jeg undrer mig over doseringsvejledningen på Vitomax Stærk Kalk med
D-vitamin købt i SuperBrugsen, fremstillet for Coop Danmark af Dansk Droge i
Ishøj.

På pillerne står:

2 stk dagligt, 2 piller indeholder:
10 mikrogram D-vitimin, 200% af anbefalet daglig tilførsel (ADT).
800 milligram Calsium, 100% af anbefalet daglig tilførsel (ADT).
Desuden står der: Pillen kan tages sammen med den almindelige vitaminpille.

På en almindelig Multitabs står at den indeholder 5 mikrogram D-vitamin =
100% af anbefalet daglig tilførsel (ADT).

Hvis man altså som beskrevet tager en Vitomax Stærk Kalk med D-vitamin OG en
almindelig vitaminpille får man altså 3 gange den anbefalede daglige
tilførsel.

Så vidt jeg ved er det sådan, at det er farligt at få for meget D-vitamin.
Hvor meget der skal til, for at det er farligt ved jeg ikke, men når man har
et begreb, der hedder anbefalet daglig tilførsel (ADT), må det vel være hvad
man max. bør indtage for D-vitamins vedkommende.

Derfor undrer jeg mig meget over disse Vitomax Stærk Kalk med D-vitamin. Kan
noget forklare mig sammenhængen?

--
- - -
Steen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-04 20:53

> [...]
hvad
> man max. bør indtage for D-vitamins vedkommende.

Nej, ADT er minimumsdosis.

Mvh Maria

Fra : Ulvir

Dato : 18-07-04 21:14

Maria Frederiksen wrote:

> Nej, ADT er minimumsdosis.

ADT dækker det gennemsnitlige behov. Hverken mer eller mindre.
Se: http://www.bioforce.dk/faq/adt.htm

Venlig hilsen- Ulvir.

Fra : G.B.

Dato : 18-07-04 21:58

"Steen" <steen@TAGBORTrboel.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ikke, men når man har et begreb, der hedder anbefalet daglig tilførsel
> (ADT), må det vel være hvad man max. bør indtage for D-vitamins

Du skal tage flere tusinde gange ADT igennem måneder før du får
forgiftningssymptomer.

ADT (anbefalet daglig tilførsel) er den mængde du minimalt skal have for
ikke at få mangelsymptomer.

Så du kan roligt tage dit kalktilskud.

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Steen

Dato : 19-07-04 07:18

"G.B." <nonono@nospam.invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forgiftningssymptomer.
>
> ADT (anbefalet daglig tilførsel) er den mængde du minimalt skal have for

Vil det sige, at man også sagtens kan tage en skefuld torskelevertran, som
indeholder A+D sammen med en almindelig vitaminpille?

/Steen

Fra : G.B.

Dato : 19-07-04 11:46

> Vil det sige, at man også sagtens kan tage en skefuld torskelevertran,
> som indeholder A+D sammen med en almindelig vitaminpille?

Jeps. Intet problem dér.