Udskriv formulartekst
Fra : Jonas Fogh Hansen

Dato : 18-07-04 15:04

Jeg har et formularfelt. Brugeren indtsater en tekst eller et
talt og så skal den tekst eller det tal bliver til tekst på
hjemmesiden. Hvordan gør jeg det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : *XxX*

Dato : 18-07-04 16:47

"Jonas Fogh Hansen" <fgh@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et formularfelt. Brugeren indtsater en tekst eller et
> talt og så skal den tekst eller det tal bliver til tekst på
> hjemmesiden. Hvordan gør jeg det?

<head>
<title>test side</title>
<script language="JavaScript1.2">
<!--
function opdater() {
document.getElementById('unskrivning').innerText=document.form.tekst.value
}
//-->
</script>
</head>

<form onSubmit="opdater(); return false" name="form">
<input name="tekst" type="text" value="test tekst">
<input type="submit">

</form>

Fra : Jonas Fogh Hansen

Dato : 18-07-04 17:22

Præcis - Tak! Kan man få det samme til at ske automatisk når brugeren tapper
videre til næste felt

Fra : *XxX*

Dato : 18-07-04 17:40

> Præcis - Tak! Kan man få det samme til at ske automatisk når brugeren
tapper
> videre til næste felt
Smid en onBlur på feltet. onBlur="opdater()"

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-07-04 19:38

"*XxX*" <fatman00hot@hotmail.com> writes:

> <script language="JavaScript1.2">

Dette burde være
<script type="text/javascript">
"type"-attributten er påkrævet i HTML 4, og er altid tilstrækkeligt.

At bruge language="JavaScript1.2" kan få nogle browsere til faktisk
at opføre sig som JavaScript version 1.2. Version 1.2 havde nogle
subtile, men irriterende, forskelle i forhold til både tidligere
og senere versioner, og bør undgås. Hvis man virkelig vil bruge
"language"-attributten, så skriv i det mindste bare "JavaScript"
uden version, og specielt ikke "1.2".

> <!--

HTML-Kommentarer er ikke nødvendigt her. De browsere der havde brug
for at skjule indholdet af et script-tag er på alder med Netscape
version *1* (en nyere version udkom i ca. 1996-97). De er forlængst
uddøde.

> function opdater() {
> document.getElementById('unskrivning').innerText=document.form.tekst.value

"innerText" er en proprietær Microsoft-opfindelse som ikke
understøttet af alle browsere. Man kan bruge "innerHTML" i stedet,
som også er en proprietær Microsoft-opfindelse, men som har
langt bedre understøttelse end innerText (den virker fx i Mozilla).

Jeg ville foreslå:
---
var value = document.forms["form"].elements["tekst"].value;
value = value.replace(/&/g,"&amp;").replace(/[<]/g,"&lt;");
document.getElementById("unskrivning").innerHTML = value;
---

/L

Fra : *XxX*

Dato : 19-07-04 10:43

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og senere versioner, og bør undgås. Hvis man virkelig vil bruge
> "language"-attributten, så skriv i det mindste bare "JavaScript"

Det var bare standard i det program jeg brugt.

> [...]
> for at skjule indholdet af et script-tag er på alder med Netscape
> version *1* (en nyere version udkom i ca. 1996-97). De er forlængst

Også standard indsætning

> [...]
> som også er en proprietær Microsoft-opfindelse, men som har
> langt bedre understøttelse end innerText (den virker fx i Mozilla).

Tak for oplysningen, man har også bedre mulighed for at formatere teksten
dynamisk hvis man bruger innerHTML.

<URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>