byld
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-07-04 12:54

Hejsa

Er der nogen der ved hvad en byld kan komme af? havde en under armen i går
som jeg måtte på skadestuen med, nøj hvor gjorde den ondt, og den var bare
stor

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Spangkuk

Dato : 18-07-04 16:53

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev

> Er der nogen der ved hvad en byld kan komme af? havde en under armen i går
> som jeg måtte på skadestuen med, nøj hvor gjorde den ondt, og den var bare
> stor

Hvad svarede de, da du spurgte lægen/skadestuen ?

Spang

Fra : Else Holm

Dato : 18-07-04 20:07

"Spangkuk" <øæøåøæ@øææøå.æø> skrev i en meddelelse
> "Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev

<klip>

Vi kender lidt til det i familien, men jeg måtte tilbage til et
lægeleksikon af absolut ældre dato, før jeg fandt den forklaring, som
også af givet af vor læge: "Byld (absces) afgrænset ophobning af pus,
som kan forekomme over alt i legemet og skyldes legemets reaktion på
bakteriers formering. En overfladisk B. opstår ofte i et hårs rodsæk
som følge af tilstopning af hårets talgkirtels udførselsgang...."

--
Else

Fra : John Sahl

Dato : 18-07-04 21:07

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> Hejsa

hej Bolette

> Er der nogen der ved hvad en byld kan komme af? havde en under armen i går
> som jeg måtte på skadestuen med, nøj hvor gjorde den ondt, og den var bare
> stor

almindelige bylder kommer somregel hvis der er et brud på hudens naturlige
immunforsvar...
det er naturligt forekommende bakterier på huden der trænger ind og skaber
en infektion der bliver til bylden.....
generelt findes der to typer bylder (sådan MEGET generelt*G*)
dem der sidder i huden som en afgrænset "bums" og som kan tømmes, og så er
der dem der sidder i et område i huden hvor betændelsen simpelthen sidder i
vævet og derfor IKKE kan tømmes.....
den sidste type er den grummeste fordi den kun kan behandles med
antibiotika....

man kan modvirke dem ved at vaske sig i en medicinsk sæbe med baktericid
virkning som feks Hibiscrub.... det fjerner de fleste af de bakterier der
skaber bylderne......

hehe grunden til at jeg ved det, er at min søn for et par år siden led MEGET
af bylder...... vi snakker 5-6 bylder på 6 mdr, forskellige steder på
kroppen og forskellige typer.....

Hilsen Sabina (der skriver fra kærestens mail.....