Barselsregler...
Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-07-04 11:01

Som nogen ved har jeg jo en lille datter ;)

Da jeg tog forældreorlov forklarede de mig på kommunen at da ingen af os var
i job inden orloven, så det således ud at: Den ene forældre (moren) har ret
til 46 ugers fravær - dog uden dagpenge - men da hun alligevel ikke var
berettiget til dagpenge, og jeg er kunne jeg ligeså godt tage de 32 uger, da
moren alligevel ville have ret til kontanthjælp - og frævær i de 46 uger.

Så vel så godt. Jeg startede så med at "snuppe" 10 uger, for at hvordan det
gik og overstå dåben osv.

Jeg er desværre ikke kommet i job endnu, så jeg have da bare tænkt mig at gå
på kommunen og forlænge min orlov lidt mens jeg ledte efter job.

Nu har de så "fundet" ud af at de 46 uger er alt hvad der er! Dvs nu har jeg
så brugt en masse af min kærestes orlov...!

De lød godt nok ikke som om de havde styr på regelerne hverken da jeg
startede på orloven eller da jeg var deroppe i går. De måtte ringe rundt til
gud og hver mand for at hitte ud af det... det kan da vel ikke være første
gang nogen er på orlov...!

Nå, men hvad er det rigtige?

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-07-04 11:05

Og jeg kan egenligt ikke forstå hvordan jeg kan bruge af hendes barsel. Hun
har ikke været på kommunen og bede om barsel!

Hun får blot kontanthjælp som hun også gjorde inden fødslen (dog
forsørgertakst nu).

Det vil altså sige at en del af den "pose penge" som der er til i 46 hmmm
eller er det 32 uger.. .hehe - er tabte?

Synes godt nok det er noget indviklet noget og det synes kommunen åbenbart
også ;)

Fra : karsten klaaby

Dato : 16-07-04 11:12

"> Nu har de så "fundet" ud af at de 46 uger er alt hvad der er! Dvs nu har
jeg
> så brugt en masse af min kærestes orlov...!

Jeg mener du har haft spørgsmålet oppe og vende en gang før, "barnet" har 46
uger i det hele, dvs moderen har ret til de 14 uger, resten kan man så dele
som man vil. Ergo holder du 10 uger sammen med moderen har i allerede brugt
24 af de 46 uger,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

MVH Pia

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-07-04 11:21

> [...]
brugt
> 24 af de 46 uger,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja lidt, men dengang stolede jeg jo på hvad kommunen sagde... det skal man
åbenbart ikke. Så må vi hellere begynde at lede efter noget dagpleje snart
;)

Fra : Gitte

Dato : 16-07-04 16:03

Hej

>Ja lidt, men dengang stolede jeg jo på hvad kommunen sagde... det skal man
>åbenbart ikke. Så må vi hellere begynde at lede efter noget dagpleje snart
>;)

Jeg ved godt, det er så let at være bagklog, men det er nu altid en
god ide at få tingene på skrift.....
Har I ikke fået papirer fra kommunen ang. dagpleje/vuggestueplads? Det
fik vi ret kort tid efter fødslen, hvor vi bl.a. skulle udfylde fra
hvilket tidspunkt vi ønskede plads....

MVH
Gitte

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-07-04 16:10

> Har I ikke fået papirer fra kommunen ang. dagpleje/vuggestueplads? Det
> fik vi ret kort tid efter fødslen, hvor vi bl.a. skulle udfylde fra
> hvilket tidspunkt vi ønskede plads....

Jo det har vi, må sgu lige have fat i dem for den dato bliver vi jo nødt til
at have ændret nu...

Fra : Gitte

Dato : 16-07-04 17:22

Hejsa

>Jo det har vi, må sgu lige have fat i dem for den dato bliver vi jo nødt til
>at have ændret nu...

Hvis I har indsendt dem, burde en opringning til pladsanvisningen i
jeres kommune kunne gøre det....

MVH
Gitte

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 16-07-04 17:41

Ok det må vi prøve...! Takker!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-07-04 07:50

"Martin Nielsen / Fårevejle" <Jadahva@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja lidt, men dengang stolede jeg jo på hvad kommunen sagde...

Så vidt jeg forstår dit første brev har kommunen sagt, at I har 46 ugers
barsel, hvoraf du kunne tage de 32 uger. Mens din kæreste er på dagpenge. Og
er det så alligevel ikke sådan det er?

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 17-07-04 16:39

Nej først sagde kommunen at vi havde de obligatoriske 14 uger til hende 2
uger til mig. Derudover 32 uger med dagpenge til deling. Men jeg kunne vælge
at tage alle 32 uger, hvor min kæreste så var på kontanthjælp da hun
alligevel også havde ret til 32 uger udover de 14, så derfor kunne jeg lige
så godt bruge af de 32 uger hvis jeg havde lyst.

Nu ændrede de så mening til at de hersens 32 uger alligevel kun gælder for
en person... så nu "mangler" pludselig 2 måneders orlov fordi komunnen ikke
selv kan finde ud af regelerne. Hun lød bestemt heller ikke sikker på den
sidste melding her, ligesom hun heller ikke gjorde i april. Og dem der ved
det holder ferie...

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40f8cf53$0$3079$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-07-04 19:12

> [...]

> kontanthjælp da hun alligevel også havde ret til 32 uger udover de
> 14, så derfor kunne jeg lige så godt bruge af de 32 uger hvis jeg

Forstår jeg dig ret. Din opfattelse er, at I kunne vælge 14 uger til barnets
mor, 2 ugers til faren. Og derudover 32 uger til mor og 32 uger til far.

> Nu ændrede de så mening til at de hersens 32 uger alligevel kun
> gælder for en person...

De 32 uger kan vel bruges af den, der vil - mor eller far.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 17-07-04 20:38

> Forstår jeg dig ret. Din opfattelse er, at I kunne vælge 14 uger til
barnets
> mor, 2 ugers til faren. Og derudover 32 uger til mor og 32 uger til far.

Det var kommunens opfattelse. dog at den ene "portion 32 uger" blot var med
ret til fravær - dermed uden dagpenge men med kontanthjælp istedet. Der var
kun "en pose dagpenge" på 32 uger, men den anden forældre havde alligevel
ret til frævær.... ligeledes i 32 uger... altså udover de 2 og 14 uger...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-07-04 08:09

> [...]

> ret til frævær.... ligeledes i 32 uger... altså udover de 2 og 14 uger...

Jeg forstår ikke, at en kommunalt ansat kan have garanteret, at man har ret
til 32 uger på kontanthjælp. Man har ret til det, hvis der ikke er andre
muligheder... Og der er jo altid en mulighed for, at man bliver sendt i
arbejde eller aktivering. Og de fleste kommuner er faktisk ret skrappe med
at forsøge at få folk sendt i job eller aktivering.

Egentlig synes jeg da nok, at det lyder til, at kommunen har fremstillet
tingene rigtigt - men at du har opfattet det lidt anderledes.

I har vitterlig ret til 32 uger på dagpenge. (Og lidt til) Og dem er I ved
at have opbrugt.
Tilbage er muligheden for at være på kontanthjælp - men den er der altid kun
som sidste nødløsning.

Du og/eller dit barns mor kan med andre ord være på kontanthjælp nu som før.
Hvis der ikke er noget arbejde til jer eller andre indtægtmuligheder.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 18-07-04 15:05

> [...]
> til 32 uger på kontanthjælp. Man har ret til det, hvis der ikke er andre
> muligheder... Og der er jo altid en mulighed for, at man bliver sendt i

Ja det undrede mig også i starten men der virkede det nu heller ikke som om
de havde styr på den en s***, de ringede rundt til alle mulige for at spørge
til regelerne og hun kaldte det ordret "ret til fravær, med kontanthjælp" og
anbefalede mig derfor nærmest at bruge løs af de 32 uger - som så åbenbart
er de eneste der er... for min kæreste ville ikke blive "sendt i aktivering"
alligevel da hun havde ret til 32 ugers fravær... lorte-kommune. Dette
betyder nu at Helena skal i dagpleje næsten 3 mdr før det var meningen
hmm..... æv

Og de fleste kommuner er faktisk ret skrappe med
> at forsøge at få folk sendt i job eller aktivering.

Ja... det kender jeg godt...

> Egentlig synes jeg da nok, at det lyder til, at kommunen har fremstillet
> tingene rigtigt - men at du har opfattet det lidt anderledes.

Nix... det var endda den samme dame jeg talte med denne gang som 1. gang...
og hun havde undersøgt tingene i mellemtiden...

> [...]
> at have opbrugt.
> Tilbage er muligheden for at være på kontanthjælp - men den er der altid

Jeps...

> Du og/eller dit barns mor kan med andre ord være på kontanthjælp nu som
før.
> Hvis der ikke er noget arbejde til jer eller andre indtægtmuligheder.

Oki... det var mest bare for ikke at komme ud i et "grav et hul og dæk det
til igen-job" - eller lign ;)

Fra : Lars Raaby

Dato : 18-07-04 20:41

Martin Nielsen / Fårevejle skrev bl.a.:

> [...]
> ugers fravær... lorte-kommune. Dette betyder nu at Helena skal
> i dagpleje næsten 3 mdr før det var meningen hmm..... æv

Det dør hun sikkert ikke af..... :)))
I kan jo søge om friplads så det ikke koster jer noget. Og tro
mig. Det nu dejligt at tage ud at handle uden barnevogn engang i
mellem. ;)))

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 17-07-04 20:39

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-07-04 19:14

> [...]

> Hun lød bestemt heller ikke sikker på den
> sidste melding her, ligesom hun heller ikke gjorde i april. Og dem der ved

Du kan i øvrigt finde reglerne for barselsorlov her:
http://dinbarselsorlov.netborger.dk/Produkt/info.asp

Mvh. Lisbeth