Åndedrætsbesvær
Fra : lene

Dato : 15-07-04 22:45

Lilletrold har i de sidste par dage ikke villet spise noget. Igår sad jeg og
iagttog ham et stykke tid fordi det så ud som om han havde været ude at løbe
langt, og derved var blevet meget forpustet. Han syntes at få for lidt ilt,
og trak vejret volsdomt.I dag,ved 19.30- tiden, blev jeg forskrækket fordi
jeg synes det var blevet værre. Fik ham ind, lokkede med hjerte og fløde,
men han ville intet have. Ringede til dyrlægevagten. Fik til opgave at mærke
på missens brystkasse, lytte efter rallen i luftvejene, kigge i munden på
ham og meget andet. Der er ingen tegn på forgiftning og jeg har så ondt af
ham. Dyrlægen bad mig ringe i morgen tidlig, og har missedrengen ikke fået
det bedre skal der tages blodprøver for at konstatere evt. parasitter o.a.
Er der nogen af jer andre der har oplevet noget lignende med en kat der
umiddelbart ser frisk ud?
MVH Lene, Mollie, Lilletrold og alle de andre havnem(b)isser

Fra : Pia Nave

Dato : 15-07-04 22:55

lene wrote:
> [...]
> umiddelbart ser frisk ud?
> MVH Lene, Mollie, Lilletrold og alle de andre havnem(b)isser

Hej Lene

Jeg har prøvet lidt af det samme med min ene hankat. Dog var han ikke så
frisk som du beskriver, men havde meget hurtig vejrtrækning og var
temmelig sløv. Afsted til dyrlægevagten det gik (selvfølgelig på en
søndag . Det viste sig at være lungebetændelse, og efter effektiv
behandling blev min bamse frisk igen
Sååå måske det alligevel kunne være en lungebetændelse.....selvom han
virker frisk umiddelbart?

Krydser fingre for bedring af mitten

--
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : lene

Dato : 15-07-04 23:06

Hej Pia!
Tak for dit hurtige svar. Altså, han er da sløv, men der er ingen lyde
overhovedet fra ham. Jeg kan dårligt høre at han trækker vejret, og det fik
dyrlægen til at mene at det nok ikke er lungebetændelse. Jeg tænkte jo
straks på rotte/musegift, men det fik dyrlægen snakket mig fra. Missen
virker heller ikke febril, ligesom hans ører og poter ikke er særligt kølige
eller varme. Bare det så "kun" er en lungebetændelse!! Tak for din søde
hilsen.
MVH Lene

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 23:20

"lene" <lesletligedette@satzone.com> skrev i en meddelelse

(...) ligesom hans ører og poter ikke er særligt kølige
> eller varme. (...)

Kun ved at måle temperaturen med et termometer, kan man bedømme, om et dyr
har feber. Det være sig hund, kat, kanin, marsvin, osv.

Det er desværre en ret sejlivet myte, at ører og snude hos katten, og snuden
hos hunde, indikerer feber eller ej

Snude og ører kan sagtens være enten *isende* kolde eller *brændende* varme,
uden det betyder noget overhovedet. Har katten fx ligget og sovet med
snudeskaftet hakket ned i noget godt lunt, og man derefter mærker på snuden,
er snuden ret varm. En lidt fugtig snude indikerer heller ikke noget som
helst. Det samme forholder sig med kølig snude og ører.

Det er muligt for mennesker og dyr at have en "kold" lungebetændelse, hvor
der ikke umiddelbart er noget at høre med det blotte øre, og hvor der ikke
umiddelbart er feber.

God bedring med den lille mis.

Tina