Ingen netværks adgang i XP
Fra : William Wolf

Dato : 15-07-04 22:45

Hejza

Mit problem er : Jeg har tre computer der alle har kørt uden problemer med
XP.
Da jeg gen-installer PC3 kan jeg efterfølgende ikke få adgang til dens delte
mapper fra PC1 og PC2. Jeg kan godt få adgang til internettet (via switch &
router) fra PC3 og jeg kan godt se PC1 og PC2's delte mapper fra PC3 - bare
ikke den anden vej !

Jeg får følgende fejl-meddelse : "\\PC3 er ikke tilgængelig. Du har muligvis
ikke tilladelse til at bruge denne netværksressource. Kontakt serverens
administrator for at finde ud af, om du har adgangstilladelse. Adgang
nægtet."

PC3's harddiske har lige været brugt til Windows Server og er blevet
formatteret - hvis det har noget at sige...

Computerne har IP 192.168.1.2 - 192.168.1.4 og bruger samme submask.
....og der er selvfølgelig noget delt på computeren.

Håber at der sidder en derude med en løstning - og poster den!

Fra : *XxX*

Dato : 16-07-04 12:32

Har du husket at aktivere gæste kontoen?

Fra : Jesper Laursen

Dato : 16-07-04 21:06

"William Wolf" <toft@REMOVE_THISdoek.dk> wrote in message
> [...]
> ...og der er selvfølgelig noget delt på computeren.
>
> Håber at der sidder en derude med en løstning - og poster den!

Jeg har haft samme problem og har egentlig ikke fundet løsningen på det - og
dog :

Jeg læste mig frem til, at du kan gå ned i "kør". Skriv her
\\"computernavn"\"delte_mappenavn" Dvs. f.eks. \\PC3\billeder

derefter laver du ganske enkelt en genvej på skrivebordet og kan på den måde
altid komme ind på mappen.. Løsningen virker hos mig.

VH
Jesper Laursen

Fra : Annika Pedersen

Dato : 17-07-04 09:49

> [...]

> derefter laver du ganske enkelt en genvej på skrivebordet og kan på
> den måde altid komme ind på mappen.. Løsningen virker hos mig.

Samme her - dog kan det nogle gange ske i en "gammel" installation, og
andre gange er \\Computernavn\... ikke godt nok, men \\Intern IP\....
eneste måde. (Vi bruger så WinCMD til at lave netværksdrev, men det kan
gå ud på ét)

Aldrig fundet løsningen, men det er godt trælst!
(her er det 1-2 PCere ud af 5 der har problemet, og det er så til alle
andre (pludseligt)).

--
Annika P

Fra : Jens

Dato : 18-07-04 13:01

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre gange er \\Computernavn\... ikke godt nok, men \\Intern IP\....
> eneste måde. (Vi bruger så WinCMD til at lave netværksdrev, men det kan

Netbios og Lmhost opslag er sat forkert op på de 2 maskiner formodentligt.

Mvh Jens

Fra : Annika Pedersen

Dato : 18-07-04 15:52

> Netbios og Lmhost opslag er sat forkert op på de 2 maskiner
> formodentligt.
>
> Mvh Jens

_Det_ skal jeg ikke kunne sige noget om, eftersom der slet ikke er
rørt ved de 2 ting på nogle af dyrene.
Lmhost har jeg ikke lige hørt om før, men må da se hvad den siger
(Hvorend den findes).
Alt der er gjort internt er at sætte ens workgroup op - og senere at
alle havde hver sin faste IP.

--
Annika P

Fra : Jens

Dato : 18-07-04 20:25

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> skrev i en meddelelse

> Alt der er gjort internt er at sætte ens workgroup op - og senere at
> alle havde hver sin faste IP.

Hvorfor fast ip ?
Brug en dhcp i en hjemmerouter, så finder den også ud af hvilke ipèr der
hører til hvilken pc, da gatewayen altid rammer routeren først.

Mvh Jens

Fra : Annika Pedersen

Dato : 19-07-04 06:17

> Hvorfor fast ip ?
> Brug en dhcp i en hjemmerouter, så finder den også ud af hvilke ipèr der
> hører til hvilken pc, da gatewayen altid rammer routeren først.
>
> Mvh Jens

Grundet en timeout (på max 7 dage) i routeren - og den gav så ny IP til
dyrene hver gang (selvom den var sat op til kun det antal IPer som vi
bruger - men ikke alt er online samtidigt normalt) - og da 2 maskiner ikke
kan nå de andre på andre måder end via IP, og vi kører med mange
netværksdrev til en maskine, gav det en masse bøvl med at rette stierne til
de drev.
Så var det lettere...

Men hvordan man gør så at man slipper for at maskinerne ikke kan tilgå via
alm. netværkssøgning, det er mere interessant, for så slap man for alt det
andet "bøvl"

--
Annika P

Fra : Jens

Dato : 19-07-04 14:30

> [...]

> alm. netværkssøgning, det er mere interessant, for så slap man for alt det

På XP maskiner... ?, deaktiver gæstekontoen.

Så skal en bruger kende et gyldigt lokalt login på makinen for at se
delingerne...
(Dog er det en betingelse at der er et "ordentligt" password på
adminkontoen.)

Hvilken router er det i bruger ?, de fleste kan låse en maskines mac adresse
til en reserveret ip, uanset leasetimen.

Mvh Jens

Fra : Annika Pedersen

Dato : 19-07-04 16:27

"Jens" <mkg@tuknet.dk> wrote in news:cdgib0$3b9$1@news.net.uni-c.dk:

> [...]
>
> Hvilken router er det i bruger ?, de fleste kan låse en maskines mac
> adresse til en reserveret ip, uanset leasetimen.

Jeg talte vist russisk i morges ;)
Mente self. hvordan man fik maskinerne til at kunne tilgå netværket ;)
Gæstelogin er deaktiveret overalt, og vi logger altid på med bruger/pass
- men pyt.. Hvis de blot har fast IP så virker det.

Kan være jeg skal se på at låse mac -> IP (det er linksys wrt54g pt. der
bruges)

--
Annika P

Fra : Jens

Dato : 20-07-04 09:20

> Jeg talte vist russisk i morges ;)

En smule "alternativt" var det jo....

> Mente self. hvordan man fik maskinerne til at kunne tilgå netværket ;)
> Gæstelogin er deaktiveret overalt, og vi logger altid på med bruger/pass
> - men pyt.. Hvis de blot har fast IP så virker det.

Hvis gæst er deaktiveret, og der bruges bruger-pass på alle maskiner, skal
alle brugere som skal have adgang til delingerne oprettes på hver maskine,
eller de skal kende en konto med pass som kan bruges til hver maskine.....

> Kan være jeg skal se på at låse mac -> IP (det er linksys wrt54g pt. der
> bruges)

Hvis wrt54g skal låse mac til ip, skal du have en alternativ firmware i den,
fra sveasoft feks.
(det vil give mange ny mulighedder, som hastigheds styrring af klienterne
blandt meget andet.)

http://www.broadbandreports.com/forum/remark,9070712~mode=flat~days=9999

Se på den der.

Mvh Jens

Fra : Annika Pedersen

Dato : 20-07-04 13:39

> [...]
> skal alle brugere som skal have adgang til delingerne oprettes på hver
> maskine, eller de skal kende en konto med pass som kan bruges til hver

Og det gør de... Det eneste er "blot" at (pludselig) vil/kan 2 maskiner
ikke tilgå netværket.
Tager man den klassiske "netværkssteder"->"hele netværket" så låser
maskinerne i lang tid og får derefter at vide at de ikke har adgang.
Laver man så med "\\netværksnavn\drev" har den ene kunnet dette længe,
men en dag var dette pludselig umuligt, og netværket kan kun findes via
"\\intern ip\drev". Den anden har kunnet som "normalt" med at søge, men
derefter direte til ip-versionen (altså ikke med netværksnavn).
Intet er ændret, men det er blot sket med tiden (ja, og reinstall har
været prøvet på alle lokationer uden held).
Så synes selv det er mystisk.

> Hvis wrt54g skal låse mac til ip, skal du have en alternativ firmware
> i den, fra sveasoft feks.
> (det vil give mange ny mulighedder, som hastigheds styrring af
> klienterne blandt meget andet.)

Har vi ;)
Pt. nyeste version, så kan blot tage mig sammen og kigge lidt på mac om
det er. Men pt. kører vi med faste, og det virker ganske udmærket.

> http://www.broadbandreports.com/forum/remark,9070712~mode=flat~days=999
> 9

Tjekker senere. Vil lige videre i dagens tekst nu :)

--
Annika P