Og en kreativ skade.
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 15-07-04 22:05

Jeg har i flere år haft foderautomat hængende i haven - én af dem der er
som en høj cylinder af trådnet. Man køber så en pose fuglenødder og
hælder i den, sætter låget fast på, og det har i et par år givet en
fantastisk
god fodermulighed for alle de kønne små spurve. Her var da endelig en
indretning, man kunne have i fred for skaderne.

De forsægte sig da i ny og næ med at hægte sig fast på den med kløerne,
men det gik ikke rigtig, så spurvene havde den virkelig i fred.

Men der må have været en ekstra klog skade i det kuld som blev udruget
i forsommeren, for én af dem satte sig en dag ovenpå den metalkrog, som
indretningen er hængt op i. Den prøvede at bøje sig ned over nettet, for at
se om den kunne få fat i noget. Men så gled dens ene fod nedad, og den
flagrede op og måtte opgive. Desværre havde den bare ikke givet op. Den
prøvede nu at sætte sig på plankeværket og strække hovedet fremad, den
forsøgte at hægte sig fast med kløerne, den ville simpelthen ikke give op.

Efter et par dage lykkedes det virkelig for den at finde ud af, hvordan den
kunne
sidde på kanten af et af brædderne i plankeværket og hakke i nøddekernerne.
Så efter et par timer så jeg hvordan dens "venner" nu kom til og efterabede
dens
metode og inden aften var automaten tømt for nødder.

Jeg har selvfølgelig ikke kommet flere i nu, hvor det er sommer. Men så har
den
overbegavede skade nu fundet på at sætte sig på et bord, jeg både sommer og
vinter har kunnet bruge til opbevaringssted for ting jeg ikke havde plads
til i køleskabet. - Når man lige kommer hjem med to store grahamsbrød,
tomater,
peberfrugter, o.s.v. var det rart at det kunne væe dér i skyggen af et træ,
svøbt
ind i et par gamle viskestykker og med plastikposer trukket ud over brødene.
Men forleden morgen da jeg trak gardinerne fra, stod æsken med tomater nede
på fliserne. En peberfrugt var der hakket i, og posen omkring grahamsbrødene
var der også hakket et stort hul i.

Det er da surt, når jeg i 10 år har kunnet bruge det sted som et alternativ
til
køleskabet.

Hvad i alverden gør man ved sådan en geschæftig skade?

Ruth

Fra : Omnolog HMH

Dato : 16-07-04 01:19

> Hvad i alverden gør man ved sådan en geschæftig skade?
>
> Ruth

Griner og fortæller historien videre!

Held og lykke med flere fede naturoplevelser i haven.

venlig hilsen Henrik

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 16-07-04 11:53

"Omnolog HMH" skrev i en meddelelse

> Griner og fortæller historien videre!
>
> Held og lykke med flere fede naturoplevelser i haven.

Tak skal du have.Min computer står sådan at jeg lige bag den har et stort
vindue ud mod haven, så jeg ser meget af, hvad der foregår.

Efterhånden har jeg set mange gange, hvordan skaderne kommer ind i haven
med store brødterninger hentet i nabohaverne, og så sætter de sig på hanten
af mit fuglebad og dypper disse åbenbart tørre brødstykker i vandet.

Jamen ... for nogle år siden så jeg en TV-udsendelse om nogle
videnskabsmænds lærde undersøgelser af aber på en bestemt ø i det fjerne
Østen. Man debatterede abernes liv på kryds og tværs, fordi nogen havde
opdaget at de tog kartofler og
andre rodknolde ned til strandkanten for at vaske jorden af dem, inden de
spiste
dem. Det blev betragtet som noget enestående, at de havde kunnet finde på
det,
og at de nu åbenbart lærte det videre fra generation til generation o.s.v.

Men hvem mon der har lært skaderne at opbløde hårdt brød i fuglebadet?

Venlig hilsen ruth

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 16-07-04 15:28

Ruth Nielsen wrote:

> Efterhånden har jeg set mange gange, hvordan skaderne kommer ind i haven
> med store brødterninger hentet i nabohaverne, og så sætter de sig på hanten
> af mit fuglebad og dypper disse åbenbart tørre brødstykker i vandet.

Jo, det er imponerende.
Det minder om det, jeg jævnligt ser, at krager kommer med store
valnødder, flyver højt op, og lader nødden falde på noget hårdt f. eks.
asfalt. De gentager dette flere gange, indtil skallen går i stykker, og
nødden kan fortæres.
Eller sangdrosselen, der tager almindelige sneglehuse og flyver hen til
en god sten og slår sneglehuset mod stenen indtil det er knust så meget
hele vejen rundt, at de kan tage sneglen ud.
Og så siger man, at fugle ikke er intelligente!
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-07-04 16:50

Aksel Pedersen skrev:

> [...]
> valnødder, flyver højt op, og lader nødden falde på noget hårdt f.
> eks. asfalt. De gentager dette flere gange, indtil skallen går i

Den historie med fugle der knækker valnødder, har jeg også hørt
om en allike i Helsingør. Den knækkede dem ved at lade dem
falde på en af de brolagte gader. Jeg har ikke set det selv, og
undrer mig stadig lidt over, hvem der har lagt disse valnødder
ud til fuglen.

Men af skade bliver man klog :·)

Det kræver lidt erfaring at hænge sine mejsekugler op således at
skaden ikke kan få fat i dem, og således at ræven ikke kan nå dem.
Jeg er nået frem til at bruge nogle bøjede kroge, lavet af rustfri
cykel-eger som mellemled, når jeg hænger mine mejsekugler op.
Sådan at skaden ikke finde ud af at løfte dem af krogen, og sådan
at skaden ikke kan komme til at sidde og hakke nettet i stykker.

- Det virker.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-07-04 08:25

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> [...]
> falde på en af de brolagte gader. Jeg har ikke set det selv, og
> undrer mig stadig lidt over, hvem der har lagt disse valnødder

Nå ja, det havde jeg helt glemt. Det er jo ret fantastisk, at de kan
regne netop den metode ud. Den må alligevel kræve en slags logisk
beregning, og jeg synes ikke det er helt umiddelbart forståeligt, at fuglene
kan nå frem til den ide.
..
> Men af skade bliver man klog :·)

Ja, det gør man åbenbart.

> [...]
> Sådan at skaden ikke finde ud af at løfte dem af krogen, og sådan
> at skaden ikke kan komme til at sidde og hakke nettet i stykker.

Ja den tingest jeg hænger "foderfidusen" i ligner en lille buet ampel til at
fastgøre en lampe på/under. Jeg bliver nødt til at skaffe mig eet eller
andet,
der rager længere ud fra plankeværket. Ja mejsekuglerne havde jeg meget
hyr med for nogle år siden. Der var masser af steder de kunne hænges op,
men det med at finde et sted, hvor skaderne ikke kunne nå dem, det var
vigtigere end noget andet.

Men jeg må lægge en ny strategi for efteråret.

Hilsen Ruth

Fra : Claus

Dato : 17-07-04 08:52

> [...]
> vigtigere end noget andet.
>
> Men jeg må lægge en ny strategi for efteråret.

Jeg har med stort held hængt mejsekugler op i en tilpas lang plante-ståltråd
som jeg snor om en tynd gren ude nær spidsen, så tynd at ingen skader kan
sidde der. Jeg kommer tråden gennem mejsekuglenettet og snor for at fastgøre
mejsekuglen, så kan den ikke løftes af eller hives af. Jeg har ikke haft
problemer med at skovskader, husskader eller andre fugle end mejserne tager
kuglerne. Det hænder at et egern kigger forbi og spiser lidt.

mvh
Claus