Lænsepumpe check
Fra : John N

Dato : 15-07-04 12:12

Efter den ulykkelige Marta hændelse, som søretten endnu ikke
har udtalt sig om, så har jeg fundet anledning til at kontrollere
mit lænsesystem. Omend der blot er rygter om at det var et eller
andet vedr. lænsesystemet og/eller søventiler.

Jeg fandt en fejl ved mit eget lænsesystem, som måske kunne
interesse andre. Derfor dette indlæg.

Jeg har en manuelt og en elektrisk lænsepumpe, som har den samme
afgang udenbords.
Den elektriske fungerer udmærket. På den elektriske manglede
en tilbageløbsventil. Det betød, i mit tilfælde, at hvis den elektriske
ggik ud af drift, og jeg benyttede den manuelle, så ville mindst
halvdelen af det lænsede vand løbe tilbage via slangen på det
elektriske system.
Ja, hvor dum kan man være.

Jeg overvejer nu at montere endnu en elektrisk pumpe og ekstra flyder
og advarselslyd mm.

Dette blot til orientering for andre, så de ikke begår samme dumheder.

--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-07-04 16:01

Spændende, tak.

Skal du ikke også have en tilbageløbsventil på ?? Man kunne jo argumentere
for, at den manuelle er den vigtigste....

/Bjarke

Fra : John N

Dato : 15-07-04 18:24

> Skal du ikke også have en tilbageløbsventil på ?? Man kunne jo
argumentere
> for, at den manuelle er den vigtigste....

Ja helt klart. Den monterede jeg faktisk i dag.

--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Preben og Anette

Dato : 15-07-04 17:38

Hej
Ja det var nok en god ide.
Samtidig kan det anbefales hvis man har indenbordsmotor med kølevand udefra
så er der lige et par ting der måske også skal chekkes.
Først har man skroggennemføringen (under vandlinjen) så har man en hane til
at lukke i tilfælde af at der går hul et sted på vej over til motoren, for
god skylds orden og din egen sikkerhed luk den hane en gang imellem så den
ikke gror fast den dag uheldet er ude.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : John N

Dato : 15-07-04 18:36

> [...]
> god skylds orden og din egen sikkerhed luk den hane en gang imellem så den

Ja, og så er der afløb fra cockpit, håndvaske og søventiler til toilet.
Jeg mødte iøvrigt en sejler i foråret, som var gået igang med at ændre
sit søventilsystem. Han ville lave et kloaksystem i sin båd og så kun een
afgang
fra båden til søen og så ellers lukke og fjerne de overflødige søventiler.
Det er måske ikke så tosset en ide.
--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-07-04 09:59

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> god skylds orden og din egen sikkerhed luk den hane en gang imellem så den

Jeg troede at det var normalt at man lukkede ALLE sine søvandsventiler når
sejladsen var afsluttet !!!!

/ole

Fra : John N

Dato : 16-07-04 11:43

> Jeg troede at det var normalt at man lukkede ALLE sine søvandsventiler når
> sejladsen var afsluttet !!!!

Det har ikke været normalt for mig, men jeg er da i båden
med højst 1 uges mellemrum. Nej, jeg lukker ikke, jeg afprøver
ventilerne når båden er på land, river lidt i dem og er lidt voldsom
Endnu ikke har en ventil været løs med denne lille test.
Til vinter, når jeg er på land, så agter jeg at rejse spørgsmålet
"hvor dan sikrer man sine søventiler" i denne gruppen.
Der er vel ikke rigtig noget at gøre nu ,hvor båden er i vandet
end andet end at kontrollere eller forbedre lænsesystemet.
--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Niels Kongshøj

Dato : 16-07-04 11:08

"John N" <jn@adderweb.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mit lænsesystem.
> Jeg overvejer nu at montere endnu en elektrisk pumpe og ekstra flyder

God ide. Efter min mening er den vigtigste sikkerhedsforanstaltning i denne
sammenhæng en bundvandsalarm, der fungerer 100% uafhængigt af det øvrige
lænsesystem. Helst på en separat strømforsyning, men som minimum på egen
sikringsgruppe. Hvis alarmen larmer nok til at hele havnen kan høre den
giver den også yderligere sikkerhed, når du ikke selv er på båden. Hvis der
eksempelvis ryger en søventil er det ligetil at stoppe en klud i hullet -
hvis det vel at mærke opdages i tide. Specielt på træskibe er det vigtigt at
sætte ind hurtigt, da nådderne over vandlinjen ofte er en smule utætte på
grund af solens udtørring. Derfor kan lænsningen hurtigt blive næsten
umulig, hvis skibet når at tage for meget vand. Endvidere kommer der
problemer med bådens stabilitet, hvis der står for meget vand i bunden; det
gælder uanset skrogets materiale.

Hvis der er to automatiske lænsepumper, synes jeg, at man skal montere
niveaukontakterne således: Den første niveaukontakt aktiverer den ene
lænsepumpe. Den næste aktiverer bundvandsalarmen. Den sidste
backup-lænsepumpen. Så får du besked hvis den normale lænsepumpe sætter ud
og har (forhåbentlig) stadig en backuppumpe.

I øvrigt kan kan udrette underværker med en af de billige
plasticpressenninger til 15-20 kroner, hvis skibet springer læk, så sådan en
har jeg altid om bord. Sæt pressenningen udenpå skroget, hvor vandet kommer
ind, eventuelt ved at trække den ned med to snore, der trækkes under kølen.
Det stopper ganske effektivt.

Niels Kongshøj