BK6, Gedcom
Fra : Mogens

Dato : 14-07-04 21:26

Jeg har lavet en Gedcom fil i BK6, men den skriver ikke æøå, er der en måde
at løse det på?

Mvh Mogens

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 14-07-04 21:34

On Wed, 14 Jul 2004 22:26:07 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk> wrote:

>Jeg har lavet en Gedcom fil i BK6, men den skriver ikke æøå, er der en måde
>at løse det på?

Det kommer an på hvilket format du har skrevet GEDCOMfilen i.
Du har tre tegnvalg som du kan benytte og i grunnen har det ikke noen
betydning om hvilken du velger, for de mottakende programmet skal
kunne konvertere tegnsettet til "normalt" tegnsett i det mottakende
program.

Hvis du ikke har siste versjon av programmet, BK6.1.31, vil jeg
anbefale at du henter ned oppdatering, se
http://www.brotherskeeper.dk/

Hvilken versjon du har, finner du under Hjelp / Om BK i menylinjen til
programmets første side.

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Mogens

Dato : 14-07-04 22:48

"Otto Jørgensen" <otjoerge%øføø%@online.noAWAY> skrev i en meddelelse

> [...]
> betydning om hvilken du velger, for de mottakende programmet skal
> kunne konvertere tegnsettet til "normalt" tegnsett i det mottakende

Jeg vil lægge det på nettet med DftCom, så det er åbenbart det program som
ikke kan læse de danske tegn, selvom sproget står til dansk.
Det er BK6.1.31 jeg har

Mvh Mogens

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 14-07-04 23:29

On Wed, 14 Jul 2004 23:47:34 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]

>Jeg vil lægge det på nettet med DftCom, så det er åbenbart det program som
>ikke kan læse de danske tegn, selvom sproget står til dansk.

kjenner ikke programmet, men du kan prøve å lage GEDCOMfilen i de tre
forskjellige variantene og se om det klarer å lese inn riktig ANSEL,
ANSI eller ASCII

Fra : Mogens

Dato : 14-07-04 23:46

> kjenner ikke programmet, men du kan prøve å lage GEDCOMfilen i de tre
> forskjellige variantene og se om det klarer å lese inn riktig ANSEL,
> ANSI eller ASCII

Det vil jeg prøve. Tak for hjælpen.

Mvh Mogens

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-07-04 09:38

Mogens wrote:

> Jeg vil lægge det på nettet med DftCom, så det er åbenbart det
> program som ikke kan læse de danske tegn, selvom sproget står til
> dansk. Det er BK6.1.31 jeg har

Hmm, jeg bruger samme program, ganske vist kun lokalt og jeg har ingen
problemer med æ-ø-å. Har du osse' sat DftCom til Dansk ?
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Mogens

Dato : 15-07-04 11:50

"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmm, jeg bruger samme program, ganske vist kun lokalt og jeg har ingen
> problemer med æ-ø-å. Har du osse' sat DftCom til Dansk ?

Ja det er sat til Dansk. I stdet for ø står der et lyftet 2 tal, og det er
det samme selvom jeg åbner lokalt.

Mvh Mogens

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 15-07-04 15:48

On Thu, 15 Jul 2004 12:49:42 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"Mogens" <mohenNOSPAM@mail.dk> wrote:

>"Bent Fleron" <ikke@gyldig.invalid> skrev i en meddelelse

>Ja det er sat til Dansk. I stdet for ø står der et lyftet 2 tal, og det er
>det samme selvom jeg åbner lokalt.

det har nok ikke noen betydning om programmet er satt til dansk eller
noe annet språk.
Her er det nok spørsmål om programmet klarer å konvertere standard
GEDCOMstandard
Jeg vil gå ut fra at Dansk eller annet språk, kun i vesentlig grad
behandler skjermbilder og ting som far og mor etc
Gedcommen skal behandles likt uansett om det er dansk eller fransk

Fra : support@bk6.dk

Dato : 15-07-04 19:53

> Ja det er sat til Dansk. I stdet for ø står der et lyftet 2 tal, og det er
> det samme selvom jeg åbner lokalt.
>
> Mvh Mogens

BK 6.1.31 er der ikke konstanteret fejl ved oprettelse af en GEDCOM fil - Så
fejlen skal findes i DftCom.
Om GEDCOM se også www.gedcom-nordic.org

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk - oxholm@bk6.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 15-07-04 20:40

support@bk6.dk wrote:

> BK 6.1.31 er der ikke konstanteret fejl ved oprettelse af en GEDCOM
> fil - Så fejlen skal findes i DftCom.

Jeg har ikke påstået der er fejl i BK 6.1.31, på den anden side vil jeg
påstå der ikke er fejl i min version af DftCom, men afhængig af hvilken
version af DftCom der er downloaded kan fejlen skyldes konflikter mellem
versionsnumre i på den ene side DftCom og på den anden side
Styresystemet.
Jeg vil anbefale Mogens spørger Michael Horey direkte på adressen:
mike(at)linktop.demon.co.uk

Fra : Mogens

Dato : 15-07-04 21:23

> [...]
> Med venlig hilsen Bent Fleron.
> For den der orker at sende en returmeddelelse
> privat, benyt venligst bent at fleron efterfulgt af dotdk

Tak for svarene, jeg prøver at arbejde videre med DftCom

Mvh Mogens

Fra : birgit

Dato : 17-07-04 11:02

Så er det da ikke det program man skal ofre penge på, jeg har engang haft
BK5 og det var jeg meget glad for, men det var dengang, jeg havde overvejet
om jeg skulle prøve det nye, men det kan jeg godt se det skal jeg ikke
Birgit

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 17-07-04 11:43

On Sat, 17 Jul 2004 12:02:13 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"birgit" <rup@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>om jeg skulle prøve det nye, men det kan jeg godt se det skal jeg ikke

Nå er ikke den omtalte feilen knyttet til BK, slik at det er en
misforståelse. I GEDCOM-filer ligger en kode som gjør at alle
mottakende program skal behandle æøå helt riktig.
Det var nok i dette tilfellet at det mottakende program ikke var i
stand til å omsette GEDCOMformatet til riktig tegnsetting

For å få mest ytelse av BK5, bør du i det minste oppdatere til aller
siste versjon av BKW5

Men har du også maskin som klarer BK6, vil jeg virkelig anbefale denne
versjonen. Den har bl.a. bedre rapportmuligheter

Fra : birgit

Dato : 17-07-04 12:28

det var den gamle dos bk5 jeg havde så det er mange år siden, men jeg vil
prøve og finde et ny program, for det jeg har nu syntes jeg har mange
mangler
Birgit

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 17-07-04 13:03

On Sat, 17 Jul 2004 13:27:50 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"birgit" <rup@vip.cybercity.dk> wrote:

>det var den gamle dos bk5 jeg havde så det er mange år siden, men jeg vil
>prøve og finde et ny program, for det jeg har nu syntes jeg har mange
>mangler

Da henter du fra windowsversjonen av BK5 og konverterer database til
BK5.
utseende til windows og Dos versjonen av BK5 er lik slik at du kjenner
deg igjen og du får da konvertert alle dataene i DOS-versjonen til
Windows versjonen og kan stoppe der om du vil.

Dette er jo det fine ved at man kan fortsette med programmet. Dos
versjonen er som du sier gammel, men som det også sies så er
overgangen til Windows enkel.

I tillegg kan du hente ned alle oppdateringer og nye versjon av
programmet, uten tilleggskostnad

BK6 versjonen har mange funskjoner og løsninger som helt klart ikke
fantes i BK5DOS, slik at overgangen vil virkelig merkes.
Dette oppnår du via en konvertering fra BK5Windos til BK6Windows og
her er det et større steg, men her har du god støtte i
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk - oxholm@bk6.dk
som nok vil rettlede deg frem til en god løsning.

Og jeg må vel legge til at denne overgangen fra DOS til Windows og
senere til BK6, har jo hele tiden ligget tilgjengelig for brukerne.

Fra : birgit

Dato : 17-07-04 13:55

Ja, men jeg tror jeg har smidt disketterne væk, jeg kunne ikke få det til at
fungere da jeg gik over til Windows 95, så dem har jeg vist ikke mere,
Birgit

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 17-07-04 15:43

On Sat, 17 Jul 2004 14:55:07 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"birgit" <rup@vip.cybercity.dk> wrote:

>Ja, men jeg tror jeg har smidt disketterne væk, jeg kunne ikke få det til at
>fungere da jeg gik over til Windows 95, så dem har jeg vist ikke mere,

ta kontakt med
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk - oxholm@bk6.dk
og du får sikkert den hjelp du trenger

Fra : birgit

Dato : 18-07-04 06:20

Tak det er pænt af dig men jeg tror ikke jeg trænger til hjælp, jeg
konstaterer bare, at når der er problemer med gedcom filer, så er det ikke
det program jeg skal købe
Birgit

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-07-04 07:58

On Sun, 18 Jul 2004 07:19:46 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"birgit" <rup@vip.cybercity.dk> wrote:

>Tak det er pænt af dig men jeg tror ikke jeg trænger til hjælp, jeg
>konstaterer bare, at når der er problemer med gedcom filer, så er det ikke
>det program jeg skal købe

I dette tilfellet vet at det er problemer med GEDCOMimporten til en
bestemt versjon av DftCom.
BK har ikke feil i så henseende og det har nok heller ikke en rekke
andre programmer

Fra : børge askholm

Dato : 18-07-04 08:38

Otto Jørgensen wrote:

> I dette tilfellet vet at det er problemer med GEDCOMimporten til en
> bestemt versjon av DftCom.
> BK har ikke feil i så henseende og det har nok heller ikke en rekke
> andre programmer

Undskyld at jeg blander mig i en ellers mig uvedkommende debat.
Det kan godt hænde at Birgit ikke har brug for hjælp. Dog var det en
mulighed at hun prøvede BK; det koster ikke noget, og er hun ikke
tilfreds med produktet, så går det bare i papirkurven uden at det koster
andet end arbejdet med at få tingene gjort. Det er den måde de fleste af
os har gebærdet os på. I øvrigt kan jeg da anbefale BK6Win som jeg har
brugt i årevis som et af mine foretrukne programmer.

Børge

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-07-04 08:55

On Sun, 18 Jul 2004 09:38:19 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
børge askholm <baskholm@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>os har gebærdet os på. I øvrigt kan jeg da anbefale BK6Win som jeg har
>brugt i årevis som et af mine foretrukne programmer.

helt klart at Birgit ikke trenger hjelp. Men det kan være at andre er
i en annen situasjon og da er jo den angitte danske adressen grei å
vite om.

Forøvrig gav innlegget inntrykk av at det var feil i bokstavene i
GEDCOM-eksporten fra BK og det er jo ikke tilfellet, slik at det burde
komme frem

Fra : Mogens

Dato : 18-07-04 10:18

> [...]
>
> Forøvrig gav innlegget inntrykk av at det var feil i bokstavene i
> GEDCOM-eksporten fra BK og det er jo ikke tilfellet, slik at det burde

Det er muligt jeg har misforstået noget, men hvis jeg åbner GEDCOM filen med
Notesblok programmet er de danske bogstaver forkerte, men jeg har forstået
det sådan, at det er modtager programmet, som skal konvertere til de rigtige
æøå.

Mvh Mogens

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-07-04 10:24

On Sun, 18 Jul 2004 11:17:31 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]

>det sådan, at det er modtager programmet, som skal konvertere til de rigtige

Det stemmer nok at de er feilaktige.
Hvis du også ser på toppen av filen så finner du en linje som ser ut
som
1 CHAR ANSI

Dette forteller hvilket karrakterset som er brukt i GEDCOM-filen og
mottakende program skal lese dette inn slik at resultatet i aktuellt
program igjen skal bli korret som våre nordiske ØÆÅøæå

Vanlige valg er her
ANSI
ASCII
ANSEL

Alle disse skal aksepteres i mottakende program og alt skal da bli
korrekt igjen. Ikke alle program behandler importen like korrekt :((

Fra : Mogens

Dato : 18-07-04 11:35

> [...]
>
> Alle disse skal aksepteres i mottakende program og alt skal da bli
> korrekt igjen. Ikke alle program behandler importen like korrekt :((

Jeg har prøvet dem alle 3, men samme resultat, så jeg må affinde mig med
resultatet, eller finde et andet program.

Mvh - Mogens

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-07-04 12:57

On Sun, 18 Jul 2004 12:34:50 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>
>Jeg har prøvet dem alle 3, men samme resultat, så jeg må affinde mig med
>resultatet, eller finde et andet program.

ta opp saken med produsenten av DftCom. De er sikkert interessert i at
dette er riktig

Fra : Mogens

Dato : 18-07-04 14:29

> ta opp saken med produsenten av DftCom. De er sikkert interessert i at
> dette er riktig

Jeg har fået løst problemet.
Jeg slettede alt hvad jeg havde lavet, også programmet DftCom,
geninstallerede det et andet sted, og lavede 3 nye GEDCOM filer, som jeg
compilerede, og den som var lavet med ANSI viser nu de rigtige bogstaver.

Endnu engang mange tak for hjælpen.

Mvh Mogens

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 18-07-04 15:16

On Sun, 18 Jul 2004 15:28:45 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi

> [...]
>compilerede, og den som var lavet med ANSI viser nu de rigtige bogstaver.

Bare hyggelig. Det viktigste er at man finner en løsning og kommer i
land med et tilfredstillende resultat. ;=)

Fra : aafe

Dato : 19-07-04 01:07

On Sun, 18 Jul 2004 16:16:06 +0200, Otto Jørgensen wrote:

>Bare hyggelig. Det viktigste er at man finner en løsning og kommer i
>land med et tilfredstillende resultat. ;=)

Jeg er netop kommet hjem, efter en lille ferie, og synes det var
morsomt at se denne tråd udvikle sig, efter at
problemet/misforståelsen i realiteten var opklaret allerede i det
første svar ))

med venlig hilsen
Arne

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 25-07-04 15:47

Hej Gruppe
Jeg vil også lige blande mig i debatten.
Jeg har gennem årene stødt på problemet med ÆØÅ æøå og det er et
tilbagevændende problem.
Det er ikke kun od danskere der har problemerne, tænk på sverige de her ö Ö.
Og så der der de tyske bogstaver,.
Det der er det største problem er at man gemmer i for eksempel ASCII og
læser ind i ANSI eller et andet system.
Jeg kan sige generelt at uanset hvilket sprog man har sat sine programmer op
til så er det vigtigt at konstantere om man læser ud og ind i samme
standard.
Problemet er hverken BK6, BK5 eller GEDCOM eller noget andet af programmerne
eller filerne, men problemet er faktisk en "fejl 45", operatørfejl.
For at hjælpe på forvirringen om at der er fejl i GEDCOM i BK6 vil jeg her
give det indput at jeg har opdateret lige fra DOS versionen til den sidste
udgave af BK, og har ikke set problemet på noget tidspunkt, men jeg har jo
også lige fra starten haft kendskab til de enkelte standarder og derved ikke
haft problemet.
Der er jo også problemer når man går fra 7 bit ASCII til 8 bit ASCII og det
har været problemet lige fra starten, det var tilstede helt fra den gang vi
sendte med TELIX maskiner over den lille vandpyt som hedder Atlanterhavet.
Så hvis denne samtale har givet angst for at opdatere til Windowsudgaven af
BK ,så vil jeg lige sige at udveksling af filer fra DOS også giver samme
problem, hvis de ikke konverteres da Dos og Windows arbejder med to
forskellige standarder. Og det gælder alle programmer der opdateres fra DOS
til Windowsstandard.
BK har klaret problemet fint ved i BK5.2 til Windows at have lavet en
konverteringsrutine, og når der så er konverteret så har der ikke været
problemer med æøå.
Jeg kan kun på det varmeste anbefale en opdatering.
Mvh.
Niels Gejrmandsen