Hjælp til naturaliseret
Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 14-07-04 19:50

Jeg har i databasen for indfødsretstildeling fundet min morfar (Christian
Knudsen) og hans bror (Wilhelm Knudsen) under Wilhelm er der en bemærkning
der siger: Er blevet tysk statsborger, da hans far er blevet naturaliseret i
Preussen 1895. (Carl Christian Knudsen)

Jeg har samtidigt fået at vide at det at dette også er hans dødsår - er der
en sammenhæng her?

Jeg har prøvet at søge efter Carl i databasen for det danske udvandererarkiv
uden held.

Er der nogle her som har et godt råd om, hvor jeg kommer videre?

På forhånd tak

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 14-07-04 21:22

"Finn Rune Jensen" <finnrune@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
udvandererarkiv
> uden held.
>

> Er der nogle her som har et godt råd om, hvor jeg kommer videre?

Hej Finn,

"Naturaliseret" betyder blot, at personen har fået indfødsret, så jeg tror
ikke, det vil hjælpe dig yderligere.

--
Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 15-07-04 09:55

Boede de i Sønderjylland (Slesvig)? Mange af de danske optanter blev
prøjsiske statsborgere i 1890'erne.
Børge

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 17-07-04 18:20

Hej

Begge født i Flensborg i 1889 og 1891 om de boede der ved jeg ikke - på det
tidspunkt.

Men finders der danske/tyske arkiver om dem der blev tyske statsborger på
det tidspunkt?

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-07-04 17:52

Scripsit Finn Rune Jensen:

> [...]
> udvandererarkiv uden held.
>
> Er der nogle her som har et godt råd om, hvor jeg kommer videre?

Kommer lidt an på hvad du vil videre med. Det lader til at Wilhelm er
født i Flensborg, og at han har ladet sig naturalisere i 1919.

Sønderjyderne (altså også dem syd for den nuværende grænse) fik efter
1864 valget mellem at blive preussiske statsborgere eller at forblive
danske "optanter". Mange vaklede længe mellem de to muligheder. At
blive preussisk betød 3 års militærtjeneste med stor mulighed for rent
faktisk at komme i krig (Preussen bestilte ikke andet). Opterede man
for dansk statsborgerskab kunne man til gengæld kun blive i
Sønderjylland på tysk nåde og man risikerede udvisning til Danmark
(altså Kolding og nordpå) på mindste foranledning. Navnlig i perioden
1895-1905 var det yderst risikabelt at have et dansk statsborgerskab
pga. den såkaldte Köller-politik.

Flensborgs kirkebøger findes i kopi på Landsarkivet i Åbenrå, og
(mener jeg bestemt) på rullefilm i Rigsarkivet.

Lars Erik Bryld