Friskole- forældrebetaling.
Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 16:39

Er der nogen steder, at man kan søge om tilskud
til forældrebetalingen, når barnet er meldt i en friskole?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : T.K

Dato : 14-07-04 19:22

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen steder, at man kan søge om tilskud
> til forældrebetalingen, når barnet er meldt i en friskole?
>
> Mvh. www.tjekmig.dk

Yes, spørg efter et ansøgningsskema på friskolen.
På "vores" friskole er der i alt fald en vis portion penge, som hvert år,
fordeles blandt de forældre der søger - ellers skal pengene tilbagesendes
til staten. Der er dog vist efterhånden en del ansøgere, så man fordeler
efter familiernes behov.
Ud over denne engangsbeløb mener jeg, der er familier der får tildelt
friplads p.g.a deres økonomie situation - her mener jeg også det er skolen
der kan vejlede dig.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 20:33

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ud over denne engangsbeløb mener jeg, der er familier der får tildelt
> friplads p.g.a deres økonomie situation - her mener jeg også det er skolen

Ok takker for svar. Jeg prøver at snakke med skolen.
Hvor er det en skam, at de lukker alle de små folkeskoler...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Martin Nielsen / Får~

Dato : 14-07-04 22:53

Ja her har de satme lavet den ene folkeskole om til golfhotel....!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-07-04 11:01

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> "T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ok takker for svar. Jeg prøver at snakke med skolen.
> Hvor er det en skam, at de lukker alle de små folkeskoler...

Tænk på det, næste gang, du stemmer.
)

Mvh.Bodil.

Fra : Jacob

Dato : 15-07-04 15:53

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40f655ce$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> år,
> tilbagesendes
> skolen

Tænk på det, næste gang, du stemmer.'

Nej, du skal tænke på det næste gang du brokker dig over, at skatten er for
høj. Så kan du stemme bagefter. Det koster sgu da penge altsammen.
I øvrigt synes jeg, at det er hamrende forkert, at man kan få tilskud til en
friskole/privatskole. Når man vælger en sådan har man jo besluttet med sig
selv, at folkeskolen ikke er god nok til ens unger - og så må man altså selv
betale.. Vi andre betaler skat for at vore børn kan gå i folkeskole - vi
skal da ikke også betale for nogle, som ikke synes folkeskolen er ok. Det må
de da selv.

Bak dog op om folkeskolen, i stedet for at kassere den. Og dem der kasserer
den - BETAL SELV!

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-04 16:58

"Jacob" <madFJERNsen.jacobFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Bak dog op om folkeskolen, i stedet for at kassere den. Og dem der
kasserer
> den - BETAL SELV!

Nu vil vi kun det bedste for vores unger ( ligesom alle andre forældre
sikkert også vil ) og når folkeskolerne bliver slået sammen til kæmpeskoler
med 1000 elever, så synes vi altså, at det bliver for mange børn på et sted.

Hvad er der i vejen med, at få hjælp til betalingen, hvis den hjælp er
berettiget ?
Det er da ikke mindre rimeligt, end folk der får støtte til dagpleje,
børnehaver, landbrug osv.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jacob

Dato : 15-07-04 21:48

> [...]
kæmpeskoler
> med 1000 elever, så synes vi altså, at det bliver for mange børn på et

Hvorfor er det for mange elever.

Fra : Jacob

Dato : 16-07-04 07:12

> [...]
kæmpeskoler
> med 1000 elever, så synes vi altså, at det bliver for mange børn på et

Hvorfor er det for mange. Du glemmer, at store skole også har andre
muligheder en små.
Fx. er der større chance for at dit barn kan få specialundervisning, hvis
det er nødvendigt. Faciliterne er ofte også bedre,
idet prisen pr. elev ikke er så høj som i en lille skole.
I mine øjne er det eneste som taler for små skoler, at de ligger i de små
lokalområder.

> Hvad er der i vejen med, at få hjælp til betalingen, hvis den hjælp er
> berettiget ?
> Det er da ikke mindre rimeligt, end folk der får støtte til dagpleje,
> børnehaver, landbrug osv.'

Jo, for der er et helt gratis alternativ - folkeskolen. Her får du 100%
tilskud og er det ikke godt nok, så må du selv til lommerne.

Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-04 09:07

> [...]

> idet prisen pr. elev ikke er så høj som i en lille skole.
> I mine øjne er det eneste som taler for små skoler, at de ligger i de små

Nu har vores børn både prøvet folkeskole og de har også gået på friskole
før. De måtte så stoppe på friskolen, da vi flyttede for langt væk.
Efterfølgende blev de så meldt i en folkeskole, med 120 elever. Det er så
den der lukker og der bliver i stedet åbnet en friskole samme sted.
Alternativet er den store skole med 1000 elever.
Jeg bryder mig ikke om de store skoler, for der er for lidt tid til den
enkelte elev, der bliver ofte brugt for meget tid på, at tysse på børnene,
sørge for de ikke slås og driller hinanden osv. i timerne. Det går ud over
undervisningen.
Nyuddannede lærere i folkeskolen virker ofte, som om, at de slet ikke bryder
sig om børn. Det er selvfølgelig også synd for lærerne, at de skal bruge så
meget tid på opdragelse, i stedet for undervisning.
Børn i folkeskolen tilegner sig meget hurtigt et grimt sprog, som kan være
svært, at pille af dem igen, da de hører det hver dag i skolen.

I friskolen er der tid til den enkelte elev. Klasserne er små og der
forekommer ikke mobning eller grimt sprog. Eleverne lære, at respektere
hinanden også på tværs af klasserne. De større børn lære, at hjælpe de
mindre børn og lærerne får lov til, at undervise uden unødvendige
forstyrrelser. I det hele taget har friskolerne et bedre samarbejde imellem
lærere-elever og elever-elever. Faciliterne på Friskolen er lige så gode,
som i folkeskolen. Der undervises også i svømning, tages på udflugter og det
boglige er også i orden. Friskolerne har en tilsynsførende, der løbende
kontrollerer, at eleverne lære det de skal....
Derfor synes vi, at friskolen er et bedre sted for vores børn.

> Jo, for der er et helt gratis alternativ - folkeskolen. Her får du 100%
> tilskud og er det ikke godt nok, så må du selv til lommerne.

Her bliver vi nok ikke enige. Selvfølgelig må vi selv til lommerne, hvis der
ikke er anden mulighed, men ellers mener jeg, at vi har lige så meget ret
til et tilskud, som folk der vælger folkeskolen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anita

Dato : 20-07-04 00:20

"Buffy" skrev

> [...]
> sørge for de ikke slås og driller hinanden osv. i timerne. Det går ud over

Det kommer utrolig meget an på den enkelte skole.

> Nyuddannede lærere i folkeskolen virker ofte, som om, at de slet ikke
bryder
> sig om børn.

Det må da helt klart komme an på den enkelte lærer. Jeg har personligt ikke
mødt en eneste nyuddannet lærer der ikke virkede til at kunne li' børn. Og
jeg har mødt mange.

> Det er selvfølgelig også synd for lærerne, at de skal bruge så
> meget tid på opdragelse, i stedet for undervisning.

Næh, det er det ikke. Det er synd for børnene. Lærerne får deres løn uanset.
Børnene får mindre ud af det fordi forældrene ikke har gjort deres del af
arbejdet.

> Børn i folkeskolen tilegner sig meget hurtigt et grimt sprog, som kan være
> svært, at pille af dem igen, da de hører det hver dag i skolen.

Det gør de da alle steder. I børnehaver, SFO'er, på gaden, til sport, og ja
i skolen. Sådan har det alle dage været, børn lærer unoder af hinanden. De
små lærer unoder af de store. Osv.

> [...]
> hinanden også på tværs af klasserne. De større børn lære, at hjælpe de
> mindre børn og lærerne får lov til, at undervise uden unødvendige

Alt sammen sociale værdier, som absolut er vigtige.

> I det hele taget har friskolerne et bedre samarbejde imellem
> lærere-elever og elever-elever. Faciliterne på Friskolen er lige så gode,
> som i folkeskolen.

Det er jeg ikke enig i. En lille land- eller friskole _kan_ ikke have råd
til samme mængde udstyr (bøger, IT, møbler osv.) som en stor by-skole. Der
er visse fordele ved "stordrift".

> Der undervises også i svømning, tages på udflugter

Klart. Det SKAL man.

> og det
> boglige er også i orden.

Det er så her jeg har min tvivl. Jeg må indrømme at mit kendskab til
friskoler begrænser sig til 2 skoler. Men min erfaring stammer bl.a. fra da
vi i min folkeskoleklasse fik 2 piger ind i klassen fra den lokale friskole.
De flyttede tilbage igen efter 14 dage, da de fandt det faglige for svært.

> Friskolerne har en tilsynsførende, der løbende
> kontrollerer, at eleverne lære det de skal....

Aha. Det lyder spændende. Hvordan kontrollerer de det?

> Derfor synes vi, at friskolen er et bedre sted for vores børn.

Fint nok.

> [...]
> ikke er anden mulighed, men ellers mener jeg, at vi har lige så meget ret
> til et tilskud, som folk der vælger folkeskolen.

Tja. Personligt ser jeg et problem i at de stærkeste børn bliver flyttet ud
af folkeskolen og hen i privatskoler. Så ender det rigtig skidt for
folkeskolen.

Venligst Anita

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-04 07:43

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Buffy" skrev

> Det kommer utrolig meget an på den enkelte skole.

Selvfølgelig. Jeg har bare et par dårlige erfaringer, med større skoler.

> Det må da helt klart komme an på den enkelte lærer. Jeg har personligt
ikke
> mødt en eneste nyuddannet lærer der ikke virkede til at kunne li' børn. Og
> jeg har mødt mange.

Jeg har mødt en enkelt og han burde have fundet sig et andet job...

> Næh, det er det ikke. Det er synd for børnene. Lærerne får deres løn
uanset.
> Børnene får mindre ud af det fordi forældrene ikke har gjort deres del af
> arbejdet.

Selvfølgelig skal forældre gøre deres del af arbejdet, men skolen er imo
også nødt til, at hjælpe til med, at sætte en grænse ved evt. mobning, pjat
i timerne osv.

> [...]
ja
> i skolen. Sådan har det alle dage været, børn lærer unoder af hinanden. De

Ja, børn har alle dage lært unoder af hinanden, men børns sprog er blevet
meget værre i de sidste par år. Jeg mener godt, at børn kan lære, at vise
lidt respekt for deres medmennesker også igennem sproget. Her mener jeg
igen, at problemet er størst på større skoler. Nu er det nogle år siden, at
vores børn var i børnehave, men der blev også ført et ordenligt sprog, hvor
børnene talte pænt til hinanden og de voksne.

> Det er jeg ikke enig i. En lille land- eller friskole _kan_ ikke have råd
> til samme mængde udstyr (bøger, IT, møbler osv.) som en stor by-skole. Der
> er visse fordele ved "stordrift".

Det var nu i orden på vores tidligere friskole. Der var bl.a ca. 10 pc èr
til 60 elever. Skolens computere, blev så brugt til netcafe om
eftermiddagen.

> [...]
friskole.
> De flyttede tilbage igen efter 14 dage, da de fandt det faglige for svært.

Ja niveauet kan måske nok svinge lidt fra skole til skole, uanset om det er
fri- eller folkeskole.
Da vores børn skiftede skole for nylig fra friskolen til folkeskolen, havde
de dog mange af de samme bøger og de var næsten også noget til de samme
sider, som folkeskolen, så på de to skoler var niveauet næsten ens.

> Aha. Det lyder spændende. Hvordan kontrollerer de det?

Jeg er ikke helt sikker på det, men jeg mener, at den tilsynsførende kommer
og følger undervisningen ( og kigger på undervisningsmaterialet ) en gang
imellem, for og se hvor niveauet ligger og om børnene lære det de skal. Den
tilsynsførende er en uvildig person. Altså ikke en lærer på skolen eller
lignende.

> Tja. Personligt ser jeg et problem i at de stærkeste børn bliver flyttet
ud
> af folkeskolen og hen i privatskoler. Så ender det rigtig skidt for
> folkeskolen.

Det er nu ikke kun de stærke børn, der går i privatskoler...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-07-04 08:03

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer utrolig meget an på den enkelte skole.

Ja... er er store forskelle fra skole til skole. Og det er vel netop derfor,
at nogle forældre vælger nogle skoler fra og andre til. De søger noget
bestemt.

Tror du i øvrigt, at forældre vil betale (dyrt) for at have deres barn i en
privat skole, hvis de kan få det samme gratis i folkeskolen? Og dermed mener
jeg, at alene dét, at forældre til børn i friskoler ofte har en ekstra og
stor udgift på grund af deres valg, så vil jeg sørme da forvente og tro, at
de rent faktisk får noget for pengene, som de ikke kunne få gratis.

> Det må da helt klart komme an på den enkelte lærer. Jeg har personligt
ikke
> mødt en eneste nyuddannet lærer der ikke virkede til at kunne li' børn. Og
> jeg har mødt mange.

Heller ikke jeg. Og kan man ikke lide børn, når man er nyuddannet, så kommer
man næppe til det senere. Man falder fra som lærer, hvis man ikke kan lide
børnene.

> Næh, det er det ikke. Det er synd for børnene. Lærerne får deres løn
uanset.

Derfor er det stadig synd, hvis man ikke kan koncentrere sig om at
UNDERVISE - hvilket jo er den udfordring og opgave man er gået efter, da man
valgte uddannelse.

At man får løn for sit arbejde er ikke nok til at man er glad for sit
arbejde *S*

> Klart. Det SKAL man.

Men det er der ikke råd/tid/mulighed for i folkeskolen i nær samme omfang,
som mange friskoler/privatskoler praktiserer det. De mange udflugter kunne
være en af de ting, der får nogle til at vælge folkeskolen fra og
friskolen/privatskolen til.

> [...]
friskole.
> De flyttede tilbage igen efter 14 dage, da de fandt det faglige for svært.

Faktisk har flere undersøgelser dokumenteret følgende:

* Elever på store skoler får bedre resultater end elever på små skoler.
* Klassekvotienten har ingen betydning for elevernes niveau.
* Elever på privatskoler klarer sig bedre end folkeskoleelever.
* 600 elever på skolen er det optimale antal for at opnå faglige resultater.

Undersøgelser viser det. Karaktererne viser det.

Der er mange forklaringer på, hvorfor det er sådan. Og man skal være varsom
med at drage konklusionerne.

Når elever på store skoler får bedre karakterer end elever på små mener man
blandt andet, at det hænger sammer med, at veluddannede forældre ofte bor i
eller tæt på storbyerne - og det er dér, de store skoler er. Det er altså
ikke nødvendigvis FORDI skolen er stor, at eleverne i store skoler klarer
sig bedst.

Men den udbredte holdning blandt mange forældre - at børnene helst skal i en
lille skole eller i en klasse med få elever, er altså ikke i sig selv en
garanti for bedre undervisning. Snarere tvært imod. Vælg hellere en halvstor
skole (omkring 600 elever) med mange elever i hver klasse.

> Aha. Det lyder spændende. Hvordan kontrollerer de det?

Hvordan de helt konkret gør det, ved jeg ikke. Nogle steder gør de det i
hvert fald ikke nær godt nok.

Følger man med i radio/tv/aviser i denne tid bør man have noteret sig, at
undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) vil skærpe tilsynet med landets
friskoler og stille skærpede krav til de tilsynsførende. De tilsynsførende
er valgt af forældrene og der har været aktuelle sager (på kristne
friskoler) hvor de tilsynsførende åbenbart var FOR gode venner med skolen og
så gennem fingre med elendig undervisning.

Undervisningsministeren vil derfor - på bagggrund af nogle konkrete sager -
stramme op ved at kræve, at de tilsynsførende SKAL have en pædagogisk
baggrund, ikke må have tilknytning til andre friskoler og at de skal kunne
kunne dansk. Andre mener, at undervisningsministeriet - og ikke
skoler/forældrene selv - bør udpege de tilsynsførende.

> Tja. Personligt ser jeg et problem i at de stærkeste børn bliver flyttet
ud
> af folkeskolen og hen i privatskoler. Så ender det rigtig skidt for
> folkeskolen.

Det er ikke kun de stærkeste børn, der går på privatskoler.
Mange private skoler oplever, at forældre til adfærdsvanskelige børn flygter
fra de krav der stilles til dem og børnene i folkeskolen og i stedet sætter
dem i en privatskole - tilsyneladende i den tro, at det er skolen, lærerene
og undervisningen og ikke barnet, forældrene og opdragelsen, der er alt
afgørende for, hvordan barnet trives og fungerer.

De friskoler/privatskoler jeg kender, har ikke været fri for problembørn.

Noget helt andet er så, at mange af de forældre, der vælger en privatskole i
sagens natur ofte er forældre, der går mere end gennemsnitligt op i deres
børns skolegang. Det er engagerede forældre. Den slags findes selvfølgelig
også i folkeskolen. Endda i læssevis. Men der findes også, og måske især i
folkeskolen, en hel del af de de forældre, der lader stå til og egentlig
ikke går synderligt op i deres børns skolegang.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-07-04 07:31

"Jacob" <madFJERNsen.jacobFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt synes jeg, at det er hamrende forkert, at man kan få tilskud til
en
> friskole/privatskole.

Når du sætter dit barn i folkeskole, sker det også med tilskud fra
skatteydernes penge - ganske som når forældre sætter deres barn i friskole.
Begge dele betales af skatteyderne, men forældre til børn i friskole betaler
selv en større andel til undervisningen end forældre til børn i folkeskolen.

> Vi andre betaler skat for at vore børn kan gå i folkeskole

Man betaler skat til at børn kan blive undervist - og kan selv vælge, om det
skal foregå i en folkeskole eller en privat skole.

> - vi skal da ikke også betale for nogle, som ikke synes folkeskolen er ok.
Det må
> de da selv.

Du betaler mindre (via skatten) til barnet i privatskolen end til barnet i
folkeskolen. Og hvorfor skulle forældre til børn i privatskole ikke have
tilkud til deres børns undervisning?

> Bak dog op om folkeskolen, i stedet for at kassere den. Og dem der
kasserer
> den - BETAL SELV!

Hvorfor er det lige folkeskolen, man skal bakke op om?
Hvorfor er det ikke OK at bakke op om den undervisning, man synes er bedst
for sine børn?

Mvh. Lisbeth