At få en kat...??
Fra : Mads Breddam

Dato : 13-07-04 20:08

Hej.

Håber ikke at emnet har været oppe tusind gange, men here goes:

En kammerat, som netop er flyttet i hus, vil gerne have en kat i
indflyttergave, og det skal han da have. Nu mig og min anden kammerat, som
vil give ham en kat, ved _absolut intet_ om dyr. Har kigget lidt på dba.dk
og guloggratis.dk . Vi kan se at katte generelt er rimelig billige (50 kr.)
og så står der enten de er "salgsklar" "8 uger gamle" eller lignende. Han
skal ikke have en som skal trænes med sutteflaske eller sådan noget. Så,
hvad skal man være opmærksom på, når man skal have en kat som bare skal have
mad og drikke for at klare sig? Hvis vi finder en som er "salgsklar" eller
"8 uger gammel" er vi så godt kørende?

Jeg synes generelt ikke så meget om idéen med at give dyr som gaver, men når
fyren nu selv har sagt: "Jeg vil gerne have en kat i indflyttergave." - så
må det være okay.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 13-07-04 20:15

Hej Mads

Først og fremmest så skal killingen være minimum 12 uger gammel, hvis din
kammerat skal være sikker på at have en fiks og færdig kat. At man så aldrig
kan være sikker på at slippe for problemer er noget helt andet

Jeg er også meget imod at give dyr som gaver, jeg synes helt klart at din
kammerat selv skal vælge det dyr han skal leve sammen med i måske 20 år
frem. Hvad med at give ham et gavekort på det beløb en kat koster på et
internat, og så tage turen sammen med ham? Så kan I være sammen om
oplevelsen, han vælger selv katten - og på internatet er I sikker på at få
den helt rigtige vejledning om både det ene og det andet?

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
- nu med webshop!!

Fra : Tina Christoffersen

Dato : 13-07-04 20:42

"Mads Breddam" <fuck@spam.com> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
når
> fyren nu selv har sagt: "Jeg vil gerne have en kat i indflyttergave." - så

Jeg synes, at det er en forrygende dårligt ide at forære kammeraten en kat -
også selv om han har sagt, at han gerne vil have en.
For det første er der noget udstyr, der skal være på plads, før katten
kommer til sit nye hjem - kattebakke med kattegrus, madskåle, mad, evt
kradsebræt og legetøj. En kat - og den nye ejer - vil nok blive MEGET kede
af det, hvis det nye forhold starter med en sulten mis, der ovenikøbet også
pisser på gulvet, fordi den ikke har noget valg.

For det andet - og endnu vigtigere - så synes jeg, at man skylder missen, at
den nye ejer investerer lidt i den. Som I selv har fundet ud af, er katte jo
ikke dyre, men jeg tænker lige så meget på at investere lidt tid og
interesse i at finde katten. Så er man lidt mere sikker på, at den nye ejer
virkelig også er interesseret i katten, at det ikke var en ide, der måske
ikke holder så lang tid.

Og der er også forskelle på katte - min veninde har en "kamp-kat", der er
gang i hele tiden. Andre katte foretrækker et sofahjørne det meste af tiden.
Jeg tror, at hvis man selv har været ude at vælge katten, så er der også
større sandsynlighed for, at det er den rigtigt kat, man kommer hjem med.

Endelig er der også nogle ting omkring det praktiske, man lige skal tænke
over. Skal det være en indekat, eller kan den også komme ud? Hvis den kan
komme ud, og det er en hunkat, skal den vel stiriliseres? Det koster også et
par kroner...
Hvad skal katten have at spise, hvilket kattegrus vil man bruge? Det sidste
lyder måske lidt fjollet, men der er altså mange valgmuligheder.

Hvis I alligevel vælger at give ham en kat i indflyttergave, skal den være
12 uger gammel og vaccineret. Nogle siger otte uger, men det er for tidligt.
Killingen er ikke klar til at flytte fra sin mor, og det vil ofte give
problemer, som for eksempel at katten ikke er "pottetrænet".

Men I skal også regne med, at der nok ikke er mange fornuftige katte-ejere,
der vil sælge deres killinger som gave. Så hvis I finder nogen, der går med
på den, ville jeg helt personligt være i tvivl om man kan være sikker på, at
de giver jer de rigtige oplysninger - for eksempel om alder, vaccination
eller kattens temperament i øvrigt. Og hvis I ikke ved noget om dyr, hvordan
vil I så tjekke det?

med venlig hilsen tina

Fra : Stine Frandsen

Dato : 13-07-04 21:22

Hej :)
Når din kammerat selv har sagt, at hanønsker en kat - synes je gdet er en OK
ide at give en. Ellers ikke,
Men jeg vil tilslutte mig det andet indlæg om at give et "gavekort" til et
internat.
Og så kan I jo evt. give "gavekortet" sammen med en´kattebakke, en pose grus
osv.
Som min. skal han jo have :
Bakke + grus ( de har noget ok i Rema der klumper + en "hulske" til
oprensning)
mad-&vandskål
Foder - køb her noget godt foder dvs.Ikke foder fra Rema, ALdi o.lign.steder
:)
Kradsetræ - kan sagtens laves selv.
Lidt legetøj.

Det er som min. derudover kommer alt det andet, som man jo fristes til at
købe :))

Fordele ved internat-katte :
De er dyrlægekontrollerede, vaccinerede, øretattoverede, neutraliseret (
medmindre det er en killing), og de er stadig ret billige + at man gør en
god gerning :))
Og mange flere ting :))

Held & lykke med det.

Her kan I forresten finde internater :
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/

Fra : Mads Breddam

Dato : 13-07-04 22:12

> Diverse svar.

Jeg takker for de gode svar. Som jeg skrev er/var jeg også lidt i mod idéen.
Min gavemakker er nok lidt mere vild med den, men jeg tror vi arbejder hen
ad mod en kuglegrill i stedet. Det vist det mest rimelige.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 11:55

> [...]
> Min gavemakker er nok lidt mere vild med den, men jeg tror vi arbejder hen
> ad mod en kuglegrill i stedet. Det vist det mest rimelige.

En kuglegril flår heller ikke i tapetet i hans nye hus, smider legetøj
overalt, æder ham fra hus og hjem, brækker sig på husets fineste gulvtæppe,
raserer planterne, hvæsser kløer i møblerne, slæber grus rundt på de fine
trægulve, smider hår overalt.

Katte er vidunderlige dyr, som kræver en del mere af sin ejer, end blot mad
og vand.

Den dag din ven vil have kat, finder han helt sikkert selv en, eller den
dukker op ud af den blå luft. Katte har det med pludselig bare at være i ens
liv

Flot, at du spurgte nogen (gruppen her) til råds, inden I bare skaffede en
eller anden tilfældig killing til jeres ven. Bare der var flere der ville
gøre det, inden de forærede dyr væk.

Tina

Fra : Kate

Dato : 14-07-04 19:39

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> wrote in

> Bare der var flere der ville
> gøre det, inden de forærede dyr væk.

Kan jeg kun være enig i.
Lige efter jeg var flyttet hjemmefra fandt jeg ud af at jeg gerne ville
ha' en kanin. Den ville min mor forære mig, så da jeg havde købt
kaninen fik jeg pengene af min mor. Det er den rette måde at gøre det
på synes jeg.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Kate

Dato : 14-07-04 19:41

"Mads Breddam" <fuck@spam.com> wrote in

> men jeg tror vi arbejder hen
> ad mod en kuglegrill i stedet.

Kunne ikke lade være med at smile af det, men jeg synes det er en god
idé ikke at gi' din kammerat en kat, eller for den sags skyld et andet
dyr i gave. Den slags er så personligt at man selv skal vælge, eller
blive valgt