Surge protection
Fra : H.S.

Dato : 13-07-04 14:20

Surgeprotection / Overspænding kan man beskytte sig imod, ved hjælp af en
forholdsvis billig 'dims'. - Men kræver det en jordforbindelse for at sådan
én kan beskytte mod overspænding ?

Hvis nej, hvor gør den så af strømmen ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-07-04 16:06

H.S. wrote:
> [...]
> forholdsvis billig 'dims'. - Men kræver det en jordforbindelse for at sådan

Den blokerer nok bare så den ikke kommer igennem... hvis den sugede
hele "overskudet" til sig ville den jo springe sikringer og sådan
over alt...

Men, APC skriver vist i deres guides at man BØR bruge jord..

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : H.S.

Dato : 14-07-04 08:01

> [...]
> over alt...
>
> Men, APC skriver vist i deres guides at man BØR bruge jord..

Okay, så det er ikke en nødvendighed for at bruge sådan én ?
Underlig idé med det jord - mange apparater er født med jord stik - men hvor
mange hustande har egentlig stik med jord ? (set bort fra kraft stik).

Fra : N_B_DK

Dato : 14-07-04 12:55

H.S. wrote:

> Okay, så det er ikke en nødvendighed for at bruge sådan én ?
> Underlig idé med det jord -

Nej det er det absolut ikke.

> men hvor mange hustande har egentlig stik med jord ?

Siden 78 (mener jeg), har det været et krav at ved ny installationer, så
skal der være jord i køkken og toilet, mener at der nu sættes jord stor set
overalt, men det ved de meget bedre i dk.teknik.el, da jeg ikke er up to
date med stærkstrøms regelmentet.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-04 18:52

N_B_DK wrote:
> [...]

Den skal tilsluttes jord for at virke. Det den går er at hvis spændingen
er over en vis værdi (ca 260V), ligger den en kortslutning mellem jord
og den leder som der er fejl på. Hvis det er en "lille" overspændning
åbner den så kort tid at der ikke sker noget, men er den stører vil
fejlstrømsrelæet eller sikringen springe, samt bagefter skal udløseren
skiftes (de kan kun holde en gang).

> [...]
> overalt, men det ved de meget bedre i dk.teknik.el, da jeg ikke er up to

Som hedder Stærkstrømsbekendtgørelsen i dag. Efter 1993 skal der være
jord i alle stikkontaktor i boliger.

/Casper

Fra : H.S.

Dato : 16-08-04 08:25

"monster(at)nanolaug(dot)dk" <"monster(at)nanolaug(dot)dk"> skrev i en
meddelelse news:411e5143$0$199$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> åbner den så kort tid at der ikke sker noget, men er den stører vil
> fejlstrømsrelæet eller sikringen springe, samt bagefter skal udløseren

Underligt... for den leveres med et stik, uden jordben - der er kun et 'hul'
hvor jordbenet ville sidde.
Så hvis den leveres uden jord, så kan den vel ikke være afhængig af det ??

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 16-08-04 11:53

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Underligt... for den leveres med et stik, uden jordben - der er kun et
'hul'
> hvor jordbenet ville sidde.
> Så hvis den leveres uden jord, så kan den vel ikke være afhængig af det ??

Tyder på du har fået den leveret med et Schuko stik (det tyske)
Hvis du skal have den til at beskytte, skal stikket skiftes til et dansk
stik med jordben,
og tilsluttes en stikkontakt hvor der er jord/eb i.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : H.S.

Dato : 16-08-04 15:05

"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stik med jordben,
> og tilsluttes en stikkontakt hvor der er jord/eb i.

Jeg tror du har ret, Søren. Og jeg vil undersøge sagen nærmere.

Men hvordan kan tyskerne bruge denne når der ikke er jordstik på ?

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 16-08-04 16:36

> "Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Jeg tror du har ret, Søren. Og jeg vil undersøge sagen nærmere.
>
> Men hvordan kan tyskerne bruge denne når der ikke er jordstik på ?

hvis den har to "riller" langs top og bund af stikket, så er der metal inde
i rillerne.
Det er det tyske "jordben".

Fordelen er du ikke kan klippe det af, og dermed sidde med en falsk tryghed.
Ulempen er du kan vende rundt på stikket, så du kan bytte om på fase og nul.
(ikke smart med maskiner med switchmode psu, som f.eks. en server)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 14-08-04 19:05

"monster(at)nanolaug(dot)dk" <"monster(at)nanolaug(dot)dk"> writes:
> Som hedder Stærkstrømsbekendtgørelsen i dag. Efter 1993 skal der være
> jord i alle stikkontaktor i boliger.

Hmm, dækker det kun nybyggeri, eller også renovationer?

Ja, jeg lider under manglende jord[1] i lejligheden som er nyrenoveret
fra 2000...

[1] For slet ikke at snakke om den ene sikring til alt undtagen komfuret.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl
http://consult-perl.dk