Delphi5: Trace/debug?
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 13-07-04 06:52

Hej NG.
Jeg bruger Delphi5.
Jeg er i gang med et program der viser nogle kurver grafisk på skærmen vha
Image.Canvas.MoveTo, ...LineTo mm.
Under debug vha F7/F8/F9 vil jeg gerne se hvad resultatet er på skærmen
efterhånden som den tegnes, men det kan jeg ikke.
Er det slet ikke muligt under debug?

Mvh Kurt

Fra : PØLLE

Dato : 13-07-04 14:53

> [...]
> Under debug vha F7/F8/F9 vil jeg gerne se hvad resultatet er på skærmen
> efterhånden som den tegnes, men det kan jeg ikke.

Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener men det kan være, at du kan bruge
funktionen "Sleep(100)", hvor 100 = 100 ms

PØLLE

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 13-07-04 17:29

"PØLLE" <NoName@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt klar over, hvad du mener men det kan være, at du kan
bruge
> funktionen "Sleep(100)", hvor 100 = 100 ms
>
> PØLLE

Jeg ville gerne, at det var muligt at køre i debugmode, hvor man så med F8
kan exekvere en linie, derefter trykke f.eks. på Alt-tab og se hvad
resultatet er på ens form.
Det, du foreslår kan give en ide om hvordan tegningen på formen sker, men
jeg vil gerne, om man så kan stoppe og se de forskellige variablers værdier
som i debugmode.
Jeg tror egentlig, at jeg kan nøjes med en 'sleep', hvor den først går
videre når der trykkes på en bestemt tast, altså det, der i gamle dage var
"Repeat until key = ' ' ; ". Hvod'n laver man det med D5?

Mvh Kurt

Fra : Christian Iversen

Dato : 13-07-04 21:24

Kurt Guldbæk wrote:

> [...]
>>
> Jeg ville gerne, at det var muligt at køre i debugmode, hvor man så med F8
> kan exekvere en linie, derefter trykke f.eks. på Alt-tab og se hvad

Det kan du ikke - programmet er stoppet mens

> [...]
> videre når der trykkes på en bestemt tast, altså det, der i gamle dage var
> "Repeat until key = ' ' ; ". Hvod'n laver man det med D5?

Du kan gøre noget der nok er nemmere at debugge. Sæt "MainForm.KeyPreview :=
True;". Dette betyder at alle tastetryk giver en KeyPress/Up/Down event på
din form (selvom fokus er på noget andet end formen). Lav så noget lignende
dette i KeyPress:

Case Key Of:
Ord('1') : <tegn første figur>;
Ord('2') : <tegn anden figur>;
End;

Så kan du lave en

Ord('D') : <ligegyldig operation>;

Sæt så et breakpoint på denne linie. Nu kan du tegne figurer med 1-9 (fx) og
breake programmet med "D" når du vil se nærmere på en situtation.

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 13-07-04 22:13

snip....
> [...]
> True;". Dette betyder at alle tastetryk giver en KeyPress/Up/Down event på
> din form (selvom fokus er på noget andet end formen). Lav så noget

Der kommer selvfølgelig en fejlmelding:
[Error] Incompatible types: 'Char' and 'Integer'

Snip.....

Det er sådan set nok udmærket, men det går altså så stærk med tegningen,at
jeg ikke har en chance for at afbryde.
Det ville passe mig bedre hvis jeg kunne stoppe programmet ved på passende
steder i tegningsrutinen at anbringe et 'Vent på knap trykket'.

Kan man ikke lave "Repeat until key = ' ' ; "?

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-04 05:15

Kurt Guldbæk wrote:
[snip]
> Det ville passe mig bedre hvis jeg kunne stoppe programmet ved på passende
> steder i tegningsrutinen at anbringe et 'Vent på knap trykket'.

Hvad med en ShowMessage('Nu er jeg her'); ?

Stig Johansen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 14-07-04 05:42

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kurt Guldbæk wrote:
> [snip]
>
> Hvad med en ShowMessage('Nu er jeg her'); ?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Det var lige den, der kunne bruges.
Tak til Alle.
/Kurt

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 14-07-04 12:17

> Kan man ikke lave "Repeat until key = ' ' ; "?

Tjoe, men lidt sværere end bare sådan lige.

til dine private vars tilføjer du
KeyPressed: boolean;

i din OnCreate tilføjer du
Application.OnMessage:=MessageHandler;

du laver derefter to procedurer
procedure Tmain.MessageHandler(var Msg: TMsg; var Handled: Boolean);
begin
if Msg.Message=WM_KEYDOWN then
begin
Handled:=true;
if (Msg.lParam div 65536)=57 then // 57=space
KeyPressed:=true;
end else
Handled:=false;
end;

procedure WaitSpace;
begin
KeyPressed:=false;
repeat
Application.ProcessMessages;
until KeyPressed;
end;

hver gang du vil vente på space, kalder du WaitSpace().

Den skrevne kode er ikke testet :)

/Nicolai