SELECT problem
Fra : Jacob ..

Dato : 12-07-04 18:02

Jeg har tidligere skrevet et indlæg vedr. dette problem men har
nu ændret mine databasefelter til dato... Here goes:

Jeg har 2 felter i min Access database sat til Dato og
Klokkeslet:

FeltStart og FeltSut

Hvordan laver jeg en strSQL der selecter alt i mellenm FeltStart
og
FeltSlut ud fra to variabler " & Request("StartDato") & " + " &
Request("SlutDato") & "(som indeholder en eller anden dato med
formatet dd-mm-åååå tt:mm:ss (ex 11-StartDato = 11-204 16:54:38
og SlutDato er 24 timer senere)?

Jeg har forsøgt mig med den traditionelle

strSQL = "SELECT * FROM tbl WHERE FeltStart < " &
Request("StartDato")
& " AND FeltSlut > " & Request("SlutDato") & "" men den giver
ikke
ogle resultater selv om jeg ved der burde komme mindst 1
resultat.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Nikolaj Lundsgaard

Dato : 12-07-04 23:32

> Jeg har 2 felter i min Access database sat til Dato og
> Klokkeslet:

Nu kommer jeg nok til at lyde kæphøj - uden egentlig at svare på
spørgsmålet, men... er det ikke noget med at access har det bedst med at
konvertere strenge til datoer hvis man hakker et par # omkring den (det er .
Altså '01-01-1970' bliver først til en dato hvis man skriver #01-01-2004#.
Jeg har ikke testet, men det er i den dur. Mht. formattering af resultatet,
så er det nok funktionen >>tada.wav<< Format(date, format) du skal kigge på.
Prøv: select Format(Now, 'dd-mm-yyyy hh:mm:ss')

Nu hvor du ved hvordan man gør, så vil jeg da lige rejse spørgsmålet om det
ikke er en fundamentalt forkert måde at gøre det på? Er der ikke en regel
om, at det er ikke en god ide, at kaste input fra brugeren hovedkuls ind i
en sql? Det berømte sql-injection problem... som 90% af alle websites har,
men kun 10% indrømmer.

Mvh Nikolaj

Fra : Jacob ..

Dato : 13-07-04 19:55

> [...]
> så er det nok funktionen >>tada.wav<< Format(date, format) du skal kigge på.
> Prøv: select Format(Now, 'dd-mm-yyyy hh:mm:ss')

Forsøgte uden det store held med #, nu er jeg så i gang med at Format - lad os
se hvad det giver.

> [...]
> en sql? Det berømte sql-injection problem... som 90% af alle websites har,

Nu er det mest til et administrationsmodul så det er helt OK - men JO, mine
sites er delentil en vis grænse nok sql-injektion-potentielle på bruger-delen.
Det gør bare programmeringen så meget desto nemmere