Hjælp... hunden larmer i haven
Fra : MM

Dato : 12-07-04 17:50

Vi har lige haft den chokerende oplevelse, at blive ringet op af
nærpolitiet, fordi nogen havde klaget over at vores hund "gøer hele tiden"
når den er i haven.
Jeg var ikke hjemme da opkaldet kom, så jeg har det derfor kun på
telefonsvareren, og har ikke kunnet forklare mig endnu... det har jeg så
sandelig tænkt mig at gøre i morgen når de åbner igen.

Sagen er, at vores næsten 10 mdrs. schæfer han er i haven ( i en ca. 30 m2
hundegård) et par gange om ugen, højst ½-1 time ad gangen. Jeg er
selvstændig og arbejder hjemmefra, så han er aldrig overladt til sig selv
derude, enten er jeg med, eller havedøren står åben så jeg hele tiden kan
følge med i hvad han laver.
Så billedet af en hund der larmer hele tiden og er til gene for naboerne kan
vi overhovedet ikke genkende.

Problemet er, at han faktisk slet ikke gøer, ihvertfald ikke af kedsomhed
eller for at få opmærksomhed, men simpelthen bjæffer af ophidselse/glæde
imens han leger derude. Der er jordbund i hundegården, og han elsker at
grave og skubbe rundt med pinde og sten og hvad han ellers finder og graver
op. Og imens bjæffer han altså.
Havde han nu gøet, kunne vi måske have prøvet at lære ham at lade være, evt.
med at konsekvent tage ham ind når det skete, eller på andre måder. Men
glædesbjæffen under leg, synes vi det er vanskeligt at forestille sig, at
han kan opdrages til at lade være med.
Er der nogen der har erfaringer med den slags ??

Ud over det, må jeg sige at jeg er MEGET skuffet over at få en opringning
fra politiet, uden nogensinde at have hørt et eneste negativt ord fra nogen
af naboerne. Nu går man jo og funderer over hvem af dem det kan være, og
hvorfor i alverden de dog ikke bare kom ind og sagde det, så vi kunne finde
ud af noget.....

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 12-07-04 20:40

"MM" <maya2409@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

kan
> vi overhovedet ikke genkende.
>
> Problemet er, at han faktisk slet ikke gøer,

Kunne det ikke være sådan, at en ANDEN hund i nabolaget gøer, og at en nabo
TROR at det er jeres? Og har så meldt den nærmeste. Jeg har før hørt om
hundeejere der pludselig har fået skyld for at have en larmende hund, trods
hunden aldrig er alene ude.

Men hvor træls for jer at få sådan en opringning fra "politiet" - og så på
telefonsvarer! Det lyder underligt....

Mvh Charlotte Eglin
www.candour.dk

Fra : MM

Dato : 12-07-04 21:39

"Charlotte Eglin" <mail@candour.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hunden aldrig er alene ude.
>
> Men hvor træls for jer at få sådan en opringning fra "politiet" - og så på

Nej der var ingen tvivl om at det var vores hund de snakkede om, betjenten
nævnte racen, og at den var i en hundegård i haven. Og han larmer altså også
når han er ude, det kan jeg jo ikke nægte.

Det er bare ikke almindelig gøen, bare for at gø, men en slags lege-bjæffen
når han graver - det er det vi ikke aner hvordan vi skal få ham til at holde
op med.

Men han er kun ude et par gange om ugen (især den sidste måned hvor vejret
har været så dårligt) og aldrig mere end højst en time på en hel dag. Og det
er jo netop fordi, at vi godt er klar over at det kan være iriterende at
høre på, at han aldrig er ude i længere tid. Og altid ca. midt på dagen, så
det forhåbentlig ikke falder sammen med folks sove/spise/tv tider og den
slags.

Det er også derfor at det er så kedeligt at folk ikke kommer og snakker med
os, så vi evt. kunne have lavet en aftale om et bestemt tidspunkt på dagen,
hvor de alligevel ikke var hjemme eller lign.
At folk bare ringer til politiet som første reaktion finder jeg fuldstændigt
ufatteligt.

Fra : JSC

Dato : 13-07-04 07:13

> [...]
også
> når han er ude, det kan jeg jo ikke nægte.

Det kan jo være at du syntes er "gø'en af glæde" virker meget generende for
andre - Husk vi hundeejere har meget nemt ved at se det positive i alt hvad
vores hunde foretager sig....

> [...]
lege-bjæffen
> når han graver - det er det vi ikke aner hvordan vi skal få ham til at

Den er svær - Mit eneste bud er konsekvent brug af NEJ, og så ikke noget med
at være alene i starten....

Klip
>Og altid ca. midt på dagen, så
> det forhåbentlig ikke falder sammen med folks sove/spise/tv tider og den
> slags.

Har du en nabo, der har natarbejde??

> [...]
dagen,
> hvor de alligevel ikke var hjemme eller lign.

Helt enig!

> At folk bare ringer til politiet som første reaktion finder jeg
fuldstændigt
> ufatteligt.

Det er tit et penibelt emne, da de færreste hundeejere tager positivt mod en
kommentar om at deres hunde er generende....

Mvh.
Jørgen

Fra : BettinaP

Dato : 13-07-04 08:13

"MM" <maya2409@hotmail.com> wrote in message
> [...]

dagen,
> hvor de alligevel ikke var hjemme eller lign.
> At folk bare ringer til politiet som første reaktion finder jeg

Hvor irriterende at de ikke lige kunen komme ind og tale med dig først. Det
er nok en der er grundigt irriteret over det møgvejr hans/hendes sommerferie
drukner i, og som så lig eskulle ha rystet noget af sin irritation over på
dig :-/

BettinaP

Fra : Karina.

Dato : 13-07-04 08:51

> Det er også derfor at det er så kedeligt at folk ikke kommer og snakker med
> os, så vi evt. kunne have lavet en aftale om et bestemt tidspunkt på dagen,
> hvor de alligevel ikke var hjemme eller lign.

Hejsa.

Jeg kan godt forstå at du ærger og undre dig over dine naboere (den
nabo), men når nu det er sådan kunne det så være en ide at du/i tager
"tyren-ved-hornene"? Altså at du banker på hos alle dine nærmeste
naboere og laver en åbning/invitation til at få en snak (ingen
anklager, blot venlig nabo-til-nabo snak) om din hund og spørge ind
til om de er generet af at han bjæffer af glæde ind i mellem og evt.
hvad i gør for at begrænse det - at i er meget opmærksomme på det..?

Jeg tror ofte at det hele kan løses hvis man åbner op i stedet for at
grave skyttegrave (altså bare ser sig gale på hinanden og ikke snakker
sammen hen i mod en løsning alle kan leve med og nej siger ikke du gør
det, blot at det desværre nogen gange sker *S*), så hvis jeg var dig
ville jeg tale med politiet og fortælle at du vil løse det med
naboerne og så tage en runde hos dem og tale med dem - de fleste
bliver glade for at at se den slags interesse i godt naboskab og at i
er opmærksomme på at jeres hund "støjer" og det vil ofte gøre dem
langt mere tålmodige og acceptererne

> At folk bare ringer til politiet som første reaktion finder jeg fuldstændigt
> ufatteligt.

Ja, det er også til at tage sig til hovedt over, men jeg tror desværre
det ofte bunder i angst og usikkerhed over at skulle tage en
konfrontation med en fremmede (det behøver jo kun at komme fra een
nabo og vedkommende behøver ikke engang at bo lige op af jer), - så er
det lettere bare at ringe til politiet (som skal reagere på sådan en
henvendelse).

Jeg håber i finder en løsning i alle kan leve med inden det måske
bliver til et rigtig stort problem

Vh. Karina G.C.

Fra : Anja Vadh

Dato : 13-07-04 22:12

Hej med jer

Du er desværre ikke den eneste på jorden der har problemer med naboen pga
hund.

Vi bøvler selv i øjeblikket med en nabo. Vi har fire hunde, dyrker meget
hundeudstillinger og har kennelmærke.
Vi fik en ny nabo for to år siden og da hun havde boet her i ca 6 mdr
begyndte balladen. Hvis vi havde to hunde gående fri og de begyndte at lege
sammen og gøede af hinanden, blev der råbt hold kæft fra naboen. Eller også
kalder enten hende eller hendes datter, på dengang fire år, en af vores
hundes navne og når de kom hen til hækken fik de en sten eller en håndfuld
jord kastet i hovedet. og det sker også den dag i dag.

Vores nabo er en type der kravler langs væggen når hun er alene, men går hun
ude i haven og har gæster snakker hun så højt, at vi ikke kan undgå at høre,
at det er både os og vores hunde der bliver voldsomt kritiseret.

Sidste år på dette her tidspunkt lå der et brev i vores postkasse fra naboen
hvor der bla stod at da det var umuligt at få en samtale i gang imellem os
ville hun gå til politiet hvis vi ikke straks fik vores hunde til at holde
op med at larme! Vi sørgede for at råbe nej og rette på vores hunde hvis de
en enkelt gang kom til at gø og vi hørte aldrig noget fra naboen. Her d.12
juni 04 da vi stod i den situation at vi skulle ud af døren fordi vi skulle
hjælpe Dansk Røde Kors med en samarittervagt, kom der en politimand op i
vores indkørsel. Han ville snakke med os ang en klage fra vores nabo ang
vores hunde. Det viste sig at hun havde været hos politiet ang vores hunde
fire gange og meddelt politiet at hun havde snakket med os og vi havde lovet
hende guld og grønne skove ang vores hundes gøen. Nu er problemet bare at vi
aldrig har snakket med vores nabo for hun siger aldrig goddag, hej eller
lign når vi møder hende. En anden nabo har en schæfer. Den går ude hele
dagen og er bundet fast i en kæde. Den gøer og hyler hele dagen. (vedvarende
gøen) og det er ikke tilladt i følge hundeloven. Vi ved at hun aldrig har
snakket med politiet om vores fælles nabo, med schæferen, for politiet
kendte ikke til andre hunde på gaden end vores. Nu er vi spændt på hvad der
videre sker for politiet ville tage en snak med vores nabo om den snak han
har haft med os ang vores hunde og han ville også fortælle hende at han tre
hverdage havde været på besøg hos os hvor vi ikke var hjemme og det eneste
tidspunkt vores hunde havde larmet på, var da han ringede på vores dør og
det må de godt. Når vi er på arbejde har vi altid vores hunde gående
indendøre, vores hunde går kun ude når vi selv er hjemme.

Hundeloven omhandler kun vedvarende gøen - den flinke politimand var så
venlig at give os en kopi af relevante afsnit. Hele teksten kan findes via
et link på www.dansk-kennel-klub.dk.

Vi tror politiet har været på besøg hos hende for hun har meget travlt hvis
hun opdager at vi er ude. Er hun ude når vi kommer hjem skynder hun sig
meget med at komme ind og vi ser hende ikke resten af dagen.

Hun blander sig også i driften af den i baghaven liggende rideskole trods
det at ejeren er tæt på de 90 og har arbejdet med heste hele sit liv.

Vi er meget spændt på hendes næste træk, men tror ikke hun får det store
medhold hos politiet da de mener vi har overholdt reglerne til punkt og
prikke. Faciliteter så som løbegård o.lign har de også kigget på.

Anja Vadh

www.kennelmodvig.dk

Fra : MM

Dato : 14-07-04 11:20

"Anja Vadh" <anja.kennelmodvig@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hej med jer
>
> Du er desværre ikke den eneste på jorden der har problemer med naboen pga
> hund.

-snip-

Sikke noget... hun lyder absolut ikke rar. Vi troede jo at vi havde
ihvertfald et nogenlunde forhold til vores naboer, vi har kun boet her i et
år, og kender derfor ikke nogen af dem særligt godt, men er da på hils, og
havde ikke kunnet forestille os, at nogen ville ringe til politiet uden lige
at snakke med os først.

Desværre bor der en del pensionister og efterlønnere i vores område, som er
hjemme om dagen, og så er det ikke let at finde et tidspunkt hvor vi kan
have ham ude...

> venlig at give os en kopi af relevante afsnit. Hele teksten kan findes via
> et link på www.dansk-kennel-klub.dk.

Tak for linket, jeg fik lige kigget på hundeloven en gang. Desværre, er det
sådan, at i den tid han er i haven, så larmer han faktisk en del - det er
kun hvis han direkte bliver leget med, at han ikke lege-bjæffer og graver.
Og det hjælper jo ikke meget, når han oftest bliver sat derud når jeg skal
slå græs og den slags.
Men vi havde jo nok håbet, at da han kun er i haven et par gange om ugen, 1
time højst, at folk så kunne leve med det... Nu skal jeg ud og slå græs i
dag, men jeg tør jo slet ikke have ham med ud imens, så han kommer til at
stå og gø indenfor i frustration over ikke at komme med ud. Jeg må jo
hellere lukke vinduerne så.. :(