Array
Fra : Jesper

Dato : 12-07-04 16:05

Hej,

Jeg har et spørgsmål, ang. udskrivning af værdier fra et array. Det er
sikkert ligetil når man ved det, men... :)

Jeg har et array, hvorfra jeg gerne vil sammensætte op til 2 pladser, og
gemme dem i en ny variabel. Umiddelbart ville jeg bruge strcat, men smider
den det ikke blot ud i et nyt array?

Variable og array er defineret som nedenstående:

BYTE nArray[16];
short sVar1 = 0;

Det jeg gerne vil have er en stump software som eksempelvis sammensætter
nArray[0] og nArray[1] og lægger dette over i sVar1:

eksempel:
nArray[0] = 0x1C;
nArray[1] = 0x34;

Så skal sVar1 = 0x1C34;

Hvordan gør man lige det?

Mvh Jesper!

Fra : Bertel Brander

Dato : 12-07-04 16:40

Jesper wrote:
> eksempel:
> nArray[0] = 0x1C;
> nArray[1] = 0x34;
>
> Så skal sVar1 = 0x1C34;

sVar1 = (nArray[0] << 8) | nArray[1];

/b

Fra : Jesper

Dato : 12-07-04 18:39

Shifting ;) Smart... takker, det vil jeg prøve i morgen.

Mvh
Jesper

Fra : Lasse Madsen

Dato : 13-07-04 14:30

> sVar1 = (nArray[0] << 8) | nArray[1];

Du skal nok typecaste nArray til sVar datatypen først afhængig af compiler
m.v.

m.v.h.
lasse

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-07-04 15:56

Lasse Madsen wrote:

> Du skal nok typecaste nArray til sVar datatypen først afhængig af compiler
> m.v.

Det tror jeg ikke. (nArray[0] << 8) er så vidt jeg ved af typen int,
og der skulle ikke være risiko for overflow.

/b