Individuel styring af båndbredde på lokalt~
Fra : Rasmus

Dato : 12-07-04 13:26

Jeg arbejder på en kostskole, hvor vi har et netværk med 1 delt
Internetforbindelse.. Ialt er der vel 20 pc'ere, som vores elever kan komme
til, desuden er alle tjenesteboliger med på samme netværk (10 pc'ere). Vores
kontorafdeling er også på (5 pc'ere).

Vi blander os ikke i hvad vores elever bruger Internettet til, da det jo er
en personlig sag, men det irriterer os, når folk lægger Internettet ned med
musik/program-downloads og andet båndbredde-krævende.

Jeg har ledt med lys og lygte efter et program, som jeg kan installere på
den server vi bruger som gateway (Win server 2003), som kan begrænse
båndbredden til Internettet på udvalgte ip-adresser. Det skal være et
program, som ikke skal installeres på klienterne, kun på serveren. Nogle
skal have fri trafik, mens andre er skåret i båndbredden..

Har fundet et program, det hedder Bandwith Controller Pro. Det er for så
vidt udemærket, men man kan desværre kun sætte 20 forskellige regler op..

Har været indlæggene i gruppen igennem, og har ikke fundet lignene
spørgsmål, så jeg frygter lidt at løsningen har ligget lige under min næse
hele tiden.. :)

Håber der er en klog gut/gutinde, som ken hjælpe..

Venlig hilsen
Rasmus

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-07-04 13:47

On 2004-07-12, Rasmus <nolifedk@hotmail.com> wrote:

> Har været indlæggene i gruppen igennem, og har ikke fundet lignene
> spørgsmål, så jeg frygter lidt at løsningen har ligget lige under min næse
> hele tiden.. :)

Jeg vil anbefale dig at droppe ideen med at det skal vaere en windows PC
du skal koere det paa.

Saa snart du har gjort det, skal du se lidt paa m0n0wall,

http://www.m0n0.ch/wall

Det er en gratis firewall, traficshaper and whats not. Det er nok lidt
op ad bakke for dig i starten, men unix folk er flinke folk og du kan faa
masser af hjaelp i dk.edb.system.unix

Haaber du goer brug af raadet!

Thomas

Fra : Rasmus

Dato : 12-07-04 14:03

Hej Thomas

Ville gerne prøve at sætte mig ind i Linux/Unix, men har ikke tiden til
det.. Der MÅ (pls pls pls) være et eller andet man kan bruge, også til
Windows..!

Tak for det første hurtige svar *S*

Venlig hilsen
Rasmus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-04 14:10

On Mon, 12 Jul 2004 15:02:55 +0200, "Rasmus" <nolifedk@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Ville gerne prøve at sætte mig ind i Linux/Unix, men har ikke tiden til
>det.. Der MÅ (pls pls pls) være et eller andet man kan bruge, også til

Så vidt jeg har forstået så det der blev linket til, et af de operativ
system som fungere lige som en alm router, hvor styrer den via
webinterfase.
prøv at se de screeenshot på siden.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-07-04 15:06

On 2004-07-12, Rasmus <nolifedk@hotmail.com> wrote:

> Ville gerne prøve at sætte mig ind i Linux/Unix, men har ikke tiden til
> det.. Der MÅ (pls pls pls) være et eller andet man kan bruge, også til
> Windows..!

Sikkert. Men jeg kender det ikke, og til hvilken pris? Alle de
shaperinstallationer jeg har set har brugt en variant af unix for at opnå det.

Prøv at se på:

http://www.m0n0.ch/wall/installation_cdrom.php

Det er da ikke uoverkommeligt. Resten styres fra en webbrowser og kræver
kendskaber du allerede har (ip#, macadresser), samt måske lidt nye begreber
såsom shaper-queues osv, men ikek noget du ikke kan sætte dig ind i
forholdsvis hurtigt.

Vi snakker download tid + højst 1 time før du kan boote en maskine og lege
med interfacet og se hvad m0n0wall kan give dig.

Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-04 15:11

On 12 Jul 2004 14:05:57 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Vi snakker download tid + højst 1 time før du kan boote en maskine og lege
>med interfacet og se hvad m0n0wall kan give dig.

Og man kan vel også smide installationen på en USB-pen eller noget?
Har en lille usb-pen på 16MB som kan bootes op fra.. så bare med en
sådan, kan man vel teste det?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-07-04 15:14

On 2004-07-12, Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> Og man kan vel også smide installationen på en USB-pen eller noget?
> Har en lille usb-pen på 16MB som kan bootes op fra.. så bare med en
> sådan, kan man vel teste det?

Det burde man også kunne, men det er ikke beskrevet på siden, så det vil
jeg ikke rode folk ud i

Thomas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-04 14:14

On 12 Jul 2004 12:47:05 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>http://www.m0n0.ch/wall
>
>Det er en gratis firewall, traficshaper and whats not. Det er nok lidt
>op ad bakke for dig i starten, men unix folk er flinke folk og du kan faa
>masser af hjaelp i dk.edb.system.unix

Hvad kan dens styre af båndbredde? De par skærmdumps der er, ser det
ikke voldsomt advanceret ud den traffik shaper? eller er jeg forkert
på den?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-07-04 15:09

On 2004-07-12, Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> Hvad kan dens styre af båndbredde? De par skærmdumps der er, ser det
> ikke voldsomt advanceret ud den traffik shaper? eller er jeg forkert
> på den?

Lidt. Den kan lave de alm. queues og dele trafik op i prioriterede køer. Man
kan klart få et lidt bedre resultat hvis man gider sætte sig ind i det og
arbejde fra en tekstprompt, men Rasmus er en windows bruger og som sådan
ville jeg tilbyde ham en let tilgængelig unix distribution der kan det han
vil. Der mener jeg m0n0wall passer fint.

Thomas (der selv er ved at patche sin linksys wrt54g router for at opnå det
resultat jeg vil have

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-07-04 15:17

On 12 Jul 2004 14:09:20 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Thomas (der selv er ved at patche sin linksys wrt54g router for at opnå det
>resultat jeg vil have

Du kan måske ligge denne omtalte op på routeren også??

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-07-04 15:36

On 2004-07-12, Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> Du kan måske ligge denne omtalte op på routeren også??

Tvivler. Min linksys firmware har nogle binære moduler til netkortet. Men
det er mig ligegyldigt. Bare det er noget jeg kan styre, og opnå et ønsket
resultat med, så er jeg glad.

Thomas

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-07-04 13:55

Rasmus wrote:
<KLIP>

> [...]
>
> Har været indlæggene i gruppen igennem, og har ikke fundet lignene
> spørgsmål, så jeg frygter lidt at løsningen har ligget lige under min næse

Det er spørgsmål, der kommer relativt ofte, synes jeg.

Standardsvaret er en Linux-boks. Med den kan du lave så mange regler og
specielle opsætninger som du lyster.

Men det kører jo ikke på Windows.

Ellers er der, som Thomas påpeger andetsteds i tråden, muligheden med en
Monowall, men det kører heller ikke på Windows.

--
Steen Suder

Fra : Rasmus

Dato : 12-07-04 14:07

Hej Steen

Kan det virkelig passe, at alle netnørder i cyberspace er anti-windows??
*GG*

Eller er det fordi, at har man råd til Windows, har man også råd til sin
egen 100 Mbit Internetforbindelse..? Og har derfor ikke sådanne problemer..

Hygge
Rasmus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-07-04 14:46

Rasmus skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Nej - men problemet er at der ikke findes noget til Windows i en rimelig
prisklasse - så det billigste - og nemmeste - er at sætte en Linux op
til at gøre det.

Der er lavet nogle forsøg med programmer til Windows - o nogle kan
sikkert findes i demo-/freeware-/shareware-versioner, men dels er de
mere besværlige at bruge en de tilsvarende Linux-løsninger - og dels er
er de meget dyrere - også selvom du skal lægge en gammel PC til at køre
Linux på.

Der findes også hardware-løsninger - men de koster også en bondegård.

Så prøv alligevel at kigge på Linux - det er slet ikke så svært.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-07-04 15:03

Rasmus wrote:
> Hej Steen
>
> Kan det virkelig passe, at alle netnørder i cyberspace er anti-windows??
> *GG*

Næh, det tror jeg ikke.

Jeg tror det skyldes at jo mere man graver sig ned i tingene på visse
felter, jo større pris sætter man på de åbne Unixer som Linux og BSDerne.

> Eller er det fordi, at har man råd til Windows, har man også råd til sin
> egen 100 Mbit Internetforbindelse..? Og har derfor ikke sådanne problemer..

Det er nu ikke min opfattelse; jeg har f.eks. ikke 100Mb/s her på stedet

Derimod er f.eks. Linux ganske enkelt bare bedre forsynet med f.eks.
trafikkontrol, QoS, firewalling, policy routing og alskens andre, for en
sys eller netadm, rare faciliteter, som er så pokkers besværlige at
bruge på Windows. Hvis de da findes.

At disse faciliteter tilmed ofte er frie og gratis er også et plus.

Windowsbrugere opfatter det ofte blot som et religiøst udsagn når man
påpeger at f.eks. Linux løser visse opgaver klasser bedre end Windows.

Men det er jo deres sagn

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 12-07-04 15:12

On 2004-07-12, Steen Suder, privat <sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> Windowsbrugere opfatter det ofte blot som et religiøst udsagn når man
> påpeger at f.eks. Linux løser visse opgaver klasser bedre end Windows.

Ja det er desværre også min opfattelse. De kan i det mindste give det et
(reelt) forsøg. Det kunne jo være man blev overrasket

Thomas

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-07-04 16:31

Rasmus wrote:

> [...]
> egen 100 Mbit Internetforbindelse..? Og har derfor ikke sådanne problemer..

Hej Rasmus

Nej da, man kan også anvende gratis software til Novell Netware:

http://www.trafficshaper.com/
Citat: "...
Need an Inexpensive and Effective Bandwidth Manager and Traffic Shaper
for Novell NetWare?
Try the Traffic Shaping Engine "TSE" for NetWare 4.xx, 5.x, and 6.x!
The TSE offers Priority Queuing, Connection Auditing, DiffServ / TOS
tagging, and scales to a million individually managed TCP connection.
Don't Have NetWare? No Problem!
If you are considering buying a dedicated bandwidth management product,
like a Packeteer unit, think about what these units are: dedicated ( and
very proprietary ) hardware, a "RTOS" ( real time operating system ),
and the magic software which does all the work. In our case the
"dedicated hardware" is any off the shelf PC with 2 or more NICs, the
"RTOS" is NetWare 4.xx - 6.x, and the special software is the TSE.
NetWare has the capability for unbelievable uptime, is the only OS on
the market designed from day one to be a high performance networking
platform, and is virtually impervious to viruses and hacks. Not only
that, but unlike other bandwidth management products, the TSE can manage
as many interfaces as you can stuff into a PC and operates at gigabit
speeds. A $500-1000 PC can actually manage the same ( or more )
traffic than even $20K - $40K high end dedicated unit. ( And unlike
these, if you don't like the results you still have a nice PC you can
recycle! )
Despite the fact that the TSE is currently in use on thousands of
servers worldwide, most of them production systems, and there has yet to
be a TSE related abend on a production system during the past 2 years -
the Term "Beta" is used to denote the fact that the TSE is an evolving
system. Obviously that record cannot stand - but a great deal of
effort is put into each new release to ensure it exceeds the quality
expected of commercial NetWare based server software. Obviously it is
best to test the TSE on non production systems and then after you have
decided the TSE can fill your needs, try it in production.
...."

-

Tilbage til Linux:

-

Se under -> "Teknik" -> "Hvordan laves prioritering?" og se under emnet
"Prioritering/QoS baseres på IP-header og evt. Layer 7 info":
http://www.datatelefoni.dk/

Hvordan laves prioritering?:
http://datatelefoni.1go.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=18&sid=a10f40cd676ee973c45573f4255b57cd

I indlægget skulle denne adresse skulle have været:

Her er mere om Layer 7 udstyr:
http://da.wikipedia.org/wiki/Multilayer_switch

-

Datanet servicekvalitet (QoS):
http://da.wikipedia.org/wiki/Datanet_servicekvalitet

Kig under "Eksempler på anvendelse af trafik klassificering og
båndbreddebegrænsning" og under de eksterne adresser.

mvh/Glenn

-

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 15-07-04 16:46

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]
> "RTOS" is NetWare 4.xx - 6.x, and the special software is the TSE.
> NetWare has the capability for unbelievable uptime, is the only OS on

Selv når Novell servere bliver muret inde kører de indtil de bliver
fundet igen:

12th April 2001, Missing Novell server discovered after four years:
http://www.theregister.co.uk/2001/04/12/missing_novell_server_discovered_after/

April 9, 2001, Server 54, Where Are You?:
http://www.informationweek.com/story/IWK20010409S0001
Citat: "...Try as they might, university administrators couldn't find
the server. Working with Novell, IT workers tracked it down by
meticulously following cable until they literally ran into a wall. The
server had been mistakenly sealed behind drywall by maintenance workers..."

Kopier:
http://www.techweb.com/wire/story/TWB20010409S0012

mvh/Glenn

-

Fra : Rasmus

Dato : 12-07-04 15:43

Hej alle :)

Ok, det lader ikke til at der på stående fod er nogen herinde, som har en
god softwarebaseret løsning til windows.. Ærgerligt! Tilgængæld kan jeg se
at i Linux-folk er skriveglade, og det er jo fedt, for nu er jeg gået igang
med at hente de 3,5 Gb data, som jeres elskede linux fylder.. :) Må nok
hellere også få fat i et af IDG-hæfterne *G* De vejer da heldigvis ikke 3,5
ton... *G*

Men jeg leder nu stadig efter en windowsbaseret løsning. Så hvis derer noget
der skulle få en åbenbaring, sååååå :))

Hyggelige sommerhilsner

Rasmus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-07-04 15:48

Rasmus wrote:
> [...]
> hellere også få fat i et af IDG-hæfterne *G* De vejer da heldigvis ikke 3,5

Av; det var meget. Hvad henter du for en distribution?

Det nemmeste og mest opdaterede du kan kaste dig over, er
<http://www.linuxbog.dk/>.

> Men jeg leder nu stadig efter en windowsbaseret løsning. Så hvis derer noget
> der skulle få en åbenbaring, sååååå :))

Der findes flere, men dem jeg kender, der har prøvet dem, siger at de
mildest talt ikke er særligt gode.

Læg også mærke til at mange af de anerkendte trafikkontrolprodukter man
kan købe, er baseret på Linux eller typisk FreeBSD.

Kig over i Unix-gruppen, så skal vi nok få dig på skinner.

FUT: dk.edb.system.unix

--
Steen Suder

Fra : Peter Thomsen

Dato : 17-07-04 11:51

> [...]

Prøv Topologilinux, men vent gerne til v. 5 kommer officielt ud. V. 4 virker
dog også.

http://www.topologilinux.com/index.php?menu=1

--

Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "FJERN" if you want to mail me.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-07-04 18:17

Rasmus wrote:

> [...]
> hellere også få fat i et af IDG-hæfterne *G* De vejer da heldigvis ikke 3,5

Det var da ellers voldsomt.. M0n0wall som er blevet foreslået
fylder en 4-5 MB og skal bare brændes på en cdrom og smides i en
alm. PC, så er du igang og kan ordne resten via webinterfacet. Det
behøver du ikke lære linux for at hitte ud af..

Check instruktionen på
<http://www.m0n0.ch/wall/installation_cdrom.php>, det kan da
dårligt blive lettere..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Soren (News)

Dato : 12-07-04 21:39

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> writes:

> [...]
> alm. PC, så er du igang og kan ordne resten via webinterfacet. Det
> behøver du ikke lære linux for at hitte ud af..

Lige lidt offtopic, men, er der nogen der ved om man kan koebe
de WRAP kort som m0n0 kan k0re paa et sted her i Danmark ?

(eller, nogen som har et af dem med 2 porte de vil saelge? .

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Peter Kjellerup Rasm~

Dato : 12-07-04 22:17

> Men jeg leder nu stadig efter en windowsbaseret løsning. Så hvis derer noget
> der skulle få en åbenbaring, sååååå :))
Et par hurtige links :
http://netlimiter.com/index.php?p=about
http://www.netequalizer.com/
http://inetshaper.com/

Jeg har ikke testet disse men et hurtigt kig siger mig at den sidste
kunne være en løsning.
Den er ikke gratis men demo kan hentes og priserne er ikke vanvittige.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-07-04 18:11

Rasmus wrote:

> [...]
> program, som ikke skal installeres på klienterne, kun på serveren. Nogle
> skal have fri trafik, mens andre er skåret i båndbredden..

Har du nogen måde at sikre at eleverne ikke bare vælger et nyt
ipnummer der ikke er begrænset?

> Har været indlæggene i gruppen igennem, og har ikke fundet lignene
> spørgsmål, så jeg frygter lidt at løsningen har ligget lige under min næse
> hele tiden.. :)

Har du kigget på <http://www.youngzsoft.net/ccproxy/>? Jeg ved den
kan lave noget bandwidth control, men hvor fleksibelt det er i
parksis aner jeg ikke.. Personligt bruger jeg ipfw på en freebsd
maskine til at styre den slags..

--
Hygge..
Thomas