Ligge for svaj
Fra : Preben og Anette

Dato : 11-07-04 21:09

Hej
Jeg er i den situation at der er ventetid på at få min båd lagt til i en
lystbådehavn
og for ikke at skulle køre 200 km den ene vej for at sejle nogle timer og så
køre 200 km hjem igen har jeg over vejet at ligge båden for svaj, men
hvordan gør jeg det nu nemmest for at båden ikke stikker af fra mig.
er et anker på f,eks 15kilo nok til at holde den eller er der en anden måde
at gøre dette forsvarligt på???

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 11-07-04 22:18

"Preben og Anette" skrev i en meddelelse
> [...]

> hvordan gør jeg det nu nemmest for at båden ikke stikker af fra mig.
> er et anker på f,eks 15kilo nok til at holde den eller er der en anden

15 kilo anker til jeres nye båd er ikke sikkert nok når båden skal
efterlades uden opsyn. Hvis du skal ligge for svaj skal du først finde et
sted hvor der er læ som eksempelvis en fjord eller bag et rev, pynt, mellem
to øer eller lignende. Den nemmeste måde at finde et sted hvor der allerede
ligger både for svej som har ca. den samme størrelse som jeres. Derved kan
du regne med at stedet er anvendeligt. Når du har fundet stedet skal du have
en betonklods lagt ud som du kan ligge for svaj ved. Du skal anvende sjækel,
kæde inden du binder fortøjningen til klodsen.
Alternativt skal du have slået en pæl hvor du kan fortøjre båden. Hvis du
skal ligge ved en pæl må du ikke "bare" fortøjre til denne. I skal have en
jernring med en diameter på 50 - 60 cm som med sjækel og kæde forbindes til
fortøjningen. Ringen smides over pælen og trækket vil derfor være ved bunden
af pælen
og ikke højere oppe, som kan resultere i at pælen arbejder sig op af bunden
eller simpelthen knækker.
Hvis man skal udlægge en betonklods skal man vist nok betale et depositum
til farvandsvæsnet eller lign. instans i tilfælde af man ikke selv fjerner
den. Om det samme gælder for en pæl ved jeg ikke, men disse regler er der
nok nogle andre fra gruppen her, som ved noget om.

Som du kan se er det ikke bare lige til. oven i alt dette besvær skal du
huske at tjekke med din forsikring, da det ikke er sikkert at den gælder
hvis du ikke ligger i en godkendt havn. Så måske der er lettere
alternativer.

Skriv et indlæg i gruppen her og hør om der er nogen, som kan hjælpe med en
plads i nærheden af hvor i bor.

MVH

Alvin.

Fra : Preben og Anette

Dato : 11-07-04 22:26

Jeg kan godt se det ikke er noget man bare gør

Området jeg skal ligge i er:
Kolding, Haderslev eller Åbenrå
Forsikringen bliver temmelig dyr det ved jeg godt men det koster imellem 30
og 40 tusinde at få en bådplads + dertil årlig leje på nogle tusinde kroner
´+ at der er ventetid men hvis der er en venlig sjæl der har en bro til leje
er jeg da villig til at slå til
--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-07-04 22:37

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
kroner
> ´+ at der er ventetid men hvis der er en venlig sjæl der har en bro til

Det lyder nu liiige voldsomt nok:

Kolding: http://www.koldinglystbaadehavn.dk/takster.htm

Haderslev: http://www.haderslev-turist.dk/p5.asp

http://www.haderslev-kommune.dk/files/357/HaderslevvedVodh%E6ngetogPakhuskajen2004%2Edoc

http://www.haderslev-kommune.dk/files/357/Aar%F8OgAar%F8sundHavne%2C%5Ftakster2004%281%29%2Edoc

Aabenraa: Her koster det skillinger:
http://www.aabenraa-sejlclub.dk/sejlklub/klubben/takster.html

Hr. Bjørn

Fra : Per Møller

Dato : 11-07-04 23:13

Hvor stor en båd er det du har "fået" ?
mvh
Per

Preben og Anette <prebenc1@hotmail.com> skrev:
> [...]

Per

Fra : Preben og Anette

Dato : 12-07-04 00:19

> Hvor stor en båd er det du har "fået" ?
> mvh
> Per

Preben svarer

Det er en 25 Fods toldkrydser

Fra : Hans Olsen

Dato : 12-07-04 06:36

> [...]

> hvordan gør jeg det nu nemmest for at båden ikke stikker af fra mig.
> er et anker på f,eks 15kilo nok til at holde den eller er der en anden
Det er nu ikke SÅ dyrt med en havneplads, og jeg har indtryk af det nemt kan
lade
sig gøre at få en havneplads i Kolding, (mange flytter vist, det er blevet
en elendig havn
efterhånden)
Du skal på venteliste og have en låneplads i første omgang.
Det med at ligge for svaj, bliver man hurtig træt af, du skal jo enten have
en ekstra
lille jolle, eller vade ud til båden, og lav og højvande forskellen er noget
du skal tænke på.
Jeg har selv haft en kabinebåd for svaj, det gider jeg ikke mere, det er
hammer besværligt.
Jeg vil mene at Kolding og Vejle kan du nemt komme ind i.
Hejlsminde er vist umuligt.
Prøv evt. at kører til Rebæk ved Kolding, yderst ude ligger en delvis privat
bådebro
som du kan være heldig at ligge ved, spørg efter Johannes.
Igen - undgå at ligge for svaj, det er det sidste jeg ville gøre.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-07-04 09:45

På ejendommeligvis fremsatte Preben og Anette følgende påstand:

> [...]
> stikker af fra mig.
> er et anker på f,eks 15kilo nok til at holde den eller er der en
> anden måde at gøre dette forsvarligt på???

Den eneste forsvarlige måde at lægge en båd i den størelse for svaj
uden opsyn, er en betonklods med en ring, så båden kan svaje 360
grader. Et eller flere ankre ville være halsløs gerning...

Husk også at være helt sikker på, at befæstningen i båden er kraftig
nok til at kunne optage den belastning.

Claus

Fra : Preben og Anette

Dato : 12-07-04 16:53

Hej

Ja jeg tror den er for stor at ligge for svaj så jeg må nok bide i det sure
æble og ligge den hjem i haven hvis ikke jeg finder en bådplads (suk)
Men det er jo ikke ligefrem der en båd skal ligge de næste par år

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-07-04 20:56

ahhh man kan da altid finde en plads. Det er måske ikke den mest optimale
lige det første år, men det er da langt bedre at have den i vandet en hjemme
i haven. Den ekstra transport tur kan sikker finansiere et helt år i
havne.....

Til de priser i har havnepladser i Jylland, må det da være muligt ....

Bjarke

Fra : Preben og Anette

Dato : 12-07-04 21:00

Ja så lykkes det endelig at få en havneplads så jeg ikke skal have den
liggende for svaj.
Nu skal jeg bare vente til uge 33 håbe på fint vejr og sejlde den hjem fra
Mariager

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 21:07

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja så lykkes det endelig at få en havneplads så jeg ikke skal have den
> liggende for svaj.
> Nu skal jeg bare vente til uge 33 håbe på fint vejr og sejlde den hjem fra
> Mariager

Tillykke med gevinsten.

Blev det så i nærheden af det hjemlige grevskab..?

Hr. Bjørn

Fra : Hans Olsen

Dato : 12-07-04 22:06

Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:ccuqd2$1ud8$1@news.cybercity.dk...
> ahhh man kan da altid finde en plads. Det er måske ikke den mest optimale
> lige det første år, men det er da langt bedre at have den i vandet en
hjemme
> i haven.
Hej
Det er korrekt, først lå vi Gråsten - uha langt - men bedre end ingenting.
Så Vejle - uha langt ud til åben vand, men bedre end ingenting.
Så Kolding - bekvemt - men koster kassen.
Vi har også lagt flere andre steder, men få en plads til båden er nu
altid muligt.
Men husk, det hele kommer aldrig på en gang, og når først
det hele falder på plads, havn - duelighedsbevis - radio certifikat og
et par "dumme bommerter" ja så er livet til søs jo bare herligt.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-07-04 22:13

"Hans Olsen" <hoNOSPAM@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så Vejle - uha langt ud til åben vand, men bedre end ingenting.

Enig .... samt *det* faktum, der intet er at sejle efter i fjorden, når
først du har gjort det i sæson.

Lad os håbe Brejning-projektet bliver til noget rigtig stort...

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 13-07-04 22:25

Ja det blev så Haderslev der er også så kønt ud igennem fjorden

--
Venlig hilsen

Preben Christensen