Vask af hundetæppe/spejdertæppe
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-07-04 13:57

Hej

Jeg har efterhånden et par tæpper, der trænger til en gang vask. Men
ved hvilken temperatur og skal der skyllemiddel i? Ellers noget jeg
skal tænke på? Kan de tumbles?

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : fam. Ager

Dato : 11-07-04 17:29

> [...]
>
> Jeg har efterhånden et par tæpper, der trænger til en gang vask. Men
> ved hvilken temperatur og skal der skyllemiddel i? Ellers noget jeg

Hej trine

jeg plejer at vaske mine ved 40 grader, jeg putter ikke skyllemiddel i.
De tørrer i løbet af nul komma fem, så jeg har ikke tumblet dem.

mvh. marie

Fra : Kenneth Rugaard

Dato : 11-07-04 17:39

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Hej
>
> Jeg har efterhånden et par tæpper, der trænger til en gang vask. Men
> ved hvilken temperatur og skal der skyllemiddel i? Ellers noget jeg
> skal tænke på? Kan de tumbles?

Hvis der ingen deklaration står på det, så giv det ikke mere end 40
grader, og er der bare det mindst uld i det, så hold dig på 30 grader.
Lad dog vær med at bruge skyllemiddel, det gavner ikke naturen, og
samtidig giver det jo kun lugt til tøjet. Du kan sagtens tumble dem
lidt, men det skal være på det koldeste du kan på din maskine. Det skal
lige siges at alt hvad jeg havde dengang til hunden fik 60 grader, og
skete der noget røg det ud, så var det ikke noget værd. Alt hvad jeg har
af tøj idag, bliver som regel vasket på 60 grader, og der er intet sket
med noget af det, bare sørg for at ikke bruge for meget vaskemiddel og
gerne flydende, da der så ikke er så mange enzymer i.

Fra : René Kofoed

Dato : 12-07-04 07:33

--
> Jeg har efterhånden et par tæpper, der trænger til en gang vask. Men
> ved hvilken temperatur og skal der skyllemiddel i? Ellers noget jeg
> skal tænke på? Kan de tumbles?

Hej Trine.

Nu skriver du spejder/hundetæppe ??
Er det de grå hundetæpper man kan købe i Jysk ??

De kan sagtens vaskes ved 60 grader og tumbles på normal temp. uden at der
sker skade på dem.

Mvh Susanne.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-07-04 08:26

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> writes:

> Nu skriver du spejder/hundetæppe ??
> Er det de grå hundetæpper man kan købe i Jysk ??

Ja, bortset fra at Harald Nyborg er meget billigere.

> De kan sagtens vaskes ved 60 grader og tumbles på normal temp. uden at der
> sker skade på dem.

Nu vaskede jeg dem på 40 grader og med eddike i stedet for
skyllemiddel, efter sigende skulle det tage urinlugten. Efter en gang
i centrifugen var de næsten tørre, så jeg gad ikke smide dem i
tumbleren.

Til gengæld kunne syningerne i det ubearbejdede tæppe ikke holde til
det. De er gået op og filter godt og grundigt et stykke nede på
tæppet. Så jeg skal lige have gang i saksen inden Siri får det igen.

Fra : Leyna

Dato : 12-07-04 12:48

On Mon, 12 Jul 2004 09:25:41 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Ja, bortset fra at Harald Nyborg er meget billigere.

Undskyld at jeg blander mig, men ville det ikke være nemmere bare at
købe et nyt? De koster 20 kr. (mener jeg) og hvis hunden har tisset på
tæppet kan det være svært at få lugten ud... I hvert fald så hunden
ikke længere kan lugte det, og det er vel lige før at det er billigere
at købe et nyt end at vaske det gamle...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Karina og Christian

Dato : 12-07-04 10:40

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> wrote in message
[klip]
> De kan sagtens vaskes ved 60 grader og tumbles på normal temp. uden at der
> sker skade på dem.

Jeg vasker også altid Vaks' tæpper på 60 grader. Jeg ville ikke bryde mig om
at vaske hverken Vaks' eller mit eget sengetøj for den sags skyld på
halvlunkne 40 grader.

Og skyllemiddel er altså efter min mening djævlens opfindelse

Med venlig hilsen
Karina

Fra : x Vuf x

Dato : 18-07-04 10:58

Sun, 11 Jul 2004 14:57:14 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

>Jeg har efterhånden et par tæpper, der trænger til en gang vask. Men
>ved hvilken temperatur og skal der skyllemiddel i? Ellers noget jeg
>skal tænke på? Kan de tumbles?

Jeg vasker mine på 40°, og jeg bruger skyllemiddel. Ellers bli'r
tæpperne elektriske, og det kan vovserne ikke li'!
Du skal ikke tumble dem; så kryber de, og i værste fald bli'r de til filt!

--
Mvh Sonja P. sonpetnospam@pc.dk http://www.sonpet.dk

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...