Nybegynder elektronik
Fra : Preben og Anette

Dato : 10-07-04 22:06

Hej

Jeg er ret ny på omkring udstyr til båd
Jeg har tænkt mig at købe et ekkolod komboneret med evt temp og fartmåler
kan man få en tranducer der ikke skal bores hul til igennem båden?
evt en hækmonteret eller hvad
hvis i har et link til hvordan det er monteret vil jeg gerne have det.
Hvordan med walkie bruger man det på både stadigvæk?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Hans Olsen

Dato : 11-07-04 06:54

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
KLIP alt.
Hej
Hvilken båd fik i købt ?
MVH
Hans Olsen

Fra : Preben og Anette

Dato : 11-07-04 11:09

Hej Hans

Vi fik købt en 24Fods toldkrydser fra 1941 i perfekt stand
den er med en 2 Cylindret marstalmotor på 14Hk
Nu venter jeg bare lige på at få nogle ting på plads da der er ca 200 km fra
hvor jeg bor og til hvor den er.
Vi skal have fundet en pris på at få den flyttet da min ferie desværre er
ovre "suk" og jeg skal finde en lystbåde havn der har plads det bliver
sikkert
Hejlsminde, Haderslev eller Åbenrå
ellers ved jeg ikke hvor jeg skal have den liggende med det skal være i
vandet og ikke for svaj

Der er lidt billeder af den her http://www.farmand.dyndns.dk

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-07-04 21:15

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi skal have fundet en pris på at få den flyttet da min ferie desværre er
> ovre "suk"

Jeg vil mene du via telefonbogen kan finde forskellige vognmænd, der kan
udføre opgaven for jer.

Ring til nogle stykke og forhør om pris.

De fleste større lystbådehavne har også selvkørende kraner som formedelst et
beskedent beløb kan hejse båden op på transportvognen.

Vi har 2 store selvkørende bådkraner i Vejle lystbådehavn.

> [...]
> sikkert
> Hejlsminde, Haderslev eller Åbenrå
> ellers ved jeg ikke hvor jeg skal have den liggende med det skal være i

Jeg er ikke bekendt med mulighederne i nævnte byer, men kommer i i
vanskeligheder, kan i prøve at ringe til havnemesteren i Vejle lystbådehavn.

http://www.visitvejle.com/sider/nyttige/det_maritime_vejle.html

Måske kan Niels Otto hjælpe jer.

Hr. Bjørn

Fra : John N

Dato : 11-07-04 10:24

Prøv http://www.garmin.dk/

Mon ikke I så også skal have en GPS navigatør.
Det synes jeg personligt er det vigtigste. Så kan man altid
finde vej uanset landsigte, tåge mv.
Garmin er gode til begge dele og har også GPSmap-ekkolod

--
- hilsen John N

Fra : John N

Dato : 11-07-04 10:42

Lige lidt mere.
En GPS fortæller altid hastighed. Mht. temperaturen i vandet, så klister
et termometer på kølen (evt. radiostyret) , så behøver du ikke lave hul
til gennemføring af ekkolod transducer.

--
- hilsen John N

Fra : Preben og Anette

Dato : 11-07-04 11:45

Hej

> [...]
> En GPS fortæller altid hastighed. Mht. temperaturen i vandet, så klister
> et termometer på kølen (evt. radiostyret) , så behøver du ikke lave hul

Det var også det jeg helst ville undgå da jeg ikke er meget for at lave
huller
en Gps var nok ikke så dum en ide, bruger man ikke walkie i Både mere??
det er jo ikke så fedt hvis der ikke er andre der har det i mere??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Sven Fafner

Dato : 11-07-04 14:54

On Sun, 11 Jul 2004 12:45:29 +0200, "Preben og Anette"
<prebenc1@hotmail.com> wrote:

> , bruger man ikke walkie i Både mere??

Man bruger VHF-radio, først og fremmest til nødmelding, men også til
at kommunikere med andre sejlere.

En moderne VHF-radio kan kobles til GPS'en, og det betyder at man kan
sende en nødmelding med en nøjagtig position blot ved et tryk på en
knap.

Mindst én person ombord skal have certifikat til at bruge VHF-radioen.
Spørg i sejlklubben, de arrangerer sikkert et VHF-kursus hvert år.

Jeg vil mene at VHF, ekkolod og GPS er det vigtigste elektronik at
have ombord. Plus en transistorradio der kan modtage lang- eller
mellembølge (til vejrmeldinger). Det hele skal kunne køre på bådens
12-volt-anlæg så man ikke er afhængig af batterier.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : John N

Dato : 11-07-04 15:21

Til lykke med båden.
Nu ved du hvad du skal få de næste par år og årslønninger
til at gå med/til.

Du kunne måske nøjes med din mobilos i stedet for en VHF
Sålænge du er inden det område som dækkes af mobilmasterne
kan du altid ringe 112.
Jeg tror at der regel er mobildækning ca. 20km fra land
og der er nok mange andre bådting som du kan bruge penge på.

--
- hilsen John N

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-07-04 16:05

På ejendommeligvis fremsatte John N følgende påstand:

> Jeg tror at der regel er mobildækning ca. 20km fra land
> og der er nok mange andre bådting som du kan bruge penge på.

Det er ikke korrekt..

Det er stort set kun på vestkysten, hvor TDC har sat ekstra kraftige
master op til fiskerne, at du kan opleve den dækning.

Du skal ikke langt ud i øresund og køgebugt før dækningen er pist væk.
Det samme gælder stort set i alle indre danske farvande.

Claus

Fra : Sven Fafner

Dato : 11-07-04 17:27

On Sun, 11 Jul 2004 16:20:47 +0200, "John N" <jn@???adderweb.com>
wrote:

>Du kunne måske nøjes med din mobilos i stedet for en VHF
>Sålænge du er inden det område som dækkes af mobilmasterne
>kan du altid ringe 112.

Mobiltelefonen er bestemt bedre end ingenting, men en nødsituation er
man meget bedre stillet med en VHF-radio. Nødkald over VHF høres af
alle skibe + Lyngby Radio. Med VHF kan man kommunikere med
redningsskibe og helikopter. Og så kan VHF'en sende en GPS-position
i forbindelse med nødkald. Mobilopkald til 112 høres kun af
alarmcentralen - hvis man altså er tæt nok på land til at opnå
forbindelse.

>Jeg tror at der regel er mobildækning ca. 20km fra land

Den største mulige rækkevidde for almindelige mobilmaster er 35 km.
Men som Claus er inde på kan man opnå den dobbelte afstand med en
særlig teknik, og det bruges nogle steder ved kysterne. Man skal dog
ikke regne med at en almindelig lomme-mobilos rækker så langt. Man
skal have en dyr, fastmonteret GSM-telefon med kraftig sendeeffekt og
højt monteret antenne (mastetoppen), og så har man endda ikke dækning
overalt . VHF har derimod dækning i alle danske farvande.

--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : Mikkel

Dato : 11-07-04 16:17

> [...]
> hvis i har et link til hvordan det er monteret vil jeg gerne have det.
> Hvordan med walkie bruger man det på både stadigvæk?

Jeg kan anbefale et Garmin ekkolod. Rigtig god kvalitet, fair pris og meget
højere sendestyrke end alle andre!

Den som jeg umiddelbart ville anbefale er:

Garmin Fishfinder 160 Blue til 2499 kr. (med 160x160 pixels skærm)
Garmin Fishfinder 240 Blue til 2999 kr. (med 240x240 pixels skærm)
Garmin Fishfinder 250 Blue til 3199 kr. (helt ny 2004 model med forbedret
skærm på 320x320 pixels)

Fra : Mikkel

Dato : 11-07-04 16:22

"Mikkel" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Garmin Fishfinder 240 Blue til 2999 kr. (med 240x240 pixels skærm)
> Garmin Fishfinder 250 Blue til 3199 kr. (helt ny 2004 model med forbedret

Jeg glemte lige at sige at de alle er inkl. fart, dybte og temp. hækmonteret
transducere!

Fra : Preben og Anette

Dato : 11-07-04 20:36

Hej

Sådan en hækmonteret transducer hvordan montere man sådan en??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-07-04 20:39

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

Davs.

> Sådan en hækmonteret transducer hvordan montere man sådan en??

Sådan her til eksempel:

http://www.navman.com/assets/marine/MN162_1951409A_Mk2TransomMount_English.pdf

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 11-07-04 20:53

Hej

Jeg ved ikke om jeg spørger dumt nu men min båd er en spidsgatter
så den har ikke en flad hæk kan man så sætte den i den ene side
se billede www.farmand.dyndns.dk eller ????

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-07-04 21:00

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg ved ikke om jeg spørger dumt nu men min båd er en spidsgatter
> så den har ikke en flad hæk kan man så sætte den i den ene side
> se billede www.farmand.dyndns.dk eller ????

Jeg ville ikke anbefale (det gør Navman heller ikke) en hækmonteret
transducer til din båd.

Skruen vil lave hvirvler som transduceren ikke kan forstå og dermed vil
instrumentet ikke virke korrekt.

Jeg ville bide i det sure æble og monteret en gennemgående transducer eller
endda 2 alt afhængig af, hvilke informationer du ønsker.

Se evt. dette monteringseksempel.

http://www.navman.com/assets/marine/MN000170B%20Inhull%20and%20throughhull%20transducer_En_Fr_Spa_Por.pdf

Jeg har selv en planende båd og her er transduceren fra fabrikkens siden
monteret indvendig til dybdemåleren.

Det har vist sig at være noget upålideligt bras, så jeg har monteret en
hæktransducer i stedet.

Á sige dig, det virker båre.

Så for dit vedkommende, vælg en skroggennemboret transducer.

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 11-07-04 21:05

Hej
Ok så bliver dt ikke før end båden kommer ud af vandetjeg skal ikke have
boret imens den ligger i vandet

Hr. Bjørn se lige tråd længere nede angående ligge for svaj

--
Venlig hilsen

Preben Christensen