Fri fra natbleen - hvordan ?
Fra : Ditte

Dato : 10-07-04 19:18

Hej,
Jeg vil have min søn til at smide natbleen. Han bliver snart 6 år, og skal
starte i skole, så jeg mener at det er ved at være tid og han vil også gerne
selv.... men han har aldrig vist interesse for det og var også lang tid om
at smide dag-bleen !

Siden i mandags har han ikke haft natble på, og det går også fint hele
natten, indtil ca. kl. 6 om morgenen hvor han vågner ved at han tisser. Vi
sørger for at han ikke får noget at drikke, udover tandbørstevand, efter
aftensmaden...men stadig kan han ikke holde sig til han vågner, og han
vågner ikke når han skal tisse.

Jeg har overvejet at vække ham ½ time før uheldet plejer at ske, men føler
også at det vel ikke vil hjælpe ham, for hvordan skal det træne ham i at
vågne selv !?

Nogen der har nogle gode råd eller input ?

--
Mvh. Ditte

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-04 20:04

> [...]
> vågne selv !?
>
> Nogen der har nogle gode råd eller input ?

Hej Ditte
Prøv at vække ham inden i selv går i seng og sæt ham på toilettet. Det
virker nogle gange så han ikke skal tisse så meget tidlig morgen og derfor
kan holde sig til han vågner selv
venligst Cecilie

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-07-04 20:35

Ditte wrote:
> [...]
> sørger for at han ikke får noget at drikke, udover tandbørstevand, efter
> aftensmaden...men stadig kan han ikke holde sig til han vågner, og han

Vi stod med akkurat det samme med vores dreng på 6.
Vi spurgte ham om vi skulle prøve i en uge og det syntes han var en god
ide. Vi købte et tisselagen og det gik nogenlunde 50/50 den første uge.
Vi fik så den ide at sige til ham, at han jo kunne sætte kryds i
kalenderen når det var gået godt og i løbet af et par uger var der mange
flere krydser end tomme felter i kalenderen og til sidst gad han slet
ikke at sætte kryds.
Vi sætter ham på toilet hver aften inden vi går i seng og det hjælper
meget, der er stadig uheld, men det er højest to gange om måneden.
Han sover så tungt at han ikke vågner ved at han skal tisse, så det er
en stor hjælp at tisse ham af sidst på aftenen.
Jeg regner med at han kan holde sig en nat, når han danner hormon nok
til at han producere så lidt urin, at det ikke er nødvendigt at tisse om
natten. Jeg tror ikke at man kan forcere det.

Marianne Feddersen

Fra : T.K

Dato : 10-07-04 20:39

Har fem børn. Min erfaring siger mig det kommer af sig selv før eller
senere. Man får intet ud af at forhaste sig på det område. Nogen af mine
børn blev hurtig renlige om natten andre lod vente lidt på sig. Når han
først tisser hen under morgen, kommer det nok snart af sig selv. Men du kan
da forsøge det med at vække ham inden du selv går i seng, men hjælper det
ikke, vil jeg helt afgjort afvente tiden. Jeg har svært ved at se problemet,
bare fordi han skal i skole. De er kun 5-6 år, så statisk set er der mange i
klassen med det lille problem - som højest sandsynlig løser sig selv.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-07-04 21:15

"T.K" <t@fritid.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har svært ved at se problemet,
> bare fordi han skal i skole. De er kun 5-6 år, så statisk set er der mange
> klassen med det lille problem - som højest sandsynlig løser sig selv.

Skal man sove ude - hos kammerater eller på tur med skolen, kan det være et
stor problem for den, der er ramt af det. At det måske ikke er et stort
problem for forældrene, er en helt anden sag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cat

Dato : 10-07-04 23:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:40f04f81$2$12546$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
> stor problem for den, der er ramt af det. At det måske ikke er et stort
> problem for forældrene, er en helt anden sag.

Der er et par stykker i hver klasse, der sover med ble eller har uheld ofte.
Han er ikke den eneste. Læreren er HELT vant til det.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-07-04 08:38

"Cat" <ss.dd@ff> skrev i en meddelelse

> Der er et par stykker i hver klasse, der sover med ble eller har uheld
ofte.
> Han er ikke den eneste. Læreren er HELT vant til det.

Men den, der tisser i sengen, bryder sig ikke nødvendigvis om det!
Og klassekammeraterne kan ikke nødvendigvis forstå det.

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laes&id=150

Mvh. Lisbeth

Fra : Cat

Dato : 10-07-04 23:31

> [...]
> vågne selv !?
>
> Nogen der har nogle gode råd eller input ?

Vores søn havde det på samme måde. Vi stoppede med natbleen kort før han
startede i skolen. Det er stadig sådan, at vi må rationere det han drikker -
dog sker rationeringen allerede ved aftensmaden. Han får kun et halvt glas.
Han er lige fyldt 7 år.

Jeg tror ikke på, at man kan træne dem til at vågne. Det kommer af sig
selv - min datter havde af og til uheld til hun var ca. 9 år.

Tine

Fra : Anne Britt Jensen

Dato : 13-07-04 18:07

--
> [...]
gerne
> selv.... men han har aldrig vist interesse for det og var også lang tid om

Hej

Min datter som indtil hun var 6 år heller ikke var motiveret for at smide
natbleen og sov meget tungt om natten.
Jeg besluttede mig for at gå på apoteket for at investere i et ringeapperat,
kort før hun blev 7 år.
Der står at man skal bruge det i 8 uger og hvis det ikke virker, skal man
vente og prøve igen senere. Barnet skal sætte krydser på en kalender hver
dag, om hvorvidt han/hun har tisset i sengen eller klarede det.
De første 3 uger var der ingen ændring. Jeg sov på en madras ved siden af
hende, så jeg kunne hjælpe hende med at vågne når apperatet ringede, da hun
bare sov videre og få hende ud på toilettet for at tisse færdig.
Efter 3 uger begyndte hun at vågne af sig selv og efter 7 uger tissede hun
ikke længere i sengen og har ikke gjort det siden.Hun vågnede ikke engang om
natten fordi hun skulle tisse, men holdt sig.
Jeg vil helt klart anbefale det og min datter var lykkelig, da det omsider
var slut med at tisse i sengen.
Hun var ikke ked af at hun tissede i sengen, men hun gav klart udtryk for at
det var en lettelse, da hun stoppede med det.

Min nabo har også en datter som tissede i sengen. Hun prøvede først det der
hormon: Minirin, men uden virkning og senere prøvede hun så ringeapperatet
og havde også held med det.
Det er bare vigtigt at man selv og ens barn, er motiveret for at prøve det
og gennemføre forløbet hver nat.

Held og lykke

Anne

Fra : Katrine & Bo

Dato : 13-07-04 20:14

> [...]
> og havde også held med det.
> Det er bare vigtigt at man selv og ens barn, er motiveret for at prøve det

Hej
Hvor får man fat på et ringe app., og hvad koster det evt. Er der nogle der
kan forklare lidt mere om hvordan det virker?
Katrine