:ldre compiler&editor
Fra : Per Corell

Dato : 10-07-04 15:31

Hi

For mange år siden da Pascal kom frem, havde jeg en editor og compiler
der var som skabt for nybegyndere. Det var en Pascal editor med
diverse funktions biblioteker og man kunne åbne et af eksemplerne se
en firkantet ramme på skærmen og ved at åbne filen ,kunne man ændre
lidt i variablerne of foran sin næse se, hvordan dette ændrede det der
var på skærmen.
Det lyder måske primitivt, men der er vel næppe nogen bedre måde at
starte med programering, hvis man har en simpel compiler der ikke
overvælder en nybegynder med kryptiske fejlmeldinger som man jo netop
ikke har nogen chance for at forstå, men desværre er det så mange år
siden ---- Dos 2.1 og 8088 --- at jeg ikke husker hverken firmaet
eller hvilken version Pascal der var tale om, men jeg husker hvor
simpelt det var at lære hvordan man skrev et simperl program som
ovenikøbet kunne compiles til en Exe fil.

Hvor finder man idag en rimelig billig tilsvarende compiler ? --- Jeg
er altså ikke ude efter den senest nye avancerede programerings
platform, men helst noget tilsvarende datidens simple compilere ,til
undervisning.

MVH.
P.C.

Fra : Lars G

Dato : 10-07-04 19:19

"Per Corell" <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er altså ikke ude efter den senest nye avancerede programerings
> platform, men helst noget tilsvarende datidens simple compilere ,til

Prøv at se her http://bdn.borland.com/museum/

Her kan du finde

Turbo Pascal v5.5 fra 2-May-1989

Turbo Pascal v3.02 fra 17-September-1986

Turbo Pascal v1.0 fra 20-November-1983

De er alle lovlige !

Men var det ikke bedre med eks. www.freepascal.org

Mvh
Lars G

Fra : Per Corell

Dato : 12-07-04 11:28

"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> wrote in message news:<40f0330c$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Her kan du finde
>
> Turbo Pascal v5.5 fra 2-May-1989
>
> Turbo Pascal v3.02 fra 17-September-1986

Undskyld jeg først svarer nu, men jeg blev så optaget af nostalgi at
jeg helt glemte at sige mange tak, hermed gjort.

P.C.