Passer farten?
Fra : MAndersen

Dato : 10-07-04 08:58

Jeg har en Nordan 16, med en 30 hk evinrude.
Jeg er noget imponeret af farten, som med to voksne kan komme op på 38 kn.
Det er vel noget der ligner 68 km/t.

Spørgsmålet er blot, passer denne fart, som er målt med den fastmonterede
Garmine 160 blue, eller er der en margin ?

MAndersen

Fra : Mikkel

Dato : 10-07-04 09:19

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Spørgsmålet er blot, passer denne fart, som er målt med den fastmonterede
> Garmine 160 blue, eller er der en margin ?

Hmmm... Min lille 14 fods jolle m. en 25 hk. Mercury motor går ca. 42 km/t
ifølge min bærbare Garmin GPS 12....

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-07-04 00:14

> [...]
>
> Spørgsmålet er blot, passer denne fart, som er målt med den fastmonterede
> Garmine 160 blue, eller er der en margin ?

Hejsa

Tja... måske det lyder lidt voldsomt....

Men du kunne finde ud af det på en forholdsvis let måde....

Sejl en tur som du opmåler i søkortet, eller fra havn A til havn B således
du kender afstanden...

Når du starter tager du tiden, fra startet til de er fremme ved bestemmelses
punktet...

Herefter kan du så beregne din faktiske fart ved følgende formel:

Fart:

Distance i sømil x 60 = Kt. / time

Sejlet tid i min.

God fornøjelse

Med venlig hilsen

JR

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-07-04 00:24

> [...]
>
> Spørgsmålet er blot, passer denne fart, som er målt med den fastmonterede
> Garmine 160 blue, eller er der en margin ?

Kunne man ikke forestille sig at din gps er sat til kilometer (metric) i
stedet knob ?

38 kmt = ca 20 kn.

Hilsen Jørgen

Fra : MAndersen

Dato : 11-07-04 11:40

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne man ikke forestille sig at din gps er sat til kilometer (metric) i
> stedet knob ?
>
> 38 kmt = ca 20 kn.
>
> Hilsen Jørgen

Jeg har ikke gps i, det er kun "møllen" på den dims der sidder bag på båden.

MAndersen

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-07-04 12:16

> Jeg har ikke gps i, det er kun "møllen" på den dims der sidder bag på
båden.

> MAndersen

Kan du ikke låne en GPS ?

Sider mølen så noget af den kommer fri af vandet = mindre modstand = større
målt hastighed

Hvor sejler du fra ?

Hilsen Jørgen

Fra : MAndersen

Dato : 11-07-04 18:55

> båden.

> Kan du ikke låne en GPS ?
>
> Sider mølen så noget af den kommer fri af vandet = mindre modstand =
større
> målt hastighed
>
> Hvor sejler du fra ?
>
> Hilsen Jørgen

Jeg har ikke mulighed for at låne en GPS. Møllen sidder på hækken, så langt
nede som muligt, så den kommer næppe fri af vandet.
Jeg har lige sejlet på Limfjorden, men ellers er det Silkeborgsøerne.

MAndersen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-07-04 19:11

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har lige sejlet på Limfjorden, men ellers er det Silkeborgsøerne.

Hmmm ... ser her er måske en forskel....Klisterkanalen kontra
Opvaskebaljen...)

PS: Det lyder næsten utroligt, du ikke i din omgangskreds har bare én, der
ejer en bærbar navigator (i vor moderne tidsalder)

Hr. Bjørn

Fra : MAndersen

Dato : 11-07-04 19:54

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> PS: Det lyder næsten utroligt, du ikke i din omgangskreds har bare én, der
> ejer en bærbar navigator (i vor moderne tidsalder)

Det er nok en snæver kreds jeg har, jeg har kun min fastmonterede i bilen

MAndersen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 11-07-04 19:57

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nok en snæver kreds jeg har, jeg har kun min fastmonterede i bilen

Så må du da tage bilen med på vandet...

Skulle du finde på at komme på "mine" kanter, må du gerne teste med min
håndholdte navigator.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-04 18:33

Hej

Jeg har en håndholdt GPS du kan købe.
(Så har du jo oxo en til en anden gang, Hvor det evt. blir dårligt vejr
meget hurtigt, (Er sket nogle gange her i Lillebælt.))

Garmin 45Xl

Mvh
Lui

Fra : 7C

Dato : 14-07-04 14:53

Jeg bor i Silkeborg og har gps ombord. Sig til en dag du er på søerne, så
kan jeg sejle ved siden af og måle farten. Jeg kan evt. lige tjekke
opsætningen på din måler for at se om det er en "fejl 40" der er på banen

Send en mail til mig, hvis du er intereseret.

Vh.

Søren

Fra : MAndersen

Dato : 16-07-04 10:19

"7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opsætningen på din måler for at se om det er en "fejl 40" der er på banen
>

> Send en mail til mig, hvis du er intereseret.

Tak for tilbudet, men nu er båden solgt, lige afhentet i dag.

MAndersen

Fra : kilsgaard

Dato : 20-07-04 11:26

"MAndersen" skrev d. 10-07-04 08:58 dette indlæg :
> [...]
>
> Spørgsmålet er blot, passer denne fart, som er målt med den
fastmonterede
> Garmine 160 blue, eller er der en margin ?

vi har en terri 6020 med en 15 hk... og med 170 kg i kan vi sejle 32
km/t... så ikke fuldstændig ved siden af....

det kommer også an på vinklen af din måler...

http://www.kandu.dk/