Hente data i db
Fra : Martin Jensen

Dato : 09-07-04 21:30

Hejsa kloge hoveder

Jeg er i gang med at lave en lille liste over seneste posts i mit
forum. Jeg har måske dummet mig da jeg opbyggede forumet, og er
derfor nu i den situation hvor jeg bare sider fast.

Emnet bliver ikke skrevet ind i databasen når der bliver svaret
på en tråd, men jeg skal have fat i trådens titel, og havde
forestillet mig at det skulle foregå på nogenlunde følgende måde.

if rs("svarpaaID") <> "" then

Response.Write rs("emne") where rs("svarpaaID") = rs("ID")

Dette fungerer dog ikke, og jeg håber derfor at der sidder en
derude et sted som kunne give mig et lille hint om hvordan jeg
ellers kunne gøre det.

På forhånd tak for hjælpen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mark Jespersen

Dato : 10-07-04 00:32

Martin Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> jeg havde forestillet mig at det skulle foregå på nogenlunde
følgende > måde.

> if rs("svarpaaID") <> "" then
>
> Response.Write rs("emne") where rs("svarpaaID") = rs("ID")
>
> Dette fungerer dog ikke.

Du skal lave et nyt udtræk fra din database:
If rs("svarpaaID") <> "" then
strSQL = "Select * from tabelnavn Where "
strSQL = strSQL & rs("svarpaaID") & " = " & rs("ID")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
Response.Write rs("emne")
End If

Ellers noget i den stil. Jeg kender jo ikke din eksakte kode.
Er du sikker på, at rs("svarpaaID") er hentet fra databasen?

Jeg håber det kan hjælpe, men jeg er selv lidt i tvivl om problemet.

Mvh. Mark.

Fra : Martin Jensen

Dato : 10-07-04 11:28

Mark Jespersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> Ellers noget i den stil. Jeg kender jo ikke din eksakte kode.
> Er du sikker på, at rs("svarpaaID") er hentet fra databasen?

Ja rs("svarpaaID") bliver hentet i databasen, men ikke i samme indlæg.
Derfor har jeg prøvet noget andet.
Du kan få hele koden, hvis du vil prøve at se hvad jeg gør galt

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("database/database.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * FROM forum order by dato desc"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

strSQL = "Select * FROM forum where rs("svarpaaID") <> "" "
Set ez = Conn.Execute(strSQL)

strSQL = "Select * from forum "
strSQL = strSQL & rs("svarpaaID") & " = " & ez("ID")
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

      Do
      Response.Write rs("emne")
      rs.MoveNext

      Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Jeg får følgende fejlmeddelelse

Expected end of statement

seneste.asp, line 20

strSQL = "Select * FROM forum where rs("svarpa") <> "" "
----------------------------------------^

Fra : FFunky Jensen

Dato : 10-07-04 13:45

> [...]
> ----------------------------------------^

strSQL = "Select * FROM forum where" & rs("svarpa") & " <> """"

Tom F Jensen
FFSoft
www.ffsoft.dk

Fra : Martin Jensen

Dato : 10-07-04 19:40

FFunky Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> strSQL = "Select * FROM forum where" & rs("svarpa") & " <>
""""

Jeg har fået det lavet på en anden måde, men er nu løbet ind i et
andet problem.

Det er jo ikke til at vide hvor lang overskrift brugere kan finde
på at lave, og vil derfor gerne have mulighed for at korte
overskrifter af når de skal udskrives. eks maks 10 bogstaver så
"hej med jer allesammen" bliver "hej med je..."

Jeg har ingen anelse selv, men håber at der er nogle af jer der
har et link til en beskrivelse af hvordan dette kan gøres, eller
hjælpe mig på en anden måde.

Fra : Mark Jespersen

Dato : 11-07-04 01:09

> [...]
> overskrifter af når de skal udskrives. eks maks 10 bogstaver så
> "hej med jer allesammen" bliver "hej med je..."

Du kan afkorte en streng vha. funktionen Left(). Ex.:
Response.Write Left("Jespersen",6) ' Dette returnerer "Jesper"

Altså Left(streng,længde)

- Mark.