Hvordan er Friesere?
Fra : Torben Rasmussen

Dato : 05-05-01 23:23

Hej
Jeg er dybt fascineret af Frieseren. Den er utrolig smuk. Men en smuk hest
er jo ikke "nok".Er der nogen der ved hvordan den er? Dens temperament, evne
til at lære og har den nogen gren indenfor ridning, den er "bedst" til?
Og hvilket prisniveau ligger Friesere på?

Venlig hilsen Lilian

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 06-05-01 01:43

Hej

Du kan finde en masse ved at søge på feks. www.google.com efter
"friser". Jeg er også selv vild med friseren, men de er uhyggelig dyre.
Der er 3 typer af friserer: let, krafttig og tung. De er kun de 2 først
man normalt kan få fat i, den lettet er til dresur (høje benløft osv.)
og den kraftige er mest til kørsel. Den tunge blev brugt som krigshest
og arbejdshest, men den er vist ikke meget brugt mere. Prisen ligger fra
25-30K og opad, jeg syntes det er syge priser, men de er eftertragtet..
Så det er ligesom islænder, efterspørgelsen sætter prisen. Selvom hvor
sygt den nu måtte være.
Frieseren er rimelig udholdende i skridt og trav, så den er fino som
kørehest, den har et godt temperement og en god karakter, men den er
også en lærevillig dressurhest, men der er ikke mange som bruger den i
høje dressurklasser

Kig evt. på friser stut. karmak http://www.karmark.dk/

Her er lidt info jeg har copy/pastet fra en af de sider man kan finde
ved at søge efter det ( http://www.envy.nu/hestehjornet/friser.html)
----------
Friser

Friseren er en av europas eldste hesteraser og kommer fra området
Frisland i det nordlige Nederland. Opprinnelig stammer den fra den
primitive Europeiske skogshesten, en urvillhest som nå er utdødd, men
som regnes som stamfaren til de tunge kaldblodshestene. I middelalderen
var friseren mye brukt som krigshest, ikke minst fordi den var en så
dyktig traver. Friseren kan utmerket godt brukes både som lett og tung
trekkhest, og i vintermånedene i Nederland ble den ofte spent for sleder
som ble trukket på de tilfrosne kanalene.

Fakta:
Rase: Friser (harddraver - nederlandsk hest)
Opprinnelsessted: Nederland (Frisland)
Mankehøyde: Omkring 152 cm
Farge: Svart, kan en sjelden gang forekomme med hvite avtegn på hodet
Temperament: Rolig og følsom
Bruksområder: Tung og lett travhest, gårsarbeid, ridehest med god
holdning
Kvaliteter: Ypperlig traver

Håber der er lidt du kan bruge

Hilsen

Jimmie

Torben Rasmussen <softhelp@post4.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d1udd$ncg$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Tina

Dato : 06-05-01 09:39

Jeg drømmer også om en frieser til dressur - og er faktisk ved at realisere
drømmen. Jeg har været rundt omkring og kigge på friesere, og umiddelbart
ser det ud til, at de har et godt temperament, som det også hedder sig om
frieseren, men jeg har desværre ikke haft lejlighed til at se ret mange
friesere under rytter, da de fleste bruger friesere til kørsel. Der findes
ganske rigtigt 3 typer friesere, hvoraf man næsten altid ser den mellemste
type, den helt kraftige og den forædlede ses sjældent, men mellemtypen egner
sig da også fint til dressur, men har selvfølgelig det karakteristiske høje
benløft, som ikke ses hos DV men som ses hos frederiksborg, haflinger, PRE,
til dels holstener m.fl. - hvilket gør den mindre egnet til de frie
gangarter men bedre egnet til samlede gangarter og øvelser, modsat varmblod,
som har en fordel i de frie gangarter, men har sværere ved de højt samlede
øvelser og gangarter. Til dressur skal man kigge efter en frieser med kort
ryg, de har tendens til at være langryggede, og DET går ikke til en
dressurhest, det er nok i den henseende frieserens største fejl.

De skulle være særdeles robuste og kan holdes som naturhestene islændere,
haflingere og lignende - så kan man spare dækkenerne hvis man vil.

Det hedder sig om friesere, at de har et særdeles godt temperament, meget
rolige og omgængelige, samt har ord for at være blandt de mest intelligente
heste overhovedet, og at de er enmandsheste, der har svært ved at skifte
ejer. I Tyskland optræner man dem bl.a. til handicapheste, som lærer at
lægge sig, for at rytter kan sætter sig op og lign. og en enkelt frieser har
faktisk kvalificeret sig til OL i dressur i 96, men kom dog af en eller
anden grund ikke med, så de kan sagtens bruges til dressur.

Jeg drømmer om at få den lige fra fravænning, fordi jeg gerne selv vil præge
og opdrage hesten på den måde, jeg finder bedst, og priserne jeg har fået
oplyst er, at et hingsteføl koster ca. 15.000 og stiger derefter med 10.000
om året, formentlig indtil 3-4 års alderen, hvorefter træningsniveau vil
komme til at spille en rolle. Hoppeføllene starter på 25.000 men ellers
samme stigning. Jeg tror det passer nogenlunde, jeg blev tilbudt det
hoppeføl, der blev årets føl på Roskilde Dyrskue sidste år for 35.000 og det
føl havde jo trods alt en flot titel at prale af, og var derfor dyrere end
normalt. Friesere ER ret dyre, og jeg tror ikke, at man skal satse på dem
til spring eller distance, men til kørsel og dressur skulle de egne sig. Jeg
har ladet mig fortælle, at friesere ikke er så udholdende som mange andre
racer, og at de derfor ikke duer til distance, men de bruges da bl.a. til
marathon-kørsel for vogn, så jeg ved ikke om påstanden holder, og jeg
interesserer mig heller ikke for distanceridning, så jeg undersøger det
heller ikke nærmere.

Jeg holder en del tyske hesteblade, og her omtales frieseren ret tit, og er
afbildet mange steder som dressurhest, så jeg tror det er den danske
stivsindethed samt tyranni fra dansk varmblod der gør, at den ikke ses mere
her i landet, men det må vi så lave om på. Endvidere er der i Tyskland mange
friesere til salg, så er man god til sproget kunne der måske være fordele i
at købe i Tyskland, priserne er nogenlunde de samme som i Danmark, men
udvalget er langt større. I mange kiosker kan man købe et tysk heste
salgsblad, ret tykt til ca. 40 kr. her er der mange billeder af frisere i
dressurtræning og mange til salg inkl. priser.

Jeg nævnte for en veninde, som er tro varmblodstilhænger, at jeg ønsker mig
en frieser, om hun kendte noget til dem, da hun har arbejdet i div.
salgsstalde o.lign. Hun sagde, at hun på et tidspunkt var med til at tilride
nogle friesere - ved at hoppe op på ryggen af dem og ride afsted - kun en
enkelt bukkede ved denne hasarderede procedure, som jeg selvfølgelig ikke
vil anbefale eller anvende - det var naturligvis i hendes vilde ungdom, men
det siger da noget om friesernes temperament - prøv lige at tilride et
større antal trakehnere på denne måde....... (jeg har selv en trakehner, så
jeg er ikke racistisk men de ER jo altså lidt livlige).

Du kender vel frieserforeningens hjemmeside: www.image.dk/~dff - her er der
links til en del udenlandske sider også.

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 06-05-01 10:24

In article <9d1udd$ncg$1@news.inet.tele.dk>, "Torben Rasmussen"
<softhelp@post4.tele.dk> wrote:

> [...]
> temperament, evne til at lære og har den nogen gren indenfor ridning,
> den er "bedst" til? Og hvilket prisniveau ligger Friesere på?

   Sidste år måtte nogen her i området sælge deres frieserhoppe med meget
nytfødt føl ved siden på grund af økonomiske problemer - 86K! En
ordentlig frieser koster en del mere end de 25K - 30K der har været nævnt
desværre - for de er ufatteligt smukke - og så vidt jeg ved har de også
et rigtigt rart sind.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 07-05-01 21:10

> [...]
nævnt
> desværre - for de er ufatteligt smukke - og så vidt jeg ved har de

De der 86K er ikke gennemsnittet mere en del af toppen, men nu var det
jo også for 2 af dem. Man skal nok mere regne med omkring 40K.

Fra : Tine Gade

Dato : 06-05-01 11:10

Fra : Pia & Michael Robdru~

Dato : 08-05-01 18:06

Der er et par eksemplarer til salg her
http://www.heste-nettet.dk/ksForum/read.php?f=3&i=2686&t=2686
Desværre skriver sælger ikke noget om prisen.

mvh Pia

Fra : Tanja Neubert Jorgen~

Dato : 09-05-01 16:23

Hej Lilian
Jeg er ligesom dig meget fascineret af frieseren og har bl.a. fundet denne
hjemmeside, som helt klart beviser, at frieseren er egnet til dressur.
Selvfølgelig alt efter typen.

http://www.proudmeadows.com/main.html

Frieseren er efter sigende meget lærenem.

Mvh. Tanja

Fra : Torben Rasmussen

Dato : 09-05-01 23:04

Hej alle jer søde mennesker der har svaret mig.

Øhhhh - Jeg spurgte bl.a. om hvilke grene indenfor ridning Frieseren egnede
sig til, fordi jeg er faktisk westernrytter. Og jeg syntes den gren vi har
der hedder trail, (en slags forhindringsbane/agility) er sjovt og spændende.
Jeg kvajede mig nok ved at spørge sådan og det faldt mig desværre ikke ind,
at der nok ikke var så mange der tænkte western, men svarede mig som var jeg
dressur rytter. Men jeg er meget glad for jeres svar, for kan en Frieser gå
dressur, som kan se så fantastisk flot ud i mine øjne (det ser også svært
ud) ja - så kan den nok også lære western. Jeg har i forvejen en vidunderlig
Appaloosa og en hvid Fjordhest (Nordbagge). Fjordhesten er ved at lære
western og det går kanont.
Jeg syntes egentligt ikke Frieserens prisneveau er så forskelligt fra
westernheste (ofte Quartere, Paints og Appaloosas), så det må afhænge af, om
jeg så kan finde Frieseren der passer til mig.
Tak for alle jeres svar.

Knus Lilian

Fra : "Trine Stubbe Teglbj~

Dato : 10-05-01 09:25

In article <9dceph$m6o$1@news.inet.tele.dk>, "Torben Rasmussen"
> [...]

> forskelligt fra westernheste (ofte Quartere, Paints og Appaloosas), så
> det må afhænge af, om jeg så kan finde Frieseren der passer til mig. Tak

   Jeg tror egentlig at rigtig mange heste har anlæg i større eller mindre
grad inden for mindst en af westerndisciplinerne. Jeg så et program fra
Sverige for nogen tid siden hvor det blev sagt at det allervigtigeste for
en westernhest er gode ben og et roligt hovede - resten var i grunden
knapt så vigtigt. Det er nu osse sjovt at pøve indimellem al
dressuren