conexant adsl router vs. apache
Fra : jacob

Dato : 09-07-04 11:41

Hej Gruppe
Jeg er ved at hjælpe en ven med at sætte en apache server op paa hans
computer. normalt har jeg ikke problemer med det, men jeg kan
simpelthen ikke finde ud af hans router! det er en conexant og
manualen kan findes her:

http://ytra.net/adsl/conexant/index.html

problemet er at web-interfacet til routeren tilsyneladende bruger port
80?! desuden er jeg ikke sikker paa hvor og hvordan man aabner portene
gennem interfacet.

hvad skal jeg göre? kan jeg ændre den port apache lytter paa? eller
hvad dælen ska jeg finde paa?

haaber en af jer har haft samme problem eller kan hjælpe.

jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-04 13:11

jacob_nielsen_@hotmail.com (jacob) wrote:

> [...]
>
>http://ytra.net/adsl/conexant/index.html
>
>problemet er at web-interfacet til routeren tilsyneladende bruger port

Det er ikke så mærkeligt, web-servere ligger sædvanligvis på port 80.

>desuden er jeg ikke sikker paa hvor og hvordan man aabner portene
>gennem interfacet.

Nu kan routeren web-interface kun ses fra LAN siden, så det vil ikke genere apache serveren.

For at 'se' apache serveren fra WAN siden skal du opsætte en 'Virtuel Server' der sender trafik til 'public port' 80 videre til
apache serverens port 80.

<mlr>

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-07-04 13:55

"jacob" <jacob_nielsen_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> haaber en af jer har haft samme problem eller kan hjælpe.

Har ikke haft problemet med jeg ville bestemt gøre
det at jeg ændrede din port routerens webinterface kører
på.
Det ser reletivt let ud ifølge den guide du selv linker til:
http://ytra.net/adsl/conexant/images/3-3-23.gif

Der formoder jeg portnummeret bare ændres fra 80 til hvadnu du måtte ønske.

Derefter lader du Apache kører som den er, og definerer den virtual server
som Michael omtaler
--
Peter J

Fra : jacob

Dato : 09-07-04 20:20

ok .. saa har jeg lavet interfacet om til port 81, og sat virtuel
server op paa fölgende maade:

ID Public Port Private Port Port Type Host IP Address
1 80 80 TCP 10.0.0.3
2 80 80 UDP 10.0.0.3

men lige meget hjalsp det! men kan stadig ikke komme ind paa siden!

jeg er ikke saaaaa skarp til det med routere, maasko det med tcp og
udp er forkert?

haaber i kan hjælpe

og god weekend forresten

jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-04 20:58

> [...]

>1 80 80 TCP 10.0.0.3
>2 80 80 UDP 10.0.0.3
>
>men lige meget hjalsp det! men kan stadig ikke komme ind paa siden!

Jeg kan ikke gennemskue hva' du foretager dig

Du har opsat en apache server på 10.0.0.3 - Hvad har det med routeren at gøre ???

Din apache server kan vel ses fra hele lokalnettet ???

Måske roder du rundt i routerens LAN & WAN adresser ?? Kigger du ind på routerens LAN-adresse ser du selvfølgelig på
web-interfacet. Men kigger du på WAN-adressen burde du 'se' apache serveren (under forudsætning at den virtuelle server er
defineret korrekt).

<mlr>

Fra : jacob

Dato : 10-07-04 12:06

Hmm ok, saa selvom router interfacet bruger port 80 paa lan siden
burde man godt kunne komme ind paa apache serveren via port 80 fra Wan
siden?!

nu har jeg jo lavet routerens interface saa man skal skrive
"10.0.0.2:81" for at komme ind paa den, det var maaske ikke
nödvendigt?

fatter bare ikke hvad det er der gaar galt!?

folk siger de ikke har adgang til siden naar jeg lader dem teste
siden... det er ogsaa pænt irriterende jeg ikke selv kan teste den....
jeg aner ikke hvordan man bruger en proxy?!

min firewall er slukket saa .. det burde ikke være det?!

jacob

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-07-04 14:48

jacob_nielsen_@hotmail.com (jacob) wrote:

>Hmm ok, saa selvom router interfacet bruger port 80 paa lan siden
>burde man godt kunne komme ind paa apache serveren via port 80 fra Wan
>siden?!

Det er korrekt...

>nu har jeg jo lavet routerens interface saa man skal skrive
>"10.0.0.2:81" for at komme ind paa den, det var maaske ikke
>nödvendigt?

Det tror jeg ikke...

>folk siger de ikke har adgang til siden naar jeg lader dem teste
>siden... det er ogsaa pænt irriterende jeg ikke selv kan teste den....

Tja, det kan skyldes opsætningen i bredbåndsrouteren - Men det kan altså også ligge i din Apache opsætning !!

Du kan vel se apacheserveren fra lokalnettet ??

Hvad fortæller Apache's logfiler ??

Opsætningen af den virtuelle server i routeren er så enkel at det næsten ikke burde gå galt - port 80 på WAN siden skal oversættes
en lokalmaskines port 80 - din opsætning ser korrekt ud herfra...

Altså tror jeg dit problem ligger i apache serverens opsætning.

<mlr>

Fra : jacob

Dato : 10-07-04 12:08

naar jeg gaar ind paa 10.0.0.3 skriver browseren bare

Not Acceptable
An appropriate representation of the requested resource / could not be
found on this server.
Available variants:

index.html.ca , type text/html, language ca
index.html.cz , type text/html, language cs
index.html.de , type text/html....

kan det hjælpe til at diagnosticere?

jacob

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-07-04 09:30

> kan det hjælpe til at diagnosticere?

Ja, det er en fejl Apache kaster efter dig - så hul er der i hvert fald på
LAN siden.
Prøv i dk.edb.internet.software.apache - der sidder guruerne.
--
Peter J

Fra : jacob

Dato : 10-07-04 00:38

ok.. nu har jeg forsögt, men uden held.

det jeg har gjort er at sætte routerens interface til port 81 og sat
"virtuel server" til:

ID Public Port Private Port Port Type Host IP Address
1 80 80 TCP 10.0.0.3
2 80 80 UDP 10.0.0.3

hvad kan jeg have gjort forkert? noget med private og public port?
eller udp og tcp?

jacob

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-07-04 09:14

jacob wrote:

> hvad kan jeg have gjort forkert? noget med private og public port?
> eller udp og tcp?

Det er ikke alle routere der understøtter at man kan lave et loop
og se sit eget net "udefra". Jeg er vant til fra min router, at
hvis jeg indtaster min WAN adresse fra en maskine i mit LAN, så
ryger trafikken ud gennem routeren, hen til Cybercity (min ISP),
retur til min router og derfra hen til den maskine jeg har sat op
som server. Jeg har altså mulighed for at teste tingene "udefra".
Da jeg så skulle hjælpe en bekendt med at sætte hans system op,
boksede jeg i lang tid med at få portmappingen sat op. Det viste
sig at hans router ikke lavede et loop med ISP'en, faktisk
fungerede det slet ikke når man internt fra hans LAN forsøgte at
kontakte hans WAN adresse. Da vi ringede til en kammerat og bad
ham teste om der var hul igennem virkede det fint.. Måske er det
det samme du døjer med?

--
Hygge..
Thomas

Fra : jacob

Dato : 10-07-04 21:08

Da vi ringede til en kammerat og bad
> ham teste om der var hul igennem virkede det fint.. Måske er det
> det samme du døjer med?

har jeg forsøgt... min ven kunne ikke få tilladelse!

Jacob

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-07-04 17:54

jacob wrote:

> har jeg forsøgt... min ven kunne ikke få tilladelse!

Tilladelse? Snakker du om at han får samme "Not Acceptable. An
appropriate representation of the requested resource / could not
be
found on this server." besked som du omtaler i et andet indlæg?

Hvis han kan opnå samme fejlbesked som du får ved at kontakte
10.0.0.3 direkte på dit LAN, så ser det ud til at din router er
korrekt sat op og problemet ligger i apacheopsætningen..

--
Hygge..
Thomas

Fra : jacob

Dato : 18-07-04 16:40

ok så virker det fandme!!!! jeg kommer ind på den der side der skriver
"det virker... " men jeg har nu et andet problem...

min ven kan ikke html programerer, og vil gerne bare have at jeg kan
gå ind i "194. .... /mappe " og så se de filer han har lagt ind... men
når jeg gør det kommer jeg ind på mark.mshome.net og min browser
skriver at jeg ikke kan åbne mappen ... den skriver "Siden
"http://mark.mshome.net/allan/" kan ikke åbnes, fordi Safari ikke kan
finde serveren "mark.mshome.net"." (jeg har mac) ... jeg har da jeg
første gang installeret apache på hans computer klikkede jeg bare
"next" til at bruge msn.home.net og nu kan jeg ikke få den til at
bruge den dyndns jeg har oprettet til ham. selvom jeg har prøvet at
fjerne og geninstallerer apache så bruger den stadig "mark.mshome.net"

hvad faen gør jeg?!... håber i kan hjælpe

Jacob