UHF - VHF
Fra : kemster

Dato : 08-07-04 20:05

Nogen der lige ved hvad forskellen er ?

Kemster

Fra : Klaus

Dato : 08-07-04 20:48

"kemster" <kemster@cs-wuzz.com> skrev i en meddelelse
news:40ed9aea$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nogen der lige ved hvad forskellen er ?

Veru High Frequency - Ultra High Frequency. Altså frekvensområdet.

Klaus

Fra : kemster

Dato : 08-07-04 21:02

> Veru High Frequency - Ultra High Frequency. Altså frekvensområdet.

hvad bruges til hvad ?
Det er fordi at jeg har fået en æld gammel sag.
Tænkte bare på om den kunne bruges i min båd ?
Det er en UHF radio af en eller anden slags

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-07-04 22:11

"kemster" <kemster@cs-wuzz.com> skrev i en meddelelse
KLIP

> Det er fordi at jeg har fået en æld gammel sag.
> Tænkte bare på om den kunne bruges i min båd ?
> Det er en UHF radio af en eller anden slags

Her er en oversigt over frekvenserne:

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Studio/7160/Freq.htm

Du skal være sikker på, din radio ikke kræver amatørlicens for at måtte
anvendes.

Hr. Bjørn

Fra : Karsten Moisen

Dato : 09-07-04 04:15

Hvis det er en radio der kan sende og modtage er det sandsynligvis en
70cm amatør radio.
Det kræver licens at bruge den.
Den kan ikke bruges som VHF radio i båden
Selv om det evt er en kombineret VHF/UHF amatør radio kan den heller
ikke bruges, da VHF amatør radioer bruger et andet frekvensområde (det
såkaldte 2 meter bånd) end en marineradio.

Karsten

Snip

Fra : kemster

Dato : 09-07-04 04:46

> [...]
> ikke bruges, da VHF amatør radioer bruger et andet frekvensområde (det
> såkaldte 2 meter bånd) end en marineradio.

Oki....
Jeg siger mange tak for jeres fine svar......
Den ryger i skralderen så

Kemster

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 09-07-04 19:34

Man smider da ikke den slags væk ....

Send mig et billede af den eller nærmere beskrivelse
så er jeg evt. køber.

Radioamatør og en sådan station kan evt. bygges om
i øvrigt er den ikke forbudt at lytte på hvis den kan
Lytte ....

Send mig evt. et Mail .... hvis det har din interesse ...

Navn og type ... !

Med venlig hilsen
Keld

--
Keld Gydum
Stenbakkevej 37 2.th.

Fra : kemster

Dato : 10-07-04 11:15

> Navn og type ... !

der står YAESU FT-780R på den
SIger det dig noget ?

Kemster

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-07-04 12:49

"kemster" <kemster@cs-wuzz.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> der står YAESU FT-780R på den
> SIger det dig noget ?

Det er et velanskrevet mærke i radioamatørkredse.

http://www.qsl.net/sm7vhs/radio/yaesu/ft780r/ft780r.htm

Hr. Bjørn

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-07-04 12:50

kemster wrote:

> der står YAESU FT-780R på den
> SIger det dig noget ?

Det er en all-mode 70 cm amatørradio med almindelig specifikationer.
Ældre men anvendelig.

http://www.rigpix.com/yaesu/ft780r.htm

Den kan du ganske sikkert sælge på:
dk.marked.privat.hamradio.

hilsen Ole

Fra : kemster

Dato : 10-07-04 13:23

> Det er en all-mode 70 cm amatørradio med almindelig specifikationer.
> Ældre men anvendelig.

Hvad bruges den til ?
Er det sådan en truckerne bruger ?

MVH
Kemster

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 10-07-04 13:49

Hej Kemster ...

Det er korrekt det er en ældre 70 Cm station og bruges
kun af Radioamatører ....

Truckerne bruger walkie talkie da de ikke kræver licens ...

Jeg kender ikke dagsprisen på en sådan station vil tro
den kan være fra 1978-198? og en pris på 1000-1500,- Kr.
alt efter stand ....

Den vil til den pris + manglende kendskab ikke ha'
min interesse - så skal det være en station man kan
komme forbi og se ....

Selv bor jeg i 9900 ... og mit krav må være at se
stationen da du intet kender til den ... men OK held
og lykke med evt. salg - kun Radioamatører kan ha'
glæde af den på grund af bla. alder .... og det at den
kræver Licens som samme ...

Og den vil ikke kunne bygges om til anden lytning .. !

Med venlig hilsen
Keld - OZ6JH

--
Keld Gydum - DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Peter Jørgensen

Dato : 11-07-04 18:26

Hej
Hvad kunne du tænke dig den skulle koste?
Evt. kan du sætte den til salg i dk.marked.privat.hamradio
Hilsen Peter ox1xpc

Fra : kemster

Dato : 12-07-04 18:47

> Hvad kunne du tænke dig den skulle koste?
> Evt. kan du sætte den til salg i dk.marked.privat.hamradio
> Hilsen Peter ox1xpc

Det ved jeg dælme ikke
Hvad sys i er rimeligt ?
Det er jo nok en lidt ældre sag, og jeg har ikke en hat forstand på det

MVH
Kemster

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-07-04 04:34

kemster wrote:
> Nogen der lige ved hvad forskellen er ?

VHF (Very High Frequency) - 30...300 MHz
UHF (Ultra High Frequency) - 300...3000 MHz

(VHF -Vældig Høj Frekvens, UHF - Uforskammet Høj Frekvens)

hilsen Ole