Skærmbillede til printer
Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 08-07-04 10:49

Hej NG.

Jeg har før brugt PrintDialog.Execute for at printe tekst fra en RichEdit.
Nu har jeg brug for at kunne lave et 'skærmdump' til printeren.
Hvordan gør man det?

Mvh Kurt

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-07-04 11:18

Kurt Guldbæk wrote:

> Hej NG.
>
> Jeg har før brugt PrintDialog.Execute for at printe tekst fra en RichEdit.
> Nu har jeg brug for at kunne lave et 'skærmdump' til printeren.
> Hvordan gør man det?

Måske er der i de nyere delphi-versioner en nemmere måde, men dengang jeg
brugte delphi (Delphi 3 :) var måden at kopiere skærmens indhold til et
bitmap, og så printe det. Du kan bruge windows.tegnefunktionen GetDC(0) til
at få et handle til tegnecontexten for hele skærmen. Prøv noget i stil med
følgende:

Var
C : TCanvas;
Begin
C := TCanvas.Create;
C.Handle := GetDC(0);
... brug C ...
CloseHandle(C.Handle);
C.Handle := 0;
C.Free;
End;

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 08-07-04 11:49

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> wrote in message

> [...]
til
> at få et handle til tegnecontexten for hele skærmen. Prøv noget i stil med

Tak for svaret.
Jeg er nu ikke interesseret i hele skærmen, blot det aktive program. Altså
samme funktion, som man får med 'Alt' + 'PrintScrn'.

Er det samme metode?
/Kurt

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 09-07-04 12:35

> Tak for svaret.
> Jeg er nu ikke interesseret i hele skærmen, blot det aktive program. Altså
> samme funktion, som man får med 'Alt' + 'PrintScrn'.
>
> Er det samme metode?

prøv med GetDC(Form.Handle);

/Nic

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 09-07-04 18:25

"Nicolai Hansen" <nic@aub.dk> skrev i en meddelelse

Altså

> prøv med GetDC(Form.Handle);
>
> /Nic

Det meste er nu sort tale for mig. Jeg vil lige se hvad hjælpen siger om
GetDC!
/Kurt

Fra : PØLLE

Dato : 08-07-04 14:53

Prøv:
if PrintDialog.Execute then Editor.Print(FileName);

Editor is TRichEdit
Filename = Dir + Filnavn

PØLLE

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 08-07-04 16:53

"PØLLE" <NoName@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv:
> if PrintDialog.Execute then Editor.Print(FileName);
>
> Editor is TRichEdit
> Filename = Dir + Filnavn
>
> PØLLE

Er det ikke kun til tekst?
/Kurt

Fra : Thor

Dato : 08-07-04 20:25

Sådan her

Form1.Print;

Thomas Riedel

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 08-07-04 21:13

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> Sådan her
>
> Form1.Print;
>
> Thomas Riedel
>
> "Kurt Guldbæk" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse

RichEdit.

Det var jo simpelt!
Desværre giver det følgende fejlmelding:
[Error] This form of method call only allowed for class methods

/Kurt

Fra : Christian Iversen

Dato : 10-07-04 19:29

Kurt Guldbæk wrote:

> [...]
>> >

> Det var jo simpelt!
> Desværre giver det følgende fejlmelding:
> [Error] This form of method call only allowed for class methods

Du har skrevet TForm.Print i stedet for Form1.Print. ... vil jeg vædde
med :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Fra : Kurt Guldbæk

Dato : 10-07-04 23:19

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Kurt Guldbæk wrote:
Snip
> [...]
Snip

> Du har skrevet TForm.Print i stedet for Form1.Print. ... vil jeg vædde
> med :)
> --
> M.V.H
> Christian Iversen

Godt, at vi ikke væddede, for du havde fuldstændig ret.
Tak for hjælpen til jer alle.
/Kurt