Wake on LAN via VPN forbindelse
Fra : Morten Frederiksen

Dato : 07-07-04 23:33

Hejsa

Jeg er ved at forsøge at vække en computer på et netværk, som jeg er
forbundet til via VPN på Windows Server 2003. Alt ser ud til at virke som
det skal; jeg kan oprette forbindelse til netværket og jeg kan sende en
Magic Packet når jeg er logget ind på serveren. Men når jeg forsøger at
sende en Magic Packet fra den computer der er logget ind via VPN, så når
pakken aldrig frem. Tilsyneladende bliver den ikke routet korrekte gennem
VPN. Men hvorfor dog ikke det???

Nogen der kan hjælpe lidt?

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 08-07-04 22:43

"Morten Frederiksen" <mail@no.spam> wrote:

> [...]
> pakken aldrig frem. Tilsyneladende bliver den ikke routet korrekte gennem

Fordi din Magic Packet sendes direkte til en MAC-adresse, og derfor
ikke kan routes (men den kan evt bridges hvis du har mulighed for
det). Du er nød til at logge ind på en maskine på det pågældende LAN,
og vække den derfra.

> Nogen der kan hjælpe lidt?

Måske - jeg har ikke prøvet det selv, men refererer til hvad andre har
forklaret på et lignende spørgsmål, andetsteds.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning Wangerin

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 18-08-04 20:10

"Henning Petersen Wangerin" <henning.petersen+040611@hpc.dk> skrev i en
meddelelse news:cqfre01glffnug1n9rkfo9dv6jrvkka9rl@4ax.com...
> [...]
> ikke kan routes (men den kan evt bridges hvis du har mulighed for
> det). Du er nød til at logge ind på en maskine på det pågældende LAN,

Ikke nødvendigvis. Hvis man sender en Magic Packet til netværkes
broadcast-adresse, kan pakken routes til netværket og bliver fra netværkets
router sendt til MAC-adressen ff:ff:ff:ff:ff:ff som er
Ethernet-broadcastadressen. Pakken bliver derfor modtaget af alle netkort i
netværket og specielt det netværkskort pakken var tiltænkt. Da pakken
indeholder blandt andet 16 duplikater at modtageren MAC-adresse, er ikke
fare for at andre computere bliver vækket.

Problemet er at netværkbroadcasts ikke bliver routet gennem VPN serveren.
Jeg har dog i mellemtiden valgt en anden løsning, der involverer ASP, så det
oprindelige spørgsmål er ikke relevant længere.

mvh
Morten Frederiksen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-04 07:34

On Wed, 18 Aug 2004 21:10:02 +0200, "Morten Frederiksen"
<mail@no.spam> wrote:

> Hvis man sender en Magic Packet til netværkes broadcast-adresse, kan
> pakken routes til netværket og bliver fra netværkets router sendt til
> MAC-adressen ff:ff:ff:ff:ff:ff som er Ethernet-broadcastadressen.

Du forudsætter, at routeren laver directed broadcast, hvilket
langt fra er givet. Faktisk er det end ikke default mere på de
mest almindelige routere mere (default blev ændret med IOS 12.0).

-A