Hjælp til ASRock K7S8XE+
Fra : JN

Dato : 07-07-04 15:43

Hjælp til ASRock K7S8XE+

Den kørte godt den første uge, men efterhånden sker der det mærkelige, at
når jeg tænder for PC'en, så viser skærmen intet signal. Så kunne man jo
tro, at grafikkortet var i stykker, men nej! Når skærmbilledet på et eller
andet senere tidspunkt så kommer tilbage, står der i opstarten at pc'en
tidligere har "Failed to Boot", så det må jo være et bundkortproblem?

Hvad er der galt?

Desuden resetter den alle mine BIOS-opsætninger, når den ikke vil komme
igang!

Der er en Athlon XP 2000+ processor og 512 MB PC3200 EXILIR RAM på maskinen.
Den kører Win XP Pro SP1.

vh

Jakob Nielsen

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 07-07-04 17:34

"JN" <jakob@putandtake.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> igang!
>
> Der er en Athlon XP 2000+ processor og 512 MB PC3200 EXILIR RAM på

Hvilken grafikkort ??

Søren

Fra : JN

Dato : 07-07-04 18:55

ATI 9200 SE, 128 mb ram, dvi, composite tv-out

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-07-04 20:38

On 2004-07-07, JN <jakob@putandtake.dk> wrote:
> [...]
> andet senere tidspunkt så kommer tilbage, står der i opstarten at pc'en
> tidligere har "Failed to Boot", så det må jo være et bundkortproblem?

Jeg gætter på at din PSU, efter at være blevet kørt lidt hårdt i en uges
tid, har svært ved at levere startstrømmen for at starte systemet.

Hvor stor/lille er din PSU? Og hvilket mærke? En af de der no-name, eller
en kvalivare PSU?

Thomas

Fra : JN

Dato : 07-07-04 20:53

Tja, det er en 300 WATT.

Så kraftigt (læs: strømkrævende) er grafikkortet da vel heller ikke?

Herudover sidder der blot en alm. harddisk (80 GB) samt DVD-drev og
CD-brænder.

300 WATT må da være kraftigt nok.

Inden jeg opgradede med nyt bundkort og grafikkort, kørte det noget bedre...

(det gamle var et PCCHIPS 810 bundkort og TNT2 grafikkort med 32 mb ram)

vh
Jakob Nielsen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-07-04 21:42

On 2004-07-07, JN <jakob@putandtake.dk> wrote:

> Så kraftigt (læs: strømkrævende) er grafikkortet da vel heller ikke?

En XP2000+, masser af hurtig ram og et 9200 gfx kort. Jeg tror godt det kan
være for meget for din 3.3V linie på PSUen. Specielt hvis det er en billig
PSU der højst har kostet 100,- (læs medfølgende kabinettet da du købte dette).

Prøv med en kraftigere PSU og se om problemet forsvinder.

Det _er_ nu mit gæt

Thomas

Fra : Søren Jensen\(9800\)

Dato : 07-07-04 22:09

> [...]
dette).

> Prøv med en kraftigere PSU og se om problemet forsvinder.

også mit gæt

Søren

Fra : Leony

Dato : 08-07-04 16:33

> [...]

> det kan være for meget for din 3.3V linie på PSUen. Specielt hvis det
> er en billig PSU der højst har kostet 100,- (læs medfølgende

Harddisken bruger også en del strøm når den spinner op.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-04 17:42

Leony wrote:

> Harddisken bruger også en del strøm når den spinner op.

Ja, men ikke fra 3.3V-forsyningen

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 09-07-04 12:57

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:xn0dkj7ln1u53rg005@dtext.news.tele.dk

> Ja, men ikke fra 3.3V-forsyningen

Så lærte jeg da også lidt i dag - takker.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-07-04 22:55

JN wrote:

> 300 WATT må da være kraftigt nok.

Du skal ikke kigge på effekt. Kig på strømforbrug og strømformåen. Du
kan sidde med en 10000W PSU og stadig have problemer hvis den kun kan
levere 5A på 3.3V, +5V og +12V til sammen.

Hvad kan din PSU levere?
Hvad skal din computer bruge?
Hænger de to ting sammen?

Jesper G. Poulsen

Fra : JN

Dato : 08-07-04 07:30

Pyha, nu begynder det at blive indviklet.

Er der en god og stabil PSU, som I vil anbefalde, og som kan købes på en
SU-indtægt (...) ?

Jeg vil snarest undersøge hvad min PSU kan levere.

vh
Jakob

Fra : Leony

Dato : 08-07-04 16:32

> Er der en god og stabil PSU, som I vil anbefalde, og som kan købes på
> en SU-indtægt (...) ?

Start med at låne en.
Hvis du er på SU, så læser du sikkert sammen med en masse andre.
Det skulle være msystisk hvis en af dine medstuderende ikke har en
kvalitets PSU du kan låne.

Der er ingen grund til at købe for 400 kr PSU, hvis den ikke er
problemet (selv om det lyder sådan).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-04 17:41

JN wrote:

> Er der en god og stabil PSU, som I vil anbefalde, og som kan købes på
> en SU-indtægt (...) ?
>
> Jeg vil snarest undersøge hvad min PSU kan levere.

Den anden vej rundt...

Find ud af hvad du har behov for og anskaf dig derefter noget der kan
opfylde disse behov.

Du skal kigge på specifikationer. Glem _ALT_ om watt.

Jesper G. Poulsen

Fra : JN

Dato : 08-07-04 18:44

> Find ud af hvad du har behov for og anskaf dig derefter noget der kan
> opfylde disse behov.

Det jeg har brug for er STABILITET. Alt andet er underordnet, men jeg vil
imidlertid gerne beholde det hardware (bundkort, CPU), jeg har i forvejen
(selvfølgelig når jeg ser bort fra PSU, som jeg altså evt. skal udskifte?)

vh
Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-04 18:53

JN wrote:

> Det jeg har brug for er STABILITET. Alt andet er underordnet, men jeg

Så må du finde ud af hvad din hardware kræver af _STRØM_ og ved hvilke
_SPÆNDINGER_...

Derefter vælger du en PSU der kan levere varen. Det er den eneste måde
at sikre sig _STABILITET_ på

Kig i dk.edb.hardware - der har det været oppe adskillige gange.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig ret meget mere, da jeg tager på 14
dages ferie imorgen.

Jesper G. Poulsen

Fra : JN

Dato : 08-07-04 19:50

Tak for hjælpen

Fra : JN

Dato : 09-07-04 15:05

Men lige en gang til.

Hvilken PSU vil I anbefalde. Jeg går som sagt efter stabilitet.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-07-04 16:58

On 2004-07-09, JN <jakob@putandtake.dk> wrote:
> Men lige en gang til.
>
> Hvilken PSU vil I anbefalde. Jeg går som sagt efter stabilitet.

Jeg har en ANTEC truepower 430Watt som jeg er ovenud tilfreds med.
Koster dog ikke pebernødder. Jeg vil anbefale at købe et antec
kabinet inkl. PSU idet prisen så bliver lidt mere tålelig.

.... men gør som Leony siger: Lån først. Det er surt at give 5-600 for en
PSU for at finde ud af at det ikke var det.

Mvh Thomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-07-04 17:11

JN wrote:

> Hvilken PSU vil I anbefalde. Jeg går som sagt efter stabilitet.

Vi kan ikke anbefale noget, før vi ved hvad du har behov for...

Hvad har du behov for?

Jesper G. Poulsen