Betydeligt forbrug
Fra : Jan Christensen

Dato : 07-07-04 11:06

Hej

Jeg har lige læst en kammerats journal igennem efter han er blevet
udskrevet. Der er måske et problem udover det han var indlagt for.

I journalen undrer jeg mig over at en læge skriver under punktet
alkohol "intet overforbrug" en anden skriver senere "betydeligt
forbrug"

Så er jeg forvirret!!!!

Mener den ene læge at han har et problem mens den anden ikke gør?

Jeg vil jo gerne hjælpe ham hvis der er et problem udover sygdommen,
men jeg vil nødig gribe ind hvis jeg mistolker bemærkningen.

Er der nogen som ved hvordan sådan en kommentar i en journal skal
tolkes?

Jan

Fra : Hans Henrik Johansen

Dato : 03-08-04 04:46

Sundhedsstyrelsen anbefaler mænd at drikke under 21 genstande om
ugen.
Hvis man drikker f.eks. 18-20 genstande om ugen er dette "et
betydeligt forbrug", men ikke et "overforbrug", så jeg tror det er
to sider af samme sag som er beskrevet i journalen, og derfor
umiddelbart ikke noget alarmerende.
Et lille eller betydeligt forbrug af alkohol kan være alvorligt i
mange sygdomsrelaterede sammenhænge, f.eks. ved leversygdomme,
visse hjertemæssige lidelser og visse sygdomme i bugspytkirtlen,
så derfor gør man så meget ud af at vide noget om alkoholforbrug i
journaloptagelsen.
Er man i tvivl om hvad der står i journalen, kan man jo altid
ringe til den afdeling hvor man har været indlagt og få svar.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Johansen