Differentierede GPRS-priser
Fra : Claus E Beyer

Dato : 07-07-04 05:17

http://www.prepaidgsm.net/en/czech/eurotel.html kan man læse under GPRS:

GPRS Internet: CZK 0.06/Kb + 0.60/hour - EUR 0.002 + 0.02/hour (minimum fee: 10
min)
Wap: CZK 0.70/Kb + 0.70/hour - EUR 0.02 + 0.02/hour (minimum fee: 10 min)

Jeg synes personligt at det er en god idé at tage forskellige GPRS-priser alt
efter om forbruget går til internet eller wap. I stedet for at Telmore og CBB
tager ca. 10 kr/MB for al GPRS-trafik, synes jeg at det ville være en god idé at
ændre GPRS-priserne således at GPRS til wap-forbrug blev sat op til eksempelvis
25 kr/MB, mens internetforbrug eksempelvis blev nedsat til 2,50 kr/MB.

Det er alt for dyrt at surfe mobilt på den bærbare til 10 kr/MB, mens wap ikke
bruger ret meget datatrafik til forskel fra internetsurf.

Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 07-07-04 15:09

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> 25 kr/MB, mens internetforbrug eksempelvis blev nedsat til 2,50 kr/MB.

Hvorfor skal der være forskel? Det er vel nogenlunde det samme man får?

> Det er alt for dyrt at surfe mobilt på den bærbare til 10 kr/MB, mens wap ikke
> bruger ret meget datatrafik til forskel fra internetsurf.

Hvor skulle selskaberne så hente pengene hjem? Jeg vil give dig ret i at
det koster for meget at surfe med GPRS, men hvorfor skal der være forskel?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 07-07-04 15:56

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor skulle selskaberne så hente pengene hjem? Jeg vil give dig ret i at
> det koster for meget at surfe med GPRS, men hvorfor skal der være forskel?

Fordi forskellige priser for GPRS, om man bruger det til wap eller internet,
ville være en naturlig mængderabat, da der helt naturligt bruges større
datamængder, når man er på internettet til forskel fra når man wapper.

-cb

Fra : Anders Lund

Dato : 07-07-04 20:49

Claus E Beyer wrote:

> [...]
> ville være en naturlig mængderabat, da der helt naturligt bruges større
> datamængder, når man er på internettet til forskel fra når man wapper.

Så det er også fair nok med SMS prisen Vs. tale prisen?

Grunden til at jeg ikke kan se hvorfor der skal være forskel er at jeg
ser det at "wappe" som nogenlunde det samme som at surfe rigtigt. Det
forgår alt sammen via GPRS. Men måske tager jeg bare fejl? Forgår det at
"wappe" ikke over det normale Internet?

Prøv at skrive http://wap.tv2.dk/ ind i din browser - vupti, så wapper
du via Internet. Så er der ikke nogen (som både har "internet" og "wap"
på telefonen) som gider at bruge wap, da de kan få det samme via
"internet" til en billigere pris.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-07-04 19:28

> [...]
> du via Internet. Så er der ikke nogen (som både har "internet" og "wap"
> på telefonen) som gider at bruge wap, da de kan få det samme via

Det kræver så at man tager den bærbare pc med, hvis man skal bruge den billigere
datatrafik via "APN = internet". Såvidt jeg véd kan man ikke wappe gennem "APN =
internet" og man kan ikke køre internet gennem "APN = wap".

Dog er der en undtagelse ved Sonofon, der bruger "APN = internet" til både wap-
og internettrafik. De vil selvfølgelig ikke kunne tage forskellige priser for de
to trafikformer uden først at lave ændringer i systemet.

Claus

Fra : Anders Lund

Dato : 08-07-04 23:28

Claus E Beyer wrote:

> [...]
> datatrafik via "APN = internet". Såvidt jeg véd kan man ikke wappe gennem "APN =
> internet" og man kan ikke køre internet gennem "APN = wap".

Jeg har ellers ikke nogen problemer med at bruge min mobiltelefon (Nokia
6600) til at smutte ind på wap.tv2.dk via den samme forbindelse jeg
bruger til at surfe på almindelige www sider.

Jeg bruger Telmore...

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 09-07-04 05:37

> [...]
> 6600) til at smutte ind på wap.tv2.dk via den samme forbindelse jeg
> bruger til at surfe på almindelige www sider.

Jeg har lige efterprøvet: Når jeg ændrer 'APN = wap' til 'APN = internet' inde i
datakontoen kan jeg ikke wappe. Derimod ser det ud til at jeg godt kan
internetsurfe via 'APN = wap'. - Så jeg må delvist gi' mig.

> Jeg bruger Telmore...

Også jeg.

Claus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-07-04 22:20

On Fri, 09 Jul 2004 00:27:37 +0200, Anders Lund <anders@andersonline.dk>
wrote:

> [...]
>6600) til at smutte ind på wap.tv2.dk via den samme forbindelse jeg
>bruger til at surfe på almindelige www sider.

Med Telia Unlimited der kan man ikke surfe via bærbare på derres
standard GPRS, der skal man fx købe en tillægspakke
Flemming Jacobsen

Fra : Anders Lund

Dato : 10-07-04 00:43

Thunderbird [7100] wrote:

> Med Telia Unlimited der kan man ikke surfe via bærbare på derres
> standard GPRS, der skal man fx købe en tillægspakke

Men kan man surfe WAP sider via deres tillægspakke?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-07-04 18:14

On Sat, 10 Jul 2004 01:42:54 +0200, Anders Lund <anders@andersonline.dk>
wrote:

>Men kan man surfe WAP sider via deres tillægspakke?

Kan man nok godt, og den tager garanteret også af de MB man får tildelt
der . Med mindre at de kan holde styr på det, på en eller anden måde.
Flemming Jacobsen

Fra : Team-PsHdO

Dato : 07-07-04 19:43

Hej.

> men hvorfor skal der være forskel?

Fordi at det er der aligevel allerede.....
Prøv eks. at sende en SMS via GPRS, den koster det samme som via GSM, og
altså ikke ca. 0,5 øre som den vel egentlig burgte via GPRS.

Mvh.
Peter

Fra : Anders Lund

Dato : 07-07-04 20:37

Team-PsHdO wrote:

> Fordi at det er der aligevel allerede.....
> Prøv eks. at sende en SMS via GPRS, den koster det samme som via GSM, og
> altså ikke ca. 0,5 øre som den vel egentlig burgte via GPRS.

Det har du ret i - men nu ved jeg ikke hvordan de forskellige udbydere
taksere hinnanden.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-04 00:52

"Team-PsHdO" <pshdo@get2net.dk> wrote in

> Fordi at det er der aligevel allerede.....
> Prøv eks. at sende en SMS via GPRS, den koster det samme som via
> GSM, og altså ikke ca. 0,5 øre som den vel egentlig burgte via
> GPRS.

Du betaler formentlig både SMS afgift og GRPS afgift.

--
Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://såkadulæredet.dk/
"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"

Fra : Johnny

Dato : 07-07-04 19:42

Claus E Beyer wrote:
> [...]
>
> Det er alt for dyrt at surfe mobilt på den bærbare til 10 kr/MB, mens wap ikke
> bruger ret meget datatrafik til forskel fra internetsurf.

Jeg er så enig med dig Claus, at det næsten gør ondt. Men de danske
teleselskaber har endnu ikke set lyset

Hvis vi fik en mere retfærdig pris på GPRS (eller eventuelt flatrate),
så vil folk alt andet lige i stor stil skifte deres gamle modem ud med
en mobiltelefon.

Og med introduktionen af WCDMA og EDGE, så kunne mobiltelefonen måske
ligefrem konkurrer med de mindste ADSL linjer - hvad angår pris og
hastighed... De indvendinger, som jeg har hørt fra flere folk i
branchen, er, at mobilnettet ikke har kapacitet til så meget datatrafik.
Men da CBB kørte med gratis GPRS i flere måneder, hørte jeg ikke en
eneste klage over kapacitetsproblemer, udover folk havde problemer med
at tilmelde sig servicen, hvilket ikke er et kapacitetsproblem på
sendenettet.
Telmore havde dog lidt problemer, da de kørte med gratis GPRS, men det
kan jo skyldes at TDC har flere kunder og færre GSM900 sendere end
SONOFON (GPRS kører kun på GSM900)???

Hvis jeg kunne få flatrate WCDMA eller EDGE til kr. 349,- pr. måned, så
røg mit webspeed abonnemnet ud af døren hurtigere end Lucky Lucke kan
trække en revolver...

--
Mvh. Johnny

Teleselskab: SONOFON
Grossman's Misquote: Complex problems have simple, easy to understand
wrong answers

Fra : Claus E Beyer

Dato : 07-07-04 21:19

"Johnny" <johnny_nospammail_@inpulse.dk> skrev i en meddelelse

> Telmore havde dog lidt problemer, da de kørte med gratis GPRS, men det
> kan jo skyldes at TDC har flere kunder og færre GSM900 sendere end
> SONOFON (GPRS kører kun på GSM900)???

Ja, det med at GPRS kun kører på GSM900 er noget jeg ofte har hørt før, men jeg
undrer mig da over, at der ofte har stået "Maribo 5D" når jeg har været på
GPRS. - Og hvad med Telia og Orange, de tilbyder jo også GPRS. o2-nettet i
Tyskland, som efter sigende er et rent 1800-net, tilbyder også GPRS.

Telmore-problemet med GPRS var det ikke mere et økonomisk problem for Telmore,
da TDC skulle have penge for Telmore-kundernes GPRS-forbrug? Jeg tvivler på at
TDC har foræret den gratis GPRS væk. TDC forærer ikke noget væk.

Claus

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 08-07-04 08:19

Hej Johnny.

Johnny wrote:
> Telmore havde dog lidt problemer, da de kørte med gratis GPRS, men det
> kan jo skyldes at TDC har flere kunder og færre GSM900 sendere end
> SONOFON (GPRS kører kun på GSM900)???

Har TDC virkelig færre GSM900 sendere end Sonofon? Det kan jeg ikke tro.

Hvorfor skulle GPRS kun køre på GSM900? Som Claus allerede har sagt er
der mange rene GSM1800-net der tilbyder GPRS (f. eks. tyske E-Plus og
o2).

Det jeg har hørt er at Sonofon har reserveret én timeslot i en
GSM900-TRX til GPRS, men det hedder jo ikke at GPRS ikke kører i en
GSM1800-TRX.

Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de
Nur E-Mails mit "RE:" in "subject" werden gelesen.
Der læses kun e-mails med "RE:" i "subject".
Roaming in Dänemark - dänische Prepaid-Karte
http://www.prepaid-dk.de

Fra : Johnny

Dato : 08-07-04 10:58

Rainer Schöbe wrote:
> [...]
>
> Det jeg har hørt er at Sonofon har reserveret én timeslot i en
> GSM900-TRX til GPRS, men det hedder jo ikke at GPRS ikke kører i en

Det lyder meget sandsynlig med GPRS på DCS1800. Jeg trækker min
ubegrundede påstand tilbage

Det som jeg kunne læse på www.mobildebat.dk under "Telmores testperiode"
var bl.a. at der var kapacitets problemer i Silkeborg. Folk havde
simpelthen en elendig download-hastighed. De kunne godt komme på GPRS,
men hastigheden var meget dårlig og forbindelsen ustabil - hvilket tyder
på manglende kapacitet.

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 08-07-04 11:46

Hej Johnny.

Johnny wrote:
> [...]
> komme på GPRS, men hastigheden var meget dårlig og forbindelsen
> ustabil - hvilket tyder på manglende kapacitet.

Det er vel korrekt.

Dårlig hastighed tyder på at der ikke var mere end én timeslot pr.
kunde.

Ustabil forbindelse tyder på at mobilen valgte (skulle vælge) en celle
der ligger temmeligt langt væk for at kunne overhovedet få en timeslot
til GPRS (samtaler er jo som regel højere prioriserede end
gprs-forbindelser). Det er den samme symptomatik som ved opkald når
nettet er næsten fuldt.